Annonsørinnhold

NYTT GREP I STRØMBRANSJEN

– Vi ønsker virkelig at våre kunder skal bruke så lite strøm som mulig!

Strømleverandøren Vibb leverer strøm til kalde nordmenn på en ny måte: De selger strømmen til spotpris. Uten påslag av noen art. Så kan kunden selv velge tjenester i smart strømapp.

STRØMNYTENKER: - Vi vil ikke å tjene penger på en nødvendighet som strøm, sier markedssjef Julie Rokke Jagland i Oss Norge står bak Vibb. I stedet tilbyr de smarte, valgfrie tjenester i appen Vibb+.
STRØMNYTENKER: - Vi vil ikke å tjene penger på en nødvendighet som strøm, sier markedssjef Julie Rokke Jagland i Oss Norge står bak Vibb. I stedet tilbyr de smarte, valgfrie tjenester i appen Vibb+. Vis mer

– Vi ønsker å gi kundene vår så god kontroll over strømregningen som mulig.

Det sier Julie Rokke Jagland, markedssjef i Oss Norge som står bak strømleverandøren Vibb. Et av grepene for å få til dette, er å gjøre strømregningen så gjennomsiktig som mulig.

Vibb er strømleverandøren som opererer med 0 øre påslag og 0 kroner i månedspris. Det eneste du betaler for strømmen er spotprisen som avgjøres daglig på strømbørsen og denne er lik for alle strømselskaper. Har du behov for andre tjenester enn strøm i stikkontakten er det helt valgfritt å bestille. Som for eksempel Vibb+-appen.

Dette er mildt sagt sjelden kost om man kikker på konkurrentene deres i strømmarkedet.

– Ja, vi er ganske unike på det punktet. Vi ønsker ikke å tjene penger på en nødvendighet som strøm.

Ønsker å gi kundene et «positivt strømsjokk»

Vibbs tanke er at konkurransen blant strømselskapene skal stå på tjenestetilbudet, ikke selve strømmen. De går faktisk så langt som å si at kundene kan risikere å få et «positivt strømsjokk» om de tar i bruk Vibbs smarte tjenester.

GODNYHET: Strøm fra Vibb er uten påslag, uten månedsavgift og uten bindingstid!
GODNYHET: Strøm fra Vibb er uten påslag, uten månedsavgift og uten bindingstid! Vis mer

– Dette høres jo helt utrolig ut?

– Det er så mye negativitet om strømsjokk for tiden. Vi ønsker at kundene våre skal få et positivt strømsjokk når de blir Vibb-kunder. Målet vårt er å spre gode vibber, samt gjøre det enkelt for kunden å velge en god og rimelig strømavtale. Og det blir vel ikke enklere enn null, null! Vi vil heller at konkurransen blant strømselskapene skal stå på tjenestetilbudet.

– Er dette et motsvar på bransjens vanlige praksis?

– Jeg vil ikke si at det er et motsvar, vi bare mener at det er sånn det burde være. Spesielt i disse tider med galopperende strømpriser, sier markedssjefen.

– Det er også et sosialt aspekt i at alle skal kunne få strøm uten påslag eller månedspris. Vi vil at kundene skal være hos oss fordi de er fornøyde, derfor har vi heller ingen bindingstid. Vi mener det hører steinalderen til. Vi tjener jo ikke penger på selve strømmen, så vi ønsker virkelig at våre kunder skal bruke så lite strøm som mulig.

Gir kunden valgmulighetene tilbake

Vibb markerer med sin nye tilgang til markedet med andre ord et markant skille mellom strømmen i stikkontakten – og andre tjenester og produkter.

INNHOLDSRIK APP: I den valgfrie Vibb+-appen får du full oversikt over forbruket, du kan styre ladingen av elbilen - og du finner mange andre innovative tjenester. Flere skal det også bli!
INNHOLDSRIK APP: I den valgfrie Vibb+-appen får du full oversikt over forbruket, du kan styre ladingen av elbilen - og du finner mange andre innovative tjenester. Flere skal det også bli! Vis mer

– Sannheten er at spotprisen er lik hos alle strømselskap, det er en myte at noen strømselskaper har ulik pris på spotprisen, sier Julie Rokke Jagland.

– Forskjellen er hvordan de ulike strømavtalene blir pakket sammen.

– Men når dere ikke tjener penger på strømforbruket til kunden, hva tjener dere penger på da?

– Det er på de valgfrie produktene og tjenestene vi selger. Vi ønsker å gi kunden valget om de ønsker å betale for andre tjenester en strøm. Helt fra starten har vi vært et teknologiselskap med fokus på å lage brukervennlige, digitale tjenester som gir økt kundeopplevelse og merverdi for brukerne. Vi tror at en av nøklene til suksess er at kunden selv får velge det som er relevant for dem og som dekker deres behov.

Jagland poengterer at det kan være store forskjeller på hva strømkundene faktisk har bruk for. For selv om strøm alltid vil være en kostnad for kunden, slår Vibb et slag for å skape bedre kundeopplevelser i en bransje der dette har vært mangelvare.

– For eksempel har Kari på 20 år, student som bor i kollektiv, et helt annet behov enn Kjersti på 56 år som har enebolig og hytte. Men strøm må de ha begge to!

Smartlading av elbilen gjort enkelt

Når gradestokken viser mange blå, er vi mange strømkunder som river oss i håret for å innføre sparetiltak i heimen. Og vi har flere og flere ting som bruker strøm. Med appen Vibb+ er det altså mulig å betale for tjenester som kan gjøre mer enn bare sørge for at det er strøm når kunden slår på kaffetrakteren grytidlig om morgenen. Eller at elbilen altså er ladet i løpet av de billigste timene i døgnet.

