Annonsørinnhold

Tilbake til normalen:

Visste du at dette er viktig for den psykiske helsa di?

Det er spesielt fem råd du bør ha i bakhodet!

STYRKENDE: Å knytte bånd er ett av fem ulike grep du kan bruke for å styrke den psykisk helsa. FOTO: NTB
STYRKENDE: Å knytte bånd er ett av fem ulike grep du kan bruke for å styrke den psykisk helsa. FOTO: NTB Vis mer

Nå ser det endelig lysere ut. Smittetallene går ned, mange er vaksinert og vi har tatt de første skrittene inn i den nye, gamle hverdagen.

Det er ikke til å stikke under stol at tiden med besøksbegrensninger og avstandsregler har påvirket oss. Noen litt, andre mye – men alle har en psykisk helse å passe på.

Så, hvordan tar man egentlig best vare på den? Finnes det noen gode råd å ta med seg på veien?

Ifølge Åste Herheim, avdelingsdirektør for avdeling psykisk helse og rus i Helsedirektoratet, er det spesielt fem råd som er viktige.

EKSPERTISE: Åste Herheim er avdelingsdirektør for avdeling psykisk helse og rus i Helsedirektoratet. FOTO: Rasmus Skaug
EKSPERTISE: Åste Herheim er avdelingsdirektør for avdeling psykisk helse og rus i Helsedirektoratet. FOTO: Rasmus Skaug Vis mer


Går hånd i hånd

Hun forteller at disse fem rådene – eller smarte grepene – bidrar til økt livskvalitet og en sterkere psykiske helse.

5 råd for sterkere psykisk helse

  • Knytt bånd
  • Vær aktiv
  • Vær oppmerksom
  • Fortsett å lære
  • Gi til andre

Les mer om hvert av rådene her.


– De fem rådene er alle viktige, og de henger sammen. Det fine er at de også forsterker hverandre, sier Herheim.

– Når du er oppmerksom, for eksempel, så lærer du samtidig nye ting. Eller når vi gir til andre, så knytter vi bånd til dem, forklarer hun.

Hun sier også at det er individuelt hvilke grep som kan ha best effekt, og at det handler om hva den enkelte liker eller har mulighet til; for noen er det et «must» å være aktiv, for andre kan dét å lære noe nytt føles mest givende.

Likevel kjenner nok mange seg igjen i at relasjoner – det å være knyttet til menneskene rundt oss – er høyt oppe på lista for hva som gjør oss godt.

HENGER SAMMEN: Slå to fluer i en smekk og ta med deg en venn, et par kolleger eller familien ut på tur. Både å være sammen med andre og å være fysisk aktiv er viktig for den psykiske helsa. FOTO: NTB
HENGER SAMMEN: Slå to fluer i en smekk og ta med deg en venn, et par kolleger eller familien ut på tur. Både å være sammen med andre og å være fysisk aktiv er viktig for den psykiske helsa. FOTO: NTB Vis mer

Les også: – Vi har blitt mer og mer glad i å være ute

Fysiske møter er viktig

Vi har vært gjennom en tid hvor sosiale relasjoner til en stor grad har foregått digitalt eller per telefon.

Herheim beskriver dette som gode alternativ, men sier samtidig at dette ikke kan erstatte fysiske møter:

– Kroppsspråket, det spontane, nærheten ... Det er ikke tilstede på samme måte når vi sees digitalt.

Likevel vil hun ikke underslå verdien av videochattene, meldingene og telefonene vi har blitt så vant til det siste året – for hvordan hadde det vært dersom vi ikke hadde hatt disse mulighetene i pandemien?

– Mange har nok i denne perioden tenkt mer på å ta kontakt med venner og bekjente som kanskje har vært mye alene. Bare det å ta en ekstra telefon eller spørre hvordan det går, kan være med å gjøre dagen litt bedre, sier psykologen.

