ANNONSØRINNHOLD

VEGE...HVA?: Begrepene er mange, men hva er egentlig forskjellen på alle de forskjellige vegetarianerne? Hvem kan spise hva? Foto: NTB Scanpix
VEGE...HVA?: Begrepene er mange, men hva er egentlig forskjellen på alle de forskjellige vegetarianerne? Hvem kan spise hva? Foto: NTB ScanpixVis mer

Vegetarianer, veganer, fleksitarianer eller pescetarianer

Hva er egentlig hva?

I årtusenskiftet fantes det ca. to prosent vegetarianere i Norge, men antallet antas å ha økt betydelig de siste åra, noe som har ført til at en rekke matprodusenter har kastet seg på vegetarbølgen – for både å møte forbrukeren og bidra til en mer bærekraftig utvikling.

Men det er ikke bare matmarkedet som har tilpasset seg og vokst. I takt med den økte vegetarismen har også en rekke nye former for vegetarianisme vokst fram.

Vegetarianer, veganer, fleksitarianer eller pescetarianer; har du noen gang lurt på hva som egentlig er hva? Her er en liste over hva din 'veggis-venn' faktisk kan og ikke kan spise når han/hun kommer på middagsbesøk.

Vegetarianer, veganer, fleksitarianer eller pescetarianer

VEGETARIANER

En vegetarianer er en person som helt eller hovedsakelig bare spiser matvarer fra planteriket. Det vil si grønnsaker, frukt og bær, kornprodukter, rotgrønnsaker, bønner, nøtter og frø.

LAKTO-OVO-VEGETARIANER

Den typen veganisme er den mest utbredte typen av. Lakto og ovo kommer fra de latinske ordene for melk (lac) og egg (ovum). Det vil si at disse typene vegetarianere inntar både meieriprodukter og egg, i tillegg til alle vegetabiler. Noen velger også bort egg eller meieriprodukter og kalles da enten laktovegetarianere eller ovo-vegetarianere.

Vegetarianer, veganer, fleksitarianer eller pescetarianer

VEGANER

En vegansk livsstil innebærer så langt det er mulig å unngå å påføre dyr lidelse og død. Veganere har et plantebasert kosthold og unngår alle matvarer med animalsk opprinnelse – altså alle matvarer som kommer fra dyr (inkludert meieriprodukter, egg og honning).

Livsstilen innebærer også å unngå å kjøpe produkter som stammer fra dyr (for eksempel klær laget av ull eller skinn), unngå å støtte underholdning der dyr misbrukes og ikke handle kosmetikk som er testet på dyr eller som inneholder animalske ingredienser.

PESCETARIANER

En pescetarianer spiser fisk i tillegg til plantebasert mat.

FLEKSITARIANER

Og sist, men ikke minst: Fleksitarianere – eller semi-vegetarianere som de også bli kalt. Fleksiterianer prøver å spise mye vegetarisk, men spiser av og til kjøtt og/eller fisk.

INSPIRERE TIL MER VARIERT KOST

Til tross for at veganisme har blitt mer og mer vanlig – i alle sine former – har tilbudet både på restauranter og i butikk vært lite og ofte lite smakfullt.

Med dette i bakhodet – og ønsket om å bidra til en bærekraftig utvikling – har Knorr lansert en Veggie Snack-serie, bestående av tre minimåltider som er rike på næring og fiber – og best av alt, ferdige på bare fem minutter! For ikke å glemme at smaken er på plass.

– Knorr ønsker å fremme et balansert syn på matlaging og kosthold for en mer bærekraftig framtid, ved blant annet å bidra til å redusere kjøttforbruket, forteller Fredrik Grøstad Madsø, kategoriansvarlig hos Knorr, og legger til:

– Det handler ikke om å vende om alle til vegetarianere, men vi vil inspirere til et mer variert kosthold, som å spise mindre kjøtt og mer plantebaserte måltider.

PS! Se etter det gule ‘vegan-merket’ for flere digge vegetarprodukter fra Knorr.

Vegetarianer, veganer, fleksitarianer eller pescetarianer

SLIK FÅR DU MEST UT AV DIN FAVORITT VEGGIE SNACK:

Rett før trening, på eksamen eller når du rett og slett bare har dårlig tid, er et Veggie Snack-minimåltid midt i blinken.

Ikke bare er det en god kilde til protein og fiber, måltidet er også laget på 5 minutter. Det eneste du trenger å gjøre er å helle oppi kokende vann i din favoritt – enten du foretrekker indisk, mediterransk eller orientalsk.

Har du litt bedre tid og ønsker å piffe opp måltidet litt – eller kanskje gjøre det til en kjapp middag? – slik ville vi har gjort det:

INDIAN LENTIL: Legg til kikerter og hermetiske tomater og topp med litt lime og koriander.

MEDITERRANEAN COUSCOUS: Stek litt ekstra Squash og løk på siden og topp med soltørkede tomater og feta.

ORIENTAL BULGUR: Legg til hermetiske tomater og topp med solsikkekjerner, granateple, friske urter og litt honning.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.