Annonsørinnhold

TA NATTA TILBAKE: Mangel på søvn kan gå utover mer enn humøret.
TA NATTA TILBAKE: Mangel på søvn kan gå utover mer enn humøret.Vis mer

Sov deg sunn

Nordmenn flest kan enkelt blir sunnere ved å sove mer.

Grete Roede tilbyr livstilscoaching hvor du får hjelp til å ta tak i utfordringer dine, både i forhold til livsstil og søvn.

Da den nordiske helse- og velværeundersøkelsen ble fremlagt for noen år siden, viste det seg at hele 46 prosent av de norske deltagerne sa de ikke fikk nok søvn i løpet av natten.

Ifølge Helsedirektoratet påvirker søvnmangelen humøret, konsentrasjonsevnen og energinivået ditt.

I tillegg påvirkes også immunforsvaret og hvordan du reagerer på skader og stress. Det er også en sammenheng mellom dårlig søvn og hjerte- og karsykdommer, fedme og diabetes.

Ny forskning

Alle som har lest Kaja Nordengens bok «Hjernen er stjernen» vet at det forskes mer på hjernen enn noensinne. Nytt fokus og ny teknologi bidrar til at det hver eneste måned fremlegges nye og spennende resultater.

Her ser du noen av gevinstene som du kan forvente dersom du tar deg tid til å sove omkring 7 timer om natten.

1. Sov mer – smil mer

Sover du mer, unngår du humørsvingninger og blir mindre irritabel.

2. Sov mer – bli skjerpa

Søvnmangel fører til redusert oppmerksomhet og konsentrasjon, som igjen påvirker skole- og arbeidsprestasjoner.

3. Sov mer – bli en bedre sjåfør

Sover du for lite, reduseres reaksjonstiden din.

SOV MER OG HUSK BEDRE: Hverdagen blir lang uten ferdigladete batterier fra natta.
SOV MER OG HUSK BEDRE: Hverdagen blir lang uten ferdigladete batterier fra natta. Vis mer

4. Sov mer – få bedre hukommelse

En konsekvens av for lite søvn er problemer med hukommelsen. Hjernen blir mindre forstyrret når den sover. Den konsoliderer minnene i søvne.

5. Sov mer – og få en sunnere vekt

For lite søvn øker matlysten, gir dårlige spisemønstre og øker terskelen for fysisk aktivitet. Dessuten er det enkel matte at jo flere timer i døgnet du er våken, desto mer tid får du til å spise.

6. Sov mer – og hold deg frisk

En langsiktig effekt av for lite søvn er at immunforsvaret ditt svekkes. Dette gjør deg mer utsatt for infeksjoner og andre sykdommer som høyt blodtrykk, hjerte-karlidelser, psykiske lidelser (depresjon, angst), autoimmune sykdommer (gikt, leddgikt, fibromyalgi, allergier, mage- og tarmproblemer), demens, alzheimer og kreft.

7. Sov – bli mindre stressa

Søvnmangel setter kroppen i en stressreaskjon. Flere hormoner forstyrres. Insulinnivået øker – noe som fører til økt blodsukker og økt fettlagring.

8. Sov mer – føl deg yngre

Du ser bedre ut, du føler deg bedre og tenker yngre. Du får mer energi, posene under øynene forsvinner, huden blir sunnere, og hjernen din slutter å oppføre seg som om den tilhører bestemoren din.

VEKK ALDRI EN SOVENDE HUND: Mange skulle gjerne sett at det samme gjelder mennesker.
VEKK ALDRI EN SOVENDE HUND: Mange skulle gjerne sett at det samme gjelder mennesker. Vis mer

9. Sov mer – våg mer

Undersøkelser viser at du er mindre risikovillig når har fått for lite søvn. Dette er opprinnelig en respons som hjelpe deg å unngå farer, men når du alltid er på utkikk etter farer, er det også mindre sannsynlig at du prøver nye ting og har det gøy.

10. Sov mer – bli et bedre menneske

For å hjelpe andre må du først ha hjulpet deg selv, og hvis du til stadighet frarøver kroppen din REM-søvn, får du mindre overskudd til å vise omtanke for andre.

11. Sov mer – bli mer kreativ

Den sovende hjernen kobler sammen dagens erfaringer med tidligere læring og leder til nye assosiasjoner og løsninger på problemer og utfordringer.

12. Sov mer – få et bedre sexliv

Flere amerikanske studier viser at både kvinner og menn som sover for lite blir mindre interessert i sex. Undersøkelser viser også at søvnmangel hos menn gir lavere testosteronnivåer.

Følger du Roede-metoden, får du god hjelp til å ta tak i dine utfordringer. Sammen jobber vi med dine mål og utfordringer innen helse, kosthold, vekt, trening, fritid eller søvn. Vi legger stor vekt på å finne frem til endringer som du kan gjennomføre og leve med på sikt.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.