– Vi blir mer og mer glad i å være ute

For de to familiene fra Svelvik er det få ting som funker så bra for å løfte humøret som en liten tur ut i naturen.

– Når vi er ute i skogen, krangler vi mye mindre!

Filipa (6) og storesøsteren Catalina (8) spretter opp den bratte bakken og trosser lett juniregn med sekker på ryggen og store smil. 

De kjenner veien godt. Hellumvannet i Svelvik, her har de vært mange ganger det siste året sammen med Lill-Ann Desiree Lorca Cruz Heier (32) og pappa Edvin Heier (31). Som vanlig er også venninna Nora (4) og hennes mor Frida Wathne (32) med på turen.

– Nora er «lissom-søsteren» vår, forklarer Filipa. 


Terskelen blir lavere for å komme seg opp av sofaen. 

Edvin Heier

Mindre stress 

I likhet med mange andre, har de to vennefamiliene rukket å bli litt mer kjent med skogen og marka i nærområdet sitt i løpet av det siste året.

– Vi har både hatt mer tid og mulighet til å dra ut på tur, og så har jo mange andre fritidsaktiviteter vært utilgjengelig. Naturen er en fantastisk møteplass, mener Lill-Ann.

– Og jo oftere vi drar på tur, jo lavere blir terskelen for å komme seg opp av sofaen. Vi blir mer og mer glade av å være ute i skogen, sier ektemannen Edvin.

Ni av ti nordmenn sier at de føler seg mindre stressa eller bekymra når de er ute i naturen.


HÅND I HÅND: Ekteparet fra Svelvik har i året som har gått fått mer og mer sans for friluftslivets gleder. Det vil de ta med seg i livet etter pandemien også.

Godt for folkehelsa

– Å være fysisk aktiv er godt for kroppen og gjør at du føler deg bra. Er du aktiv sammen med andre, kan du også oppleve at det sosiale bidrar til økt trivsel og godt humør, sier Åste Herheim. Hun er avdelingsdirektør for avdeling psykisk helse og rus i Helsedirektoratet.

5 råd for sterkere psykisk helse

  1. Knytte bånd

  2. Være aktiv

  3. Være oppmerksom

  4. Fortsette å lære

  5. Gi til andre

Herheim trekker fram nettopp det å være aktiv som ett av fem, enkle råd for økt livskvalitet og sterkere psykiske helse.

– Disse rådene henger sammen, og det fine er at de også forsterker hverandre. Når du er oppmerksom, for eksempel, så lærer du samtidig nye ting. Eller når vi gir til andre, så knytter vi bånd til dem, forklarer psykologen.

People in nature, Natural landscape, Cloud, Water, Sky, Trousers, Plant, Green, Tree, Lake

LITEN BILDETEKST HER: Hadde vært veldig fint altså. Foto: Aller Concept Store


Er du aktiv sammen med andre, kan du oppleve at det sosiale bidrar til økt trivsel og godt humør.

Psykolog Åste Herheim

Aktiv familie

– Jeg skal ikke late som om vi bare har vært friskuser ute i naturen hele året heller, sier pappa Edvin, og innrømmer at det også har blitt en del sofasitting og noen ekstra «korona-kilo» det siste året.

Men de har blitt en mer turglad familie enn de tidligere har vært, og de har generelt et høyt aktivitetsnivå – med SUP (Stand Up Paddle-board), rullebrett, rulleskøyter og fisking.

Lill-Ann og Edvin deler erfaring med mange småbarnsforeldre: 

– Det er sjelden en god idé med små barn i huset å tenke at du skal tilbringe en helg med å «gjøre ingenting».

Aktiv familie

- Jeg skal ikke late som om vi bare har vært friskuser ute i naturen hele året heller, sier pappa Edvin, og innrømmer at det også har blitt en del sofasitting og noen ekstra «korona-kilo».

Men de har blitt en mer turglad familie enn de tidligere har vært, og de har generelt et høyt aktivitetsnivå, med SUP (Stand Up Paddle-board), rullebrett, rulleskøyter og fisking blant fritidssyslene de setter pris på. Lill-Ann og Edvin deler erfaring med mange småbarnsforeldre: 

- Det er sjelden en god idé med små barn i huset å tenke at du skal tilbringe en helg med å «gjøre ingenting».

Lavterskel

– Hemmeligheten bak en vellykka tur ut i skogen er å gjøre den så lavterskel som mulig. Du trenger ikke legge ut på langtur, og du trenger ikke en hel haug med utstyr, selv om jeg må innrømme at vi har brukt en del kroner på sekker, hengekøyer og sammenleggbare turstoler det siste året, sier Edvin med et smil. 

Kjøreturen til parkeringsplassen fra familiens hjem i Svelvik er på sju minutter. Derfra går det korte, greie turløyper også for barneføtter. 

– Også har vi ofte med oss noe ekstra godt å spise. Vi er jo her for å kose oss, sier Lill-Ann. 

Og da pappa Edvin og eldstedatteren Catalina dro på sin første telttur i skogen ved Hellumvannet, fikk iPaden være med. 

Lavterskel

- Hemmeligheten bak en vellykka tur ut i skogen er å gjøre den så lavterskel som mulig. Du trenger ikke legge ut på langtur, og du trenger ikke en hel haug med utstyr, selv om jeg må innrømme at vi har brukt en del på sekker, hengekøyer og sammenleggbare turstoler det siste året, sier Edvin med et smil. 

Kjøreturen til parkeringsplassen fra familiens hjem i Svelvik er på sju minutter. Derfra går det korte, greie turløyper også for barneføtter. 

- Også har vi ofte med oss noe ekstra godt å spise. Vi er jo her for å kose oss, mener Lill-Ann. 

Og da pappa Edvin og eldstedatteren Catalina dro på deres første telttur i skogen ved Hellumvannet, fikk iPaden være med. 

Aktiv familie

- Jeg skal ikke late som om vi bare har vært friskuser ute i naturen hele året heller, sier pappa Edvin, og innrømmer at det også har blitt en del sofasitting og noen ekstra «korona-kilo».

Men de har blitt en mer turglad familie enn de tidligere har vært, og de har generelt et høyt aktivitetsnivå, med SUP (Stand Up Paddle-board), rullebrett, rulleskøyter og fisking blant fritidssyslene de setter pris på. Lill-Ann og Edvin deler erfaring med mange småbarnsforeldre: 

- Det er sjelden en god idé med små barn i huset å tenke at du skal tilbringe en helg med å «gjøre ingenting».

80 000
Hun er en av de mellom 80 000 og 100 000 nordmenn som lever med demens.
Blant dem står nesten halvparten uten en diagnose og dermed uten et tilbud som er godt nok tilpasset.

Lavterskel

- Hemmeligheten bak en vellykka tur ut i skogen er å gjøre den så lavterskel som mulig. Du trenger ikke legge ut på langtur, og du trenger ikke en hel haug med utstyr, selv om jeg må innrømme at vi har brukt en del på sekker, hengekøyer og sammenleggbare turstoler det siste året, sier Edvin med et smil. 

Kjøreturen til parkeringsplassen fra familiens hjem i Svelvik er på sju minutter. Derfra går det korte, greie turløyper også for barneføtter. 

- Også har vi ofte med oss noe ekstra godt å spise. Vi er jo her for å kose oss, mener Lill-Ann. 

Og da pappa Edvin og eldstedatteren Catalina dro på deres første telttur i skogen ved Hellumvannet, fikk iPaden være med. 



Vi har ikke et sånt «Han er frisk og jeg er syk»-forhold.
Vi er oss.

Nære bånd 

De tre jentene på 8, 6 og 4 koser seg i hver sin hengekøye, og at været ikke viser seg fra sin vakreste side, legger ingen demper på humøret: 

– Wohoo! Vinden gir oss fart! 

De to familiene er så tett sveiset sammen at de fungerer som én når de drar på tur sammen. Når Nora (4) faller og slår seg, sitter hun gjerne på skuldrene til Edvin. 

– Frida og jeg er barndomsvenner, også bor vi rett i nærheten av hverandre. Det var helt naturlig å danne kohort sammen da nedstengingen begynte, forteller Lill-Ann. 

– Det er veldig godt å ha hverandre! 

Slike relasjoner er selvsagt gull verdt å ha – og nå strekker de seg over begge generasjonene. Det er ikke uten grunn at å knytte bånd er ett av Helsedirektoratets fem råd for sterkere psykisk helse


Tryggere og gladere

Å være fysisk aktiv kan altså bidra til økt trivsel og forbedret humør, som igjen har en effekt på hvordan vi tenker.

Psykolog Herheim forklarer at vi gjerne tenker mer konstruktivt og løsningsorientert når vi har positive følelser.

– Det snakkes mye om at regelmessig fysisk aktivitet bedrer den fysiske formen, men fysisk aktivitet kan også gjøre oss mer rustet til å mestre hverdagens krav og utfordringer, sier hun.

Herheim understreker også at det er mange måter å være aktiv på.

– Det viktigste er å gjøre en aktivitet du synes er morsom eller hyggelig å drive med, som du liker og som er en naturlig del av hverdagen din, sier psykologen og legger til:

– Det er mye man kan gjøre som man ikke nødvendigvis tenker på som trening. Fysisk arbeid ute og inne, stelle i hagen, gå en tur, gå til jobben eller butikken i stedet for å kjøre. «Alt» teller som fysisk aktivitet.

Les mer: Slik øker du livskvaliteten




Det viktigste er å gjøre en aktivitet du synes er morsom eller hyggelig å drive med.

Psykolog Åste Herheim

Tips for å knytte bånd: 

  • Hør om noen vil gå en tur.

  • Lag avtale med en du ikke har sett på en stund.

  • Besøk en som er mye alene.

  • Inviter noen på søndagsmiddag.

  • Ring i stedet for å sende tekstmelding.

  • Meld deg som frivillig

– De fem rådene om å knytte bånd, være aktiv, være oppmerksom, fortsette å lære og gi til andre, står seg veldig godt både i krisetider og under mer normale omstendigheter, minner psykologen oss på nå som samfunnet er i ferd med å åpne igjen. 

Godt samarbeid 

De to aktive familiene knytter bånd og gir til hverandre på vår lille skogstur. Her samarbeides det om alt.

Henge opp hengekøyer, sette opp campingstoler, fyre opp primus, steke sveler, knyte krok på fiskesnøret.

Ingen får napp i Hellumvannet i dag, men Lill-Ann finner en liten fisk liggende i vannkanten. Den utforsker de oppmerksomme jentene både innsiden og utsiden av, og både oppmerksomheten og læringen skjerpes. Andreklassingen kan informere oss:

– Det er ingen torsk i alle fall!


Dette er annonsørinnhold produsert av Aller Concept Store.Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på hallois@aller.com©2020 Aller Media AS | Personvernerklæring og informasjonskapsler

ANNONSØRINNHOLD

dagbladet-logo-rgb-01.png
image.png