ANNONSØRINNHOLD

Sammen har de gått ned over 160 kilo: Her er deres beste tips for å holde jula sunn

Enkle grep gjør det litt lettere å ikke skeie helt ut i desember.

Mange ser frem til førjulstiden og juledagene. Like sikkert som at julen kommer, så kommer også julefester, julemarsipanen, pinnekjøttet, ribben og julekaker. Husk, det er lov å kose seg i julen! Men det er generelt viktig å begrense seg. Også når det gjelder alkoholen. Det er utrolig mye kalorier i alkohol. Du blir ikke mett av alkoholen, men det kommer gjerne i tillegg til all maten man spiser.

En vanesak

Spiser man mye søtt over en periode er det som om kroppen venner seg til det, og mange opplever et søtsug når de kutter ned på søtsakene. Da vil kroppen bare ha mer av det søte.

Spiser man mye tung mat og drikker en del vin over lengre tid vil kroppen også venne seg til den type kosthold. Og det tar en viss tid med å venne seg til hverdagsmaten igjen. I julen har man ofte en annen måltidsrytme med færre og større måltider, og kanskje mye småspising. Når hverdagen er tilbake bruker kroppen litt tid på å justere seg tilbake til flere, men mindre måltider og lettere mat. Ikke minst kan det være utfordrende å kutte ned på søtsaker og småspising.

Mange melder seg på Grete Roede-kurs allerede nå for etter julen. De vet at i januar begynner arbeidet. Det er en del personer som for eksempel setter seg nyttårsforsetter allerede nå. Det er veldig lurt, for sjansen for å lykkes med endring av livsstilen og et varig vekttap er mye større om du planlegger prosessen godt.

De som allerede er godt i gang med sin nye livvsstil, har heldigvis også tips til oss andre nå i julen. Stine Jørgensen, Hege Velta, Rune Halland og søstrene Catherine og Carolina Aune Moe har tilsammen gått ned over 160 kilo med Grete Roede, så de er vel de rette personene å spørre. Det har vi også gjort!

1. Hva er det viktigste å tenke på i juleperioden, når det er lett å skeie ut?

Stine Jørgensen: Når det gjelder julen hjemme, så tenker jeg at på julaften skal du få lov til å spise akkurat hva du vil, uten å tenke på sunt og ikke sunt. Det er en dag av mange. I romjulen må du tenke litt mer over hva du spiser. Spis klementiner, annen frukt og grønnsaker. Fyll opp middagstallerkenen med masse grønt før du forsyner deg med det andre, da blir det mindre plass til det som er usunt. Forsyn deg bare en gang. Hold deg i aktivitet. Ta deg en gåtur om dagen. Lek med barna dine. Nyt livet. Dropp alkoholen til alle måltider, det går fint an å kose seg med vann eller litt sukkerfri brus for eksempel.

Hege Velta: Det er fristelser over alt . Bestem deg og lag avtaler med deg selv om hva du har «lov»til og ikke. Ikke la andre styre det du putter i munnen.

Catherine Aune Moe: Det viktigste for min del er å holde måltidsrytmen. Da vil blodsukkeret være stabilt og det vil være lettere å ta de smarte valgene. I tillegg er planlegging en viktig del. Ta valg på forhånd, slik at du vet hvor mye og hva du skal velge å spise i for eksempel juleselskap.

Rune Halland: Når julen står for tur har jeg meldt meg på et kurs på grunn av alle fristelsene denne tiden har å by på.

Carolina Aune Moe: For det første er det viktig å sette seg mål for perioden. Nå når jeg har startet på prosjektet med å holde vekten isteden for å gå ned så er planen at jeg skal se akkurat samme tall på vekta i starten av januar som der jeg ligger i dag. Men selvfølgelig så kommer fristelsene hele tiden, med bakst, julegodteri med lave priser og gunstige plasseringer i butikken. Jeg kan aldri gå sulten i butikken, da en god del av julegodteri frister meg. Samtidig som det å prøve nye julekjoler som passer i en god del størrelser mindre hindrer meg i å både kjøpe og spise. Men om utskeielsen skal skje så blir det en ekstra tur ut i kulden for å få bort de ekstra kaloriene.

FØR: Søstrene Catherine og Carolina gikk ned nesten 60 kilo sammen med Grete Roede. Foto: Privat
FØR: Søstrene Catherine og Carolina gikk ned nesten 60 kilo sammen med Grete Roede. Foto: Privat Vis mer
ETTER: Søstrene har endret livsstil. Foto: Privat
ETTER: Søstrene har endret livsstil. Foto: Privat Vis mer

2. Har du ett råtips til de som vil passe på litt i jula, en konkret ting man bør unngå, en spesiell drikke/matrett man kan bytte ut med noe sunnere?

Stine Jørgensen: Bytt ut alkoholen. Det er så mye annet man kan drikke. Spis klementiner. Fyll opp tallerkenen med rødkål, surkål, rosenkål osv før du forsyner deg med det andre. Forsyn deg bare en gang. Snakk med matbordet sånn at det tar lenger tid å spise opp. Lag gløgg selv, den blir ofte sunnere da.

Alle mottakere er med i trekningen av pulsklokken Polar M200. Trekningen gjøres én gang pr kvartal.

