ANNONSØRINNHOLD

SUNN START: Få i deg fem om dagen med friske smoothies og ferskpresset juice.
SUNN START: Få i deg fem om dagen med friske smoothies og ferskpresset juice.Vis mer

Slik får du en sunn start på det nye året (og holder det gående!)

Frist deg selv med sunn mat, friske smoothies og ferskpresset, nydelig juice.

Et av de vanligste nyttårsforsettene blant folk er uten tvil å komme i form og spise sunt.

Men famler man i blinde, er det ikke like enkelt å lykkes. Her er dingsene som hjelper deg i riktig retning!

Fem om dagen

Smoothies og frisk juice er en superb måte å få i deg de viktige fem om dagen.

GRØNT ER SKJØNT: Grønnkål og spinat passer perfekt i juice og smoothies. Foto: Shutterstock
GRØNT ER SKJØNT: Grønnkål og spinat passer perfekt i juice og smoothies. Foto: Shutterstock Vis mer

Putt det du liker av frukt, grønt og bær i en blender, og vips har du en digg smoothie som både smaker godt og er bra for kroppen.

Det finnes både mindre blendere som mikser smoothien rett i et beger du kan ta med deg, og mer robuste blendere som i tillegg takler is og frossen frukt og bær.

Velg flere mørke grønnsaker

Ekstra sunt blir det hvis du bytter ut noen av de søtere fruktene i smoothien eller juicen med bær og mørkegrønne grønnsaker som grønnkål og spinat.

DIGG JUICE: En slow juicer er et must for juiceentusiasten.
DIGG JUICE: En slow juicer er et must for juiceentusiasten. Vis mer

Bær er rike på antioksidanter, og grønnsaker inneholder mye mindre sukker enn frukt.

Nypresset grønnsaksjuice er dessuten helt fantastisk godt! For å lage din egen juice hjemme, bør du bruke en slow juicer. Fordelen med en slow juicer er at den klemmer juicen ut uten å rive råvarene fra hverandre først. Dette betyr at man får presset mest mulig juice ut av råvarene, næringsinnholdet ivaretas, og holdbarheten blir bedre. Dessuten skiller ikke juice fra slow juicer seg så lett som juice fra tradisjonelle juicemaskiner.

Har du lyst til å ta med deg drikke ut på tur eller på trening, kommer en robust drikkeflaske godt med. Det finnes også drikkeflasker med innebygd shaker dersom du skal ha med deg proteindrikke eller lignende.

Sunnere middag, helt enkelt

Har du lyst til å spise sunnere, men synes salat er kjedelig? En salat trenger slett ikke være bare grønne salatblader i en bolle – legg til det du liker! Vask og tørk forskjellige typer grønn salat i en salatslynge, og gjør det mer spennende med ristede pinjekjerner, avokado i skiver eller biter av laks. Sunt fett er faktisk veldig fint å putte i salaten. Det bedrer metthetsfølelsen og minsker sjansene for at du småspiser utover kvelden.

LEKENDE LETT: En multihakker strimler, skiver og findeler frukt og grønt kjapt.
LEKENDE LETT: En multihakker strimler, skiver og findeler frukt og grønt kjapt. Vis mer

Og synes du det er kjedelig å hakke mange forskjellige grønnsaker til middagen, gjør en multihakker jobben mye enklere. Multihakkeren strimler, skiver og findeler frukt og grønt kjapt.

Rester oppbevarer du enkelt i lufttette plastbokser, slik at de kan varmes opp til middag en annen dag. Boksene tåler også fryser, så det er ingenting i veien for å lage middag for flere dager og bare varme opp på dager du har ekstra dårlig tid. Perfekt etter trening, for eksempel!

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.