ANNONSØRINNHOLD

SKAFF DEG KUNNSKAP:  Tenkt å slutte å røyke? Da er det best å få fakta på bordet. 
SKAFF DEG KUNNSKAP:  Tenkt å slutte å røyke? Da er det best å få fakta på bordet. Vis mer

Vanlige myter om røyking og røykeslutt

Er du redd for å bli avhengig av nikotin? Tror du det beste er å stumpe røyken fra den ene dagen til den neste? 

Skaff deg kunnskap slik at du kan planlegge grundig hvordan du skal slutte.

Myte: Det er dyrt å bruke nikotinerstatningsprodukter

Noen synes nikotin-erstatningsprodukter koster for mye, men hvis du sammenligner det med prisen på sigaretter, vil du kanskje bli overrasket! Hvis du tar utgangspunkt i at det ofte er nok å bruke 8-12 NICORETTE® tyggegummier pr. dag, vil det koste deg i gj.snitt ca. 22,- kr. daglig*.

Til sammenligning koster 8-12 sigaretter pr. dag i gjennomsnitt ca. 50,- kr.

MINDRE STRESS: Det er når røykere slutter de føler seg mindre stresset.
MINDRE STRESS: Det er når røykere slutter de føler seg mindre stresset. Vis mer

*Basert på at en pakke med 210 stk NICORETTE® tyggegummi koster ca. 450,- kr.

Myte: Røyking gjør deg mindre stresset

Forskning viser at røyking øker det generelle stressnivået. Sigarettens tilsynelatende avslappende effekt skyldes i stor grad at den lindrer symptomer (f.eks. irritabilitet, angst og rastløshet) forårsaket av nikotinabstinens.

Forskning viser at tidligere røykere føler seg mindre stresset etter at de sluttet å røyke.

Myte: Nikotin er det farligste stoffet i sigaretter

Nikotin er det vanedannende stoffet i sigaretter, men det har få andre helseeffekter. Det er de 7 000 giftstoffene og kjemikaliene i tobakksrøyk som forårsaker hjerteinfarkt, kreft eller lungesykdom – ikke nikotinet.

I tillegg inneholder godkjente nikotinprodukter mye mindre nikotin enn tobakk, og måten de tilfører kroppen nikotin på gjør dem i tillegg mindre vanedannende enn røyking.

(NO/NI/17-0967)Vis mer Vis mer

Myte: Å bruke nikotinerstatningsprodukter er like skadelig som å røyke

Sigaretter er en kjent årsak til kreft, hjertesykdom og mange andre sykdommer. Det er giftstoffene i sigarettrøyk som forårsaker de fleste av disse sykdommene – ikke nikotinet.

Nikotinerstatningsprodukter har blitt brukt gjennom flere tiår av millioner av mennesker verden over!

Myte: Nikotinerstatningsprodukter er like vanedannende som røyking

Å bruke nikotinerstatningsprodukter handler ikke om å bytte ut én avhengighet med en annen. Det er faktisk svært lite sannsynlig at man blir avhengig av disse produktene på lang sikt.

En viktig årsak til dette er at når du røyker bruker nikotinet kun noen få sekunder på å gå fra lungene til hjernen. Nikotin fra nikotinerstatningsprodukter tas imidlertid opp i munnhulen, eller gjennom huden (plaster), og bruker derfor mye lengre tid på å nå hjernen. Dette gjør produktene mindre vanedannende.

Myte: Det er for sent å slutte å røyke nå. Skaden er allerede skjedd

Helsegevinstene ved å slutte å røyke begynner allerede den første timen etter at du har sluttet, og helsen din blir bedre i løpet av de påfølgende dagene og ukene. Selv om du slutter når du er 60, kan det forlenge livet ditt med flere år.

Etter fem år uten røyk er risikoen for å utvikle kreft halvert, og risikoen for å få hjerteinfarkt og slag er redusert til nesten samme nivå som hos en ikke-røyker.

Myte: Nikotinerstatningsprodukter fungerer ikke

Når de brukes riktig, kan nikotinerstatningsprodukter doble sjansen en røyker har til å slutte for godt, sammenlignet med å bruke viljestyrke alene. Det er imidlertid viktig å bruke nok av produktene, og i lang nok tid, til å bryte med røykevanene.

Du finner informasjon om riktig bruk av NICORETTE® på våre produktsider (www.nicorette.no).

Myte: Ren viljestyrke alene er den mest effektive måten å slutte å røyke på

Fakta er imidlertid at det å skulle slutte å røyke ved hjelp av viljestyrke alene er vanskelig, og det er faktisk kun 4 – 7 % av de som prøver som klarer det. Derfor er det helt greit å få hjelp og støtte!

Når de brukes riktig, kan nikotinerstatningsprodukter doble en røyker sine sjanser til å lykkes å slutte for godt, sammenliknet med viljestyrke alene.

HJELP OG STØTTE: Det er en myte at ren viljestyrke alene er den mest effektive måte å slutte å røyke på.
HJELP OG STØTTE: Det er en myte at ren viljestyrke alene er den mest effektive måte å slutte å røyke på. Vis mer

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.