Annonsørinnhold

MED FILTER: Kaffen som traktes med kaffefilter er den som ikke inneholder de kolesteroløkende fettstoffene.
MED FILTER: Kaffen som traktes med kaffefilter er den som ikke inneholder de kolesteroløkende fettstoffene.Vis mer

Slik unngår du at fett-stoffer havner i kaffen

En kaffekopp er fullpakket med gunstige stoffer, men én kaffetype er den desidert sunneste.

Nordmenn flest drikker i snitt kaffe fire ganger daglig. Det kan vi glatt fortsette med uten å få dårlig samvittighet, viser både norsk og internasjonal forskning.

Som drikke er kaffe spekket med gunstige stoffer, og av dem er antioksidanter de aller viktigste. All kaffedrikkingen gjør at nordmenns hovedkilde til antioksidanter er nettopp kaffe.

Den sunneste
Antioksidanter er et ekstremt viktig stoff. Det bidrar blant annet til å redusere risikoen for flere sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdommer. Kroppen produserer antioksidanter selv, men tilføres ytterligere mengder via bær, frukt, grønnsaker - og kaffe.

Slik styrkes kroppens naturlige forsvar, bare fordi du drikker kaffe.

Dette er den sunneste kaffen

Men all kaffe er ikke bare sunn. Måten drikken lages på avgjør nettopp det, og filtertraktet kaffe er utvilsomt den aller sunneste varianten.

Stoppes av kaffefilteret

Forklaringen er enkel: Når kaffen traktes gjennom et filter sitter de kolesteroløkende fettstoffene kaffestol og kahweol igjen i filteret. Dermed unngår du at fettstoffene havner i kroppen, viser norsk forskning.

De kolesterolhevende fettstoffene fra kaffen du drikker fjernes ikke dersom du lager kaffe uten papirfiltre.

KROPPENS FORSVAR: Dropper du den nytraktete morgenkaffen, risikerer du å gå glipp av en av de viktigste kildene til antioksidanter. 
KROPPENS FORSVAR: Dropper du den nytraktete morgenkaffen, risikerer du å gå glipp av en av de viktigste kildene til antioksidanter.  Vis mer

Forskjellig økning

Kaffe.no skriver om internasjonale studier i Tromsø, Nederland og Finland som alle peker i samme retning: Hvordan kaffen tilberedes avgjør om drikken forårsaker økning av kolesterol i blodet. Filterkaffe gir ingen økning.

Hemmeligheten ligger i kaffefilteret

Ifølge en dansk forskningsrapport, gjengitt av Politiken, kan en persons kolesterolverdier øke med fem til ti prosent dersom den ferdige kaffen jevnlig drikkes ufiltrert. Derfor anbefaler forskerne bak rapporten hovedsakelig filterkaffe, for de som har forhøyede kolesterolverdier.

Den gode nyheten er at verdiene synker ganske raskt, dersom du skifter til filterkaffe.

Mindre deprimert

Noen kopper kaffe om dagen reduserer dessuten risikoen for depresjon hos kvinner. Det viser Harvard-forskning, ifølge NTB-Reuters.

VENT ETTER MAT: Det kan være lurt å vente med kaffekoppen minst en time etter et måltid. 
VENT ETTER MAT: Det kan være lurt å vente med kaffekoppen minst en time etter et måltid.  Vis mer

Samme undersøkelse peker også på at storforbrukere av kaffe ser ut til å ha lavere risiko for å utvikle Parkinsons sykdom.

Vent en time med å drikke kaffe

Men vær obs på at du helst skal vente mellom 60 og 90 minutter med å drikke kaffe etter måltider. Ifølge ernæringsfysiologer er grunnen følgende: Garvesyren i kaffen binder jernet fra maten og gjør det utilgjengelig for kroppen.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.