FORTSETT Å RINGE: For mange har terskelen for å ta vare på menneskene rundt seg – og spesielt dem som har vært mer alene – blitt senket betraktelig under pandemien. FOTO: NTB
FORTSETT Å RINGE: For mange har terskelen for å ta vare på menneskene rundt seg – og spesielt dem som har vært mer alene – blitt senket betraktelig under pandemien. FOTO: NTB Vis mer


Å ta den telefonen er nemlig ikke bare godt for den man ringer. Å flytte fokus fra vekk deg selv, gjør godt også for deg.

Gi et smil, gå en ekstra tur bortom, send den videohilsenen til bestefar, ta den telefonen til en tante for å høre hvordan det går, fyr av den meldinga til en kamerat du ikke har sett på lenge.

Gi det lille signalet som kan bety mye for et annet menneske.

Les også: Fem råd for sterkere psykisk helse

Alle trenger noen

Finnes det egentlig noen minimumskvote av sosial omgang og sosiale bånd som vi mennesker må ha for å kunne opprettholde god psykisk helse?

Så enkelt er det ikke ifølge Herheim.

Hun forteller at forskning viser hvor viktig sosial kontakt er for psykisk helse og livskvalitet. Både tette bånd og mer «løse» bånd til studiested, arbeidsplass, fritidsaktivitet eller nabolag er viktige.

SOSIALE VESENER: Det er individuelt hvor mye sosial kontakt eller omgang vi har behov for, men psykolog Åste Herheim er tydelig på én ting: Alle trenger noen. FOTO: NTB
SOSIALE VESENER: Det er individuelt hvor mye sosial kontakt eller omgang vi har behov for, men psykolog Åste Herheim er tydelig på én ting: Alle trenger noen. FOTO: NTB Vis mer


Men det er mange faktorer som spiller inn. Ikke bare velger mennesker litt ulikt, vi har også ulike muligheter.

De som bor sammen med noen og ellers er knyttet til andre gjennom jobb og fritidsaktiviteter, har tross alt større tilgang på sosial kontakt i hverdagslivet.

– Under pandemien har den sosiale omgangen blitt begrenset på grunn av smitteverntiltakene, og for de som bor alene har det nok vært ekstra utfordrende, sier Herheim og fortsetter:

– Mennesker er sosiale vesener, og vi trenger hverandre for å føle tilhørighet og mening. Noen trenger mange, noen trenger få, men alle trenger noen.

Les også: Tora (88) var ensom – så skjedde dette

Tilbake til normalen

Noen føler at de må lære å være sosiale på nytt etter en lang tid med pålagt avstand til andre.

Veien tilbake til normalen kan kanskje oppleves litt overveldende i starten, men Herheim er trygg på at de gamle sosiale ferdighetene våre fortsatt er der.

Kanskje vi til og med har lært noe viktig vi kan ta med oss videre?

SI HEI: Etter at vi lenge har «glidd forbi» hverandre dekket med munnbind og unngått kontakt, tror Herheim at vi setter pris på å kunne smile til og se hverandre igjen. FOTO: Rasmus Skaug
SI HEI: Etter at vi lenge har «glidd forbi» hverandre dekket med munnbind og unngått kontakt, tror Herheim at vi setter pris på å kunne smile til og se hverandre igjen. FOTO: Rasmus Skaug Vis mer


Som de fem rådene oppsummerer, er det mange veier til sterkere psykisk helse og økt livskvalitet. Mye er gjort hvis du klarer å legge til rette for gjøremål som gir deg positive opplevelser.

Her kommer Herheim med en viktig påminnelse.

– Vi vet at egenomsorg eller det å ta gode valg kan være krevende når man er i en vanskelig livssituasjon. Det å hjelpe seg selv må ikke oppleves som enda et krav til noe man skal få til, understreker psykologen.

❝ Det å hjelpe seg selv må ikke oppleves som enda et krav til noe man skal få til. Åste Herheim


Avslutningsvis minner hun også om at det vi har vært gjennom nå, ikke kun trenger å være noe vi prøver å tilbakelegge raskest mulig.

– Vi vil jo oppleve kriser eller store utfordringer igjen, så dette er en mulighet til å se på hvilke styrker vi har både som enkeltmennesker og samfunn. Kanskje har vi også fått lærdom vi kan ta med videre.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer