Annonsørinnhold

HEFTIG: Det var deilig og litt uvant å kjøre rundt i en stor varebil med masse komfort. 
HEFTIG: Det var deilig og litt uvant å kjøre rundt i en stor varebil med masse komfort. Vis mer

Varebil med personbil-komfort

Det er vanskelig å ikke trives i en Citroën Jumpy. 

- Det er dumt du ikke har prøvd en typisk varebil før, for da ville du virkelig merket forskjellen. Den nye generasjonen Jumpy har komfort som en personbil, sier en begeistret produktsjef for Citroën varebil til oss før vi skal ut på vår første testkjøring.

Vi innbiller oss at typiske varebiler ofte kan være litt kalde, skranglete, bråkete og ikke akkurat spandable på utstyr utover det helt nødvendige.

Vel, slik er ikke de splitter nye Citroën Jumpy-modellene.

TOPP UTSTYRT: Få SMS-er og e-poster rett inn på skjermen. 
TOPP UTSTYRT: Få SMS-er og e-poster rett inn på skjermen.  Vis mer
SITTER GODT: Du sitter godt og ikke minst ser du godt. 
SITTER GODT: Du sitter godt og ikke minst ser du godt.  Vis mer

Dette er svært praktisk

Vi stiger opp i høyden på vår testbil i medium størrelse på 4.95 meter. Nye Jumpy kommer i tre lengder: L1-versjonen er 4.60 meter, mens L3-modellen er hele 5.30 meter. Vår utgave er en Proff-utstyrt Jumpy L2 med en gnien 2,0 BlueHDi-motor og 150 kapable hester.

Det første vi faller for i denne varebilen, er Keyless Go. Å være håndverker på farten hvor du kun trenger å ha nøkkelen i lomma gjennom arbeidsdagen, kan ikke være noe annet enn praktisk. Ikke minst i forhold til behovet for å stadig vekk å åpne dører og skyvedører på varebilen.

Får opp e-post på touchscreen

Vi trykker på start/stopp-knappen og begir oss ut på dagens oppdrag: Vi skal gjøre noen enkle ærend, som å fylle opp Jumpy-varebilen vår med brus, frakte ved, dra på fyllinga og dra på lageret vårt og plassere syklene for sesongen.

Vi parrer mobilen på noen sekunder og liker at vi også kan parre mobildata og dermed få opp SMS-er og e-poster på den trykksensitive skjermen. Akkurat dét alternativet er ikke huket av når du parrer mobilen, og det er vel kanskje fordi det blir vel fristende å sitte å lese beskjeder på skjermen når du egentlig skal se på trafikken foran deg.

En komfortabel arbeidsplass

Citroëns produktsjef har helt rett: Det er komfortabelt å sitte i en Jumpy. Så fort vi har kommet over frykten for å kappe svinger i vår nesten fem meter lange bil, tar det ikke lang tid før vi begynner å trives i det vi har blitt fortalt er noen av markedets aller beste seter i en varebil. Og i en Jumpy har du dessuten tre seter foran. Alle like komfortable.

Du sitter høyt og takket være det flate frontpartiet har du allverdens med utsikt og oversikt. Her får du umiddelbart den «svevende romskip»-følelsen som er så deilig med høye biler.

PRAKTISK I BYEN: Head-up display gir deg navigasjon og forteller deg fartsgrensen. 
PRAKTISK I BYEN: Head-up display gir deg navigasjon og forteller deg fartsgrensen.  Vis mer

Du kjører tryggere med head-up display

Vår testmodell hadde head-up-display, og vi kan ærlig si at vi ikke helt skjønte poenget med den i begynnelsen. Den var liksom bare i veien og løftet opp sixpencen vår ved oppstart. Så begynte vi å merke at vi ofte lå over fartsgrensen, noe vi skylder vi på en kombinasjon av at denne modellen hadde ekstra lydisolering og 150 hester.

Siden vi også hadde en sikkerhetspakke inkludert hvor skiltgjenkjenning er en del av pakken, hadde vi hele tiden den riktige fartsgrensen oppe i head-up displayet. Det gjør det mye lettere å holde fartsgrensen, spør du oss.

Men enda bedre ble det da vi plottet inn vår første adresse i navigasjonen (som også hadde et helt ny 3D-funksjonalitet på den trykksensitive skjermen). Å ha navigasjonen i head-up displayet var utrolig behagelig og gjorde det nærmest umulig å kjøre feil.

MYE PLASS: Vi trodde vi skulle klare å fylle opp hele Jumpy-varebilen, men det kunne vi raskt gi opp. 
MYE PLASS: Vi trodde vi skulle klare å fylle opp hele Jumpy-varebilen, men det kunne vi raskt gi opp.  Vis mer

Første oppdrag var altfor ambisiøst

Først ville vi vise hvor mye varer vi kunne få plass til i en Jumpy. Og var vel litt ambisiøse i planene. Vi dro opp til Ringnes sitt Cash & Carry-utsalg på Sagene i Oslo. Planen var å fylle opp hele Jumpy-en vår med plastede bruskasser. Dén planen kunne vi raskt gi opp. I en bruskasse var det 20 halvlitere med brus, og etter et litt rask hoderegning fant vi ut at vi i så fall måtte fylle varebilen med 100 kasser brus for å fylle den nesten helt opp. Altså 2.000 halvlitere med brus. Ellers takk!

Og da hadde vi likevel hadde plass til mer. Proff-modellene har nyttelast på opptil 1.400 kilo og tilhengervekt på opptil 2,5 tonn. Så du har plass til mye.

STREKKER SEG LITT LENGRE: En smart moduwork-løsning gir plass til ekstra lange gjenstander. 
STREKKER SEG LITT LENGRE: En smart moduwork-løsning gir plass til ekstra lange gjenstander.  Vis mer

Moduwork og fotsensor

Så gikk turen ned til Obs Bygg på Alnabru, hvor de har drive-in-butikk og masse trelast. Vi skulle teste moduwork-sete, som gjør at du kan laste med gjenstander som er for lange til å ha bak i bilen. Vi skulle også teste de elektriske skyvedørene med fotsensor-åpner.

Moduwork-sete kan ikke bli enklere: Først åpner du en luke i komfortveggen bak det tredje setet, så drar du bare det samme setet opp. Dermed er lasteluken åpen. Det hele tar noen sekunder, og vips, så har du plass til opptil fire meter lange gjenstander andre varebiler ikke ville fått med seg.

FOTSENSOR-ÅPNER: Bærer du tungt, er dette umåtelig praktisk. Her bar vi ikke akkurat veldig tungt, da. 
FOTSENSOR-ÅPNER: Bærer du tungt, er dette umåtelig praktisk. Her bar vi ikke akkurat veldig tungt, da.  Vis mer

Å åpne skyvedørene med foten, er enda lettere. Sensorene ligger bak høyre og venstre bakhjul under bakfangeren, og det er bare å sveipe med foten så åpner skyvedøren seg. Det var mildt sagt praktisk når vi lempet ved inn og ut av bilen. Årsaken til plasseringen av sensoren? Jo, hvis man parkerer et sted med høy kant er det ikke noe problem å åpne døren selv om du har hendene fulle.

Vil du ikke bruke sensoren, kan du enten trykke på nøkkelen eller bare dra lett i håndtaket for å åpne skyvedøren.

Deretter bar turen hjem for å lempe ved og hente avfall vi skulle kaste på fyllinga. Og så runde av dagen med å kjøre noen sykler bort for sesongen.

VALGMULIGHETER: Det er ikke akkurat vanskelig å losse av fra en Jumpy. 
VALGMULIGHETER: Det er ikke akkurat vanskelig å losse av fra en Jumpy.  Vis mer

Funksjonell

Det fine med med å ha elektriske skyvedører på begge sider og en diger bakluke, oppdaget vi på fyllinga og lageret. Med tre store åpninger tilgjengelig kunne vi losse av og på last uten å måtte tenke på hvor og hvordan vi skulle parkere.

Her var det bare å angripe en av de tre åpningene og få ting inn og ut.

Jo mer vi kjørte og brukte det funksjonelle utstyret Jumpy hadde å by på, jo mer overbevist ble vi over hvor praktisk denne varebilen var. Både for oss og garantert for de som ville brukt den i en mer krevende arbeidsdag.

MYE PLASS: Her er det plass til nyttelast på opptil 1.400 kilo. 
MYE PLASS: Her er det plass til nyttelast på opptil 1.400 kilo.  Vis mer

Valgmuligheter

Skal du gå for en av de nye Jumpy-varebilene, har du mange valgmuligheter. Kort sagt kan du velge i mellom to utstyrsnivåer: Basic og Proff, tre lengder, seks forskjellige motorer, manuelt eller automatgir og 4x2 eller 4x4.

Alle de seks dieselmotorene er på typisk fransk maner svært drivstoffgjerrige (alle seks tilfredsstiller Euro6-kravene), og vi brukte knapp drivstoff etter to dager med kjøring.

Priser

Startpris på en Jumpy er 211.900 (eks. mva), så handler det å finne ut om hvor stor varebil du trenger, hvilket utstyr du må ha og hvor kraftig motor du trenger til dine arbeidsoppgaver.

Nysgjerrig? Her kan du bestille en prøvekjøring.

EN KOMFORTABEL ARBEIDSPLASS: Her sitter du godt og varmt i en lydisolert kupé med alt utstyr tilgjengelig. 
EN KOMFORTABEL ARBEIDSPLASS: Her sitter du godt og varmt i en lydisolert kupé med alt utstyr tilgjengelig.  Vis mer
Varebil med personbil-komfort

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.