Annonsørinnhold

ØK SJANSENE DINE: Å stumpe røyken er noe av det mest fantastiske du kan gjøre. Sørg for at du har alle hjelpemidlene du trenger. Alle foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ØK SJANSENE DINE: Å stumpe røyken er noe av det mest fantastiske du kan gjøre. Sørg for at du har alle hjelpemidlene du trenger. Alle foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Sju tips for å klare den viktige første uka

Etter sju dager uten røyk nidobles sjansene for å holde seg røykfri.*

Utfordre deg selv - klar én uke uten røyk!

Vi er klare for å støtte deg på reisen mot et røykfritt liv, men er du klar for utfordringen?

Den første uka etter røykeslutt kan være den tøffeste, fordi kroppen din ikke er vant til å være uten nikotin. Men det er også en av de viktigste ukene på veien til å bli røykfri for godt.

Hvis du klarer deg uten røyk den første uka, så nidobles sjansene til å slutte for godt (uavhengig om du bruker nikotinerstatning eller ikke).

Det er helt fantastisk!

Utfordre deg selv til å klare én uke uten røyk. For å hjelpe deg gjennom den første uka har vi samlet noen tips og informasjon om produkter som kan hjelpe deg.

Vanskelig og fantastisk

Antakelig har du prøvd å slutte å røyke tidligere, kanskje til og med flere ganger. Det kan være veldig frustrerende og vanskelig å stumpe røyken, men det er også en av de mest fantastiske tingene du kan gjøre.

Derfor skal du ikke gi opp. Det finnes hjelp å få!

Utfordre deg selv til å prøve å klare én uke uten røyk. Hvis du har muligheten til det kan du også utfordre venner eller kjære til å bli med. Det å dele utfordringen, og de oppturer og nedturer den kan gi, sammen med andre kan gjøre det lettere å lykkes

Klarer du den første uken uten å røyke, er det ni ganger så store sjanser for at du aldri mer tenner en sigarett igjen (uavhengig om du bruker nikotinerstatning eller ikke).

TA UTFORDRINGEN:  Har du venner eller kjære som kan ta første uke-utfordringen sammen med deg?
TA UTFORDRINGEN:  Har du venner eller kjære som kan ta første uke-utfordringen sammen med deg? Vis mer

Sju tips for å holde ut den første uka:


Tips 1: Finn de utløsende faktorene

Hjelp din egen viljestyrke ved å begrense eller droppe faktorer som du vet utløser lyst til å røyke. Hvis du pleier å ta en sigarett sammen med morgenkaffen, så vet du at den kaffekoppen er en utløsende faktor. Prøv å drikke noe annet i stedet.

Tips 2: Finn deg nye midlertidige vaner

Når du røyker bruker du både hender og munn. Derfor kan det være nyttig å finne en eller flere nye midlertidige vaner som erstatning for det å røyke, for eksempel tygge tyggegummi, tegne, spille e.l.

Tips 3: Lag deg «10-minutters strategier»

Når nikotinsuget slår til kan det ofte vare i opp til 10 minutter. Lag deg derfor en liste over ulike ting du kan gjøre i de minuttene nikotinsuget varer, slik at du lettere klarer å stå imot fristelsen. Du kan for eksempel gå en tur rundt kvartalet, ringe en venn, rydde kontorpulten din, sjekke nyhetene på nett e.l.

Tips 4: Tenk positivt!

Hvis du er fristet til å ta en sigarett, kan du minne deg selv på hvorfor du vil slutte og fokusere på alle de fantastiske fordelene du oppnår dersom du lykkes. Husk at du gjør noe fantastisk! Skaff deg mer kunnskap om de ulike fordelene med å slutte å røyke.

Tips 5: Hold deg i aktivitet

Gå turer, begynn å jogge, meld deg inn på et treningsstudio eller finn en annen aktivitet som passer for deg. Fysisk aktivitet er en god måte å takle stress på når du slutter å røyke, og i tillegg kommer du i bedre form.

Tips 6: Unn deg selv noe ekstra

Legg sammen hvor mye du ville brukt på sigaretter i disse dagene, og kjøp deg en belønning. Du fortjener det! Sjekk hvor mye du sparer på 1 måned, eller ett år, på vår røykeslutt-kalkulator.

Tips 7: Hold røyksuget i sjakk med NICORETTE®

Du kan føle deg irritabel og urolig når du slutter å røyke. Dette skyldes ofte nikotin-abstinenser. NICORETTE® kan hjelpe deg med disse abstinens-symptomene, og gjøre hverdagen din litt lettere i den tiden du trenger for å bryte med røykevanene! Finn produktet som kan passe for deg.


Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.