– MERKER ALDEREN I ACTION-SCENENE

Da Kristoffer Joner spilte inn thriller-dramaet Maskineriet, mistet han 16 kilo. Adrenalinet var så høyt at han ikke enset det.

18. MAI 2020 KL. 9.00
TEKST OG DESIGN: Aller Concept Store FOTO: Anders Nicander/Nent Group

Du våkner brått etter gårsdagens fuktige jobbkonferanse. Du puster tungt. Kneblet, svett, og med blodig skjorte, på bildekket av en ferge. I passasjersetet ligger en sekk med kontanter, en pistol og en finlandshette. Hva gjør du nå? 


– Det var en drømmerolle, sier Kristoffer Joner, som virkelig kjenner på nervene nå. 


– Det er en heftig thriller med voldsomt driv. Den er ikke noe for sarte sjeler. 


Involvert i manus og regi 

I Viaplays nye storsatsing Maskineriet spiller han Olle, en vanlig familiemann som havner i en mildt sagt ekstrem situasjon. I tillegg har Joner vært involvert i både casting, manus og regi.


Regissør Richard Holm står også bak det politifolk selv mener er den mest realistiske politiserien som er blitt laget (Johan Falk). Han og Joner har med seg et stjernelag både foran og bak kamera. I Maskineriet møter du skuespillere som Rune Temte (Marvel), Julia Schacht (Naboer), stjerneskuddet Emilia Roosmann og legenden Bjørn Sundquist. 


Premiere 24.mai - her ser du serien

Olle 9 - Photo Anders Nicander.JPG
Olle in water - Photo Anders Nicander.jpg
Olle in water - Photo Anders Nicander.jpg

Julia Schacht

Emilia RoosmaNn

RICHARD HOLM

Etter to måneder med innspilling kjente jeg: «Å faen. Vi er bare halvveis.»

– Kristoffer Joner

RICHARD HOLM

Julia Schacht

Emilia RoosmaNn

Les intervjuene med hovedrolleinnehaverne

Julia Schacht

Emilia RoosmaNn

RICHARD HOLM

Les intervjuene med hovedrolleinnehaverne & REGISSØR

Kjente det i kroppen

– Å herregud, jeg kjenner på premierenervene. Det er lenge siden jeg har hatt dem nå, innrømmer Kristoffer Joner (47). 


Han siste store filmjobb var Skjelvet (2018). Samme år var han også med i Mission Impossible - Fallout. 

– Og TV-serier har jeg ikke gjort på mange år. Det er litt som å være topptrent til å springe 200-meter, også plutselig skal du løpe 400. Det er jo dobbelt så langt. Jeg kjente det i kroppen. Etter to måneder med innspilling tenkte jeg: «OK nå er det slutt.»

Men det var det ikke. 


– Så kom erkjennelsen: «Å faen. Vi er bare halvveis.»


Olle 23 - Photo Anders Nicander.jpg
Olle in water - Photo Anders Nicander.jpg

Kristoffer Joner (47) 

Spiller familiefaren Olle Hultén. 

Utvalgte filmer: Mission: Impossible - Fallout, Bølgen, Skjelvet, Villmark, Naboer.

0

15 timers arbeidsdager

Kroppen hans fikk merke både det intense arbeidet med 15-timers arbeidsdager og noen heftige slåss-scener. Og løpingen. Men mest av alt har han og regissør