Hege Velta: Hold deg til 4 måltider om dagen så du ikke er skrubb sulten når du skal spise. Drikk nok vann. Kos deg med maten og gjerne litt vin. Øl holder jeg meg unna.

Catherine Aune Moe: Ha mye frukt lett tilgjengelig, slik at du heller kan ta en klementin når godertiskåla/julebaksten passerer. Unngå å ta valg når man er sulten, ha det alltid klart hva du skal spise til enhver tid. Da det vil være enklere å velge mat som gir metthet og næring. Personlig har jeg valgt bort sukkerholdig brus, og drikker heller vann og pepsi max. I tillegg har jeg byttet ut den fete hjemmelagde brune sausen med sjysaus f.eks. Aktivitet er også et smart tips, da dette vil både hjelpe med å holde tankene skjerpet og for å kunne unne seg litt ekstra.

Carolina Aune Moe: Jeg har ikke noe spesielt jeg skal unngå i jula, men jeg skal smake litt på julebaksten til mor. Men er da nok med LITT. Ellers er det å skjære bort fettet på ribba, og heller spise masse gulrøtter og rosenkål. Unngår medisterkaker. Men jeg skal nok spise en god del klementiner!

FØR: Stine Jørgensen.
FØR: Stine Jørgensen. Vis mer
ETTER: Stine Jørgensen.
ETTER: Stine Jørgensen. Vis mer

3. Planlegger du noe før du skal på julebord/julefester etc for å passe på litt?

Stine Jørgensen: Jeg prioriterer alltid hvilke fester/sammenkomster som er de viktigste for meg, og bestemmer meg for å gå all in på dem. De andre velger jeg å være sjåfør. Jeg planlegger også litt med tanke på maten. Hvis det er sånn at man kan forsyne seg selv, så er det lett. Da forsyner jeg meg mest med grønnsaker, og litt mindre av det andre. Får jeg servert ferdig på tallerken spiser jeg grønnsakene først, og spiser det jeg orker av det andre. Men jeg orker ikke stresse for mye med det, for det er som jeg nevnte tidligere noe med det å nyte livet litt også.

Catherine Aune Moe: Før jeg skal på julebord/julefester velger jeg mager mat i forkant, i tillegg til at jeg trener, slik at jeg kan spise/drikke med bedre samvittighet den kvelden. Dette gjelder også dagen derpå, da det også her er viktig å holde fokuset. Også her er det viktig å tenke på måltidsrytmen, da det er en fordel å holde seg stabil hele dagen slik at utskeielsene ikke blir for store.

Hege Velta: Jeg spiser litt mindre dagen før og dagen etter. Passer på at jeg ikke er altfor sulten når jeg kommer bort.

Rune Halland: Før jeg går på julebord tar jeg meg en ekstra lang tur, og sørger for at jeg ikke er veldig sulten når jeg kommer på fest. Så passer jeg på å ikke drikke så mye at neste dag blir på sofaen. Dagen etter er det fint med en lang tur og en dusj så jeg blir kvitt litt hodepine og noen av kaloriene som ble ekstra kvelden før.

Carolina Aune Moe: Julefester og julebord dukker nok opp, og da er det en god del ugunstige kalorier i mat og drikke. Men å spise rent kjøtt, unngå fett om mulig, og heller ha på masse grønnsaker når det gjelder mat. I forhold til drikke så har jeg alltid et glass med vann i tillegg, så drikker en sakte! Hjelper både for kalorier og dagen derpå! ;) Og selvfølgelig velger jeg mager mat tidligere på dagen, for å være mest mulig forberedt, men dropper absolutt ikke måltider da det kan ende med å overspise til kvelds!

4. Hva kan du absolutt ikke kutte ut av kos i jula uansett?

Stine Jørgensen: Det må være Cloetta skumnisser. Det er noe av det beste jeg får, og det må jeg unne meg litt av hver jul. Da jeg var på mitt tyngste spiste jeg sikkert flere sånne poser i løpet av romjula, nå holder det kanskje med en eller to nisser om dagen. Julebrus klarer jeg meg heller ikke uten. Nå har det kommet en lettvariant fra Hamar som er veldig god, så da kan man drikke det med litt bedre samvittighet. Ellers er det ikke jul for meg uten pinnekjøtt. Jeg er ikke glad i ribbe, men pinnekjøtt og kålrotstappe er et must. Det er jo absolutt ikke noe som er kalorifattig, så jeg må bruke hodet også der.

Carolina Aune Moe: For min del er julaften en kveld for tradisjoner, og dermed er ikke mye endret der. Jeg skal kose meg så mye som overhodet mulig, med både ribbe til middag og multekrem til dessert. Så julaften endrer jeg lite på. Men når sant skal sies så har jeg mer kontroll på hva jeg spiser, og er mer gjennomtenkt enn tidligere uansett. Samtidig så er jeg veldig glad i risboller, så kommer nok til å smake et par stykker av dem!

Catherine Aune Moe: Jeg kan ikke kutte ut medisterkaken på juleaften og heller ikke after eight og julebrus. Det er de tre tingene jeg aboslutt må ha i julen.

FØR: Rune Halland.
FØR: Rune Halland. Vis mer
ETTER: Rune Halland.
ETTER: Rune Halland. Vis mer

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.