ANNONSØRINNHOLD

SNU VANENE: Flere ernæringsaeksperter foreslår at man bruker ferien, hvor man har masse tid med familien, til å snu på enkelte dårlige matvaner til gode opplevelser med sunn mat for barna.
<div><br></div>
SNU VANENE: Flere ernæringsaeksperter foreslår at man bruker ferien, hvor man har masse tid med familien, til å snu på enkelte dårlige matvaner til gode opplevelser med sunn mat for barna.

Vis mer

Slik kan du få barna til å spise sunnere

Tipsene som gir barna dine bedre matvaner.

Det er mange tips og triks til hva foreldre kan gjøre for å få barna sine til å spise sunnere og mer grønt - både hjemme, i hverdagen og på ferie.

- Når det er fri og ferie pålegger jeg ikke barna å spise sunt, sier Christina Øivingen fra Kongsvinger.

Hun har barn på 15 og 18 år og de er sammen med en del av et større reisefølge som nyter bufféen på restauranten 7 Seas ombord på Københavnbåten.

BROKKOLIBUKETT: Forskjellige utskjæringer av blant annet sunn brokkoli er blitt testet på barnebuffeten i 7-seas-restauranten. Her har man kommet fram til at det som fungerer best er en liten, fin bukett som passer akkurat til en barnemunn.
BROKKOLIBUKETT: Forskjellige utskjæringer av blant annet sunn brokkoli er blitt testet på barnebuffeten i 7-seas-restauranten. Her har man kommet fram til at det som fungerer best er en liten, fin bukett som passer akkurat til en barnemunn. Vis mer

- Jeg synes det er flott at det også er agurkstenger, cherrytomater og annet grønt på barnebufféen sammen med de mer klassiske barnerettene. For jeg synes det klassiske må være der, men det er bra at det finnes fristende alternativ, mener Øyvingen, selv om hun altså ikke vil blande seg i barnas buffé-valg på ferieturen.

Øv inn sunne vaner i ferien

Ernæringsekspert Christian Bitz vil utfordre den tradisjonelle tankegangen om ferie og sunn mat.

- Jeg har stor respekt for folks ferie, ønsket om å slappe av og å skjemme bort både seg selv og barna. Men jeg mener også det bør være mulig å la sunne vaner bli en like naturlig del av ferien. Jeg har selv barn og vet at det i den hektiske hverdagen kan være vanskelig å innarbeide gode matvaner.

- I ferien har derimot både foreldre og barn tid og fred sammen, og kan under avslappende forhold utfordre gamle vaner og prøve noe nytt. Det kan også inspirere til nye matvaner som man tar med seg inn i hverdagen.

Gode ferieminner kan bli til gode vaner

Karen Wistoft er professor i helse- og smakspedagogikk ved Aaruhus Universitet og leder av forskings-og formidlingssenteret «Smag for Livet».

Hun er enig i at ferien kan brukes til å skape en ramme med gode smaksopplevelser, som på lengre sikt også kan berike hverdagslivet.

- Smak er jo ikke bare smak. Maten smaker bedre når den inntas i hyggelige omstendigheter med foreldrene - gjerne på ferie, hvor alt er avslappet og hyggelig. Det er noe barn vil huske, og maten de spiser under disse forholdene, vil bli husket som en del av en god opplevelse. Det er opplagt at her er det muligheter for å endre litt på vanene om man ønsker.

UTSKÅREDE GRØNNSAKER: På Københavnbåten plasserer kokkene sunne alternativ, i form av utskårede grønnsaker, slik at det er enkelt å velge et sunt alternativ sammen med pommes frites og kylling.
UTSKÅREDE GRØNNSAKER: På Københavnbåten plasserer kokkene sunne alternativ, i form av utskårede grønnsaker, slik at det er enkelt å velge et sunt alternativ sammen med pommes frites og kylling.

Vis mer

Lag avtaler - unngå konflikter

Advertisement

Selv om det ikke er ved bufféen på Københavnbåten at du nødvendigvis legger grunnlaget eller lærer barna gode matvaner, er det mye man som foreldre kan gjøre for å få barna til å spise litt sunnere.

Psykolog Helle N. Grønbæk jobber med overvektige barn på Holbæk Sykehus i Danmark. Hennes fremste råd til foreldre som skal ha barna med på bufférestaurant er å gjøre seg noen avtaler på forhånd.