SMARTLADING: Vibb+-appen sørger for å lade bilen når strømmen er billigst.
SMARTLADING: Vibb+-appen sørger for å lade bilen når strømmen er billigst. Vis mer

– Flere av tjenestene vi tilbyr gjør at kundene våre kan spare penger på strømregningen. De får et nærmere forhold til strøm enn de pleier. Samtidig får de enklere innsikt og kontroll over forbruk og kostnad. I en tid med så høye strømpriser som vi har nå, er dette blitt svært viktig.

En av de største kildene til strømforbruk hos mange, er nettopp elbilen.

Vi støtter en rekke bilmerker og modeller. For de bilmodellene vi ikke støtter, kan man integrere ladeboksen. Dette er enkelt å sette opp i appen – og er gjort på 1-2-3. Når det er gjort, lader vi automatisk bilen din i de billigste timene – og du reduserer ladekostnaden din uten å løfte en finger.

I desember ble Vibbs strømavtale kåret som den billigste med 24+ måneders prisgaranti av Bytt.no. Det har de faktisk blitt de siste fem måneden på rad.

– Vi har faktisk en 36-måneders prisgaranti. Det vil si at vi ikke kan øke påslaget fra 0 øre eller månedsprisen på 0 kroner de neste tre årene. Det har vi heller ikke planer om å gjøre utover det heller. Et annet grep vi har tatt, er at vi har startet med gjennomfakturering med en rekke netteiere. Og flere kommer. Det betyr at kunden får alt samlet på én faktura – og slipper å legge ut for strømstøtten. Det er det mange av kundene våre som setter pris på.

Økt kontroll gir sparemuligheter

Vibb gir kunden tilgang til en serie med lett tilgjengelige verktøy som kan hjelpe dem til å ta kontroll over forbruk, mulighet til å redusere kostnader – og ikke minst: Øke forståelsen for eget forbruksmønster. Blant annet gjennom å få dag-til-dag-oversikt over strømforbruket.

– Ja, i Vibb+ ser du dag-til-dag-forbruket, du kan se hvilke priser som gjelder i dag, og du kan se hvilke priser som kommer på strømmen i morgen. Appen gjør det mye enklere å tilpasse og styre forbruk til perioder med lavere pris.

Julie Rokke Jagland forteller at kunden også har mulighet til å danne seg et solid overblikk over månedens strømforbruk rett i appen. Har du avtaler på flere boliger, er det enkelt å bytte mellom de forskjellige boligene.

Vibb jobber hele tiden med å utvikle ny funksjonalitet. I løpet av første kvartal neste år har de planer om å implementere også nettleiekostnaden i appen.

– Vi ønsker å gi kundene så god kontroll over strømregningen som mulig. Derfor er det selvfølgelig mulig å se strømkostnaden oppdatert. Etter at strømstøtten kom, har vi også utviklet en funksjon i appen som lar kundene følge med på hvor mye strømstøtte de får.

POSITIVT: - Vi ønsker å spre gode vibber! sier markedssjef Julie Rokke Jagland i Oss Norge som står bak strømleverandøren Vibb.
POSITIVT: - Vi ønsker å spre gode vibber! sier markedssjef Julie Rokke Jagland i Oss Norge som står bak strømleverandøren Vibb. Vis mer

Innholdsrik app til folk flest – og til strømnerdene!

Med et valgfritt Vibb+-abonnement får kundene tilgang til en rekke funksjoner rett på mobilen. Jagland forteller at de stadig utvikler nye, spennende tjenester og produkter, og at i årene som kommer, vil det bli servert flere innovative tjenester i Vibb-appen. Dagens funksjoner er bare et lite utvalg av hva Vibb ser for seg å tilby i årene fremover. Et av tilbudene som ganske snart blir virkelighet, er smart oppvarming med integrasjon til noen av de mest populære merkene.

– Appen er kjernen i alt vi gjør, sier markedssjef Jagland.

– Vi har også integrasjon med Oss-brikken, som gjør at du kan følge strømforbruket ditt i sanntid. I Oss-brikken får du også litt mer nerdete informasjon som spenning og strøm per fase. Sanntidsdata er noe som passer bra for oss strømnerder! Brikken kobles rett inn i strømmåleren din – og viser strømforbruket i sanntid i appen. Da kan du se hvor mye strøm du bruker ned til hvert 2,5 sekund!

– Men kan ikke alle få vite dette uansett?

– Nei, uten sanntidsdata får du det som kalles Elhub-data. Det er én dag forsinket, noe som betyr at du bare kan se forbruket ditt for i går. Alle kundene som har Vibb+ får se forbrukshistorikken sin, men bare de som har Oss-brikke kan se sanntidsdata her og nå.

Jagland sier at det åpner opp for de som ønsker å leke seg litt.

UTFORDRING: Med Om-brikken går det an å gjøre det til en lek å spare strøm. Hva skjer om temperaturen i stuen kan senkes én grad? Se effekten med det samme!
UTFORDRING: Med Om-brikken går det an å gjøre det til en lek å spare strøm. Hva skjer om temperaturen i stuen kan senkes én grad? Se effekten med det samme! Vis mer

– «Hva bruker jeg nå mens jeg lager mat i ovnen?» for eksempel. Eller «Hvor mye strøm bruker vi når vi har akkurat denne temperaturen inne?» Dette skaper en bevissthet rundt viktigheten av å skru av ovnen før maten er helt ferdig, for å utnytte ettervarmen. Og det øker bevisstheten omkring hvilken temperatur man rent faktisk trenger å ha innendørs.

– Det kan gå sport i dette?

– Det blir litt som et spill eller en lek, en lek der man sparer penger og som hele familien kan være med på!

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer