Annonsørinnhold

ET BEDRE LIV: Terapeut Patrik Wincent deler sine erfaringer rundt hvordan man kan få bedre mobil- og skjermvaner hjemme.
ET BEDRE LIV: Terapeut Patrik Wincent deler sine erfaringer rundt hvordan man kan få bedre mobil- og skjermvaner hjemme.Vis mer

Terapeuten: Slik får du bedre mobilvaner hjemme

Patrik Wincent er autorisert terapeut, coach, forfatter og foredragsholder. I mange år har han behandlet personer med mobilbruk som har gått over til misbruk.

Hvorfor er det lett å bli mobilavhengig?

Det handler delvis om en rent kjemisk avhengighet. Når vi opplever en positiv liten overraskelse, utløses en liten utsondring av feelgoodhormonet dopamin. Dette skjer hver gang det plinger i mobilen og vi sjekker bilder fra venner eller morsomme videoklipp. Mennesket vil ha mer dopamin.

Dessuten har mennesket et grunnleggende behov for å ha oversikt over sin umiddelbare og større omverden. Nå for tiden har vi et praktisk lite verktøy som gir oss akkurat det, når som helst, døgnet rundt. Det er ikke rart at vi elsker å bruke det.

På hvilken måte er det skadelig?

Medaljens bakside er at mobilen også kan levere en strøm av negative overraskelser og påminnelser om noe man forbinder med uro og ubehag. Via mobilen kan man få stadige påminnelser om en tøff jobbsituasjon, en vanskelig sjef eller problemer i personlige forhold. Dette hever nivået av stresshormonene adrenalin og kortisol i kroppen. Hvis disse holder seg på et høyt nivå over lengre tid, kan det føre til kroniske stressymptomer.

Det raske scrolle-samfunnet mange lever i, resulterer også i at hjernens langtidshukommelse engasjeres stadig sjeldnere. I øyeblikk da vi tidligere tenkte grundig etter, googler vi nå i stedet.

Mennesket har gjennom historien vist seg å være innovativt og fantasirikt. Men dette krever at du er fokusert og uforstyrret, noe stadig flere opplever at det er vanskelig å finne når vi hele tiden blir avbrutt av mobilen.

Overgangen fra mobilbruk til mobilmisbruk er svært individuell. Hvis du forbinder høy mobilbruk med nedstemthet, angst og stress, eller hvis den påvirker jobben eller personlige forhold negativt, er det et problem som må gripes fatt i.

Hvordan bryter man mønsteret når mobilbruken har gått for langt?

I likhet med andre typer misbruk er det første steget å selv bli bevisst om at man har et problem. Noen innser det selv, iblant som følge av en traumatisk hendelse. Andre, som kanskje befinner seg midt oppi det, kan ha behov for ekstern hjelp til å kartlegge atferden sin og forstå hvilke sider av den som bør forandres.

Nøkkelen til å lykkes med å forandre en atferd, handler ifølge Patrik Wincent om å starte smått og være utholdende. Man kan se hver lille forandring som et eksperiment som man vurderer før man går videre til det neste. Det første steget kan for eksempel være å lese skjønnlitteratur før man skal sove, i stedet for å sjekke mobilen. Neste steg blir kanskje å gjøre soverommet helt mobilfritt i en måned. Man øker forandringene litt etter litt. Hvis man kan være tøffere mot seg selv forandringsmessig, så er det bra, så lenge det er holdbart på lang sikt.

Bruker du for mye tid på mobilen? Ta vare på det som betyr noe, og få hjelp til å redusere mobilbruken med Clas Ohlson. Vis mer

Tips som gir deg mer kvalitetstid

  • Sett en timer på strømforsyningen til det trådløse nettet

Bestem sammen hvilke tider på døgnet som skal være skjermfrie for hele familien. For eksempel i leksetida på ettermiddagen eller etter et visst klokkeslett på kvelden. En praktisk måte å sørge for at dette etterleves på, er å la en enkel timer styre når ruteren eller det trådløse nettverket er på. Det finnes også apper som f.eks. Kidslox eller Moment gir deg et bilde av hvordan mobilbruken ser ut, og kan også styre hvor mye tilgang familiemedlemmer skal få til ulike apper eller enheter.

  • Gjør måltider helt mobilfrie

Selv om telefonen din ringer, er det ikke tillatt å svare før måltidet er over. Bruk tiden under måltidene til å prate om hva som har hendt i løpet av dagen. Det er bra både for barn og voksne, og ved å legge fra deg mobilen går du foran med et godt eksempel.

Terapeuten: Slik får du bedre mobilvaner hjemme
  • Bygg en kombinert ladestasjon og mobilhylle

Lag et «mobilhotell» for hele familien, på god avstand fra soverom, stue og spiseplass. La denne mobilhylla bli det eneste stedet for lading av familiens skjermer og mobiler. På denne måten har dere ikke alltid mobilene innen rekkevidde. Her finner du en beskrivelse på hvordan du kan bygge en slik hylle, og her finner du ekstra ladere.

  • En ting om gangen

Forskning viser at vi i dag aktiverer korttidshukommelsen i stedet for langtidshukommelsen på grunn av multi-tasking, noe som fører til problemer med konsentrasjon og innlæring.

  • Kutt skjermbruken to timer før leggetid

Den ene årsaken til dette er at det blåhvite lyset fra skjermene lurer kroppen til å tro at det ikke er natt ennå. Den andre er at de stadig nye inntrykkene stimulerer dopaminet som er med på å holde oss våkne. Kjøp en diskret, batteridrevet vekkerklokke, og forby mobilen på soverommet.

  • Tren deg selv i å ha det kjedelig

La følelsen få krype inn i kroppen uten å gjøre noe med det. I dag får vi så mye informasjon utenfra og inn, men for å kunne bruke sin kreativitet og fantasi – det vil si å arbeide innenfra og ut – trenger man tålmodighet og utholdenhet.

  • Skaff deg en ֿ«Usmart» mobiltelefon

Ring og send tekstmeldinger, men unngå å henge deg opp i alt annet en smarttelefon tilbyr. Blir dette for stort steg å ta, kan du legge fra deg smarttelefonen når du er hjemme, men bruke trådløst headset for å svare anropene.

  • Vær til stede

Det aller viktigste er å legge fra deg telefonen når du er sammen med barna i parker, under trening eller på kamper. Liker-klikket eller artikkelen kan vente en time. Flere tips til hva du skal bruke all tiden du sparer på å la mobilen ligge finner du her!

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.

anbefalte artikler fra clas ohlson