- Det er for sent når dere står ved bufféen eller sitter til bords med en tallerken full av pommes frites. Da er det stor sjanse for konflikt, kjefting, rop og skrik, hvilket det aldri kommer noe godt ut av!

Avtalene - eller reglene om man vil - må tilpasses barnets alder og kan for eksempel være.

Barna må gå en runde og se på maten før de forsyner seg.

De må starte med noe av det grønne og grove slik at den første sulten stilles på den sunne måten.

De må ta litt og litt, og heller gå i flere omganger. Sett gjerne et tak på hvor mange ganger som er greit.

De må også forsyne seg med noe sunt: grønnsaker, grovt brød osv…

For mindre barn - opp til i alle fall skolealder:

Her må foreldrene bli med barna og både guide og introdusere de til nye og sunne retter i bufféen. Men viktigst av alt, gå foran som gode eksempler når de selv forsyner seg.

Det foreldrene sier - og gjør

Det er nemlig ikke avgjørende hva vi som foreldre sier, det er hva vi gjør. En ting er i bufféen, men spesielt viktig er det i hverdagen skal vi tro psykolog Grønbæk.

- Barna kopierer din oppførsel i større grad enn de hører etter det du sier. Hvis pappa sier at salat er kaninfôr og styrer helt utenom salatbufféen, så sender det et klart signal til barna om å tenke og å gjøre det samme. Da hjelper det ikke hva foreldrene tidligere har sagt om hva som er sunt og bra å spise for barn.

Tren bort kresenhet

Kampen for gode matvaner bør tas tidlig og mange undersøkelser viser at selv kresenhet kan forsvinne om man øver.

Københavns Universitet har for eksempel vært med i en stor EU-undersøkelse, Habeat, som blant annet undersøkte hvordan man kan få små barna til å spise grønnsaker de ikke er vant til. Lektor Per

GODE FORBILDER: Dersom mor eller far styrer helt unna salatbuféen sender det et klart signal til barna.&nbsp;
GODE FORBILDER: Dersom mor eller far styrer helt unna salatbuféen sender det et klart signal til barna.  Vis mer

Møller var leder av prosjektet, og hans konklusjon er klar.

- Barna skal fanges tidlig hvis vi som samfunn skal klare å stanse epidemien av fedme og livsstilsykdommer. Det er mye lettere å omkode hjernen til å like kål når den er mellom 0-16 år, enn når man som 35 åring har blitt vant til at alt man spiser skal være søtt eller fett.

Vær standhaftig

Hebeat-undersøkelsen viser blant annet at barn skal smake noe mange ganger før de venner seg til det. Da gjelder det å ikke gi opp når barna sier de ikke liker det de første par gangene de smaker. I undersøkelsen fikk barna servert noe minst 10 ganger før det hadde en effekt.

En annen metode er å tilsette det nye og ukjente en smak barna kjenner og liker. For eksempel ved å ha litt ketchup på brokkolien eller søte grønnsaksmosen.

- Erfaringen fra våre og mange andre lignende undersøkelser, viser at når man da fjerner ketchupen og sukkeret igjen, har barna lært å akseptere smaken av den ukjente matvaren, også uten tilsetningstoffer, sier Per Møller.

- Det er jo samme metode som unge bruker når de lærer seg å drikke sort kaffe. Det starter gjerne med mye melk og sukker, men etterhvert har man lært seg å takle, ja til og med like, den bitre kaffesmaken.

Tommy Aakjær har vært i restaurantbransjen i 25 år, hvor 12 år har vært ombord Københavnbåtene. I løpet av de årene har det kommet et økt fokus på sunn og grønn mat, samt på kvalitet fremfor kvantitet.

Han og resten av kjøkkenbesetningen på Københavnbåten seiler gjerne med på den grønne bølgen ved å sett igang en rekke eksperimenter selv.

- Inntil videre har vi oppnådd gode resultater. Enkle tiltak som å flytte på salatene eller putte linser i kjøttsausen er ting som har virket. Det er viktig for oss å ikke holde en pekefinger over gjestene eller ødelegge den gode feriefølelsen. Vil vil bare veldig gjerne gjøre sunn mat til en naturlig del av middagen ombord, også for barna, understreker Aakjær.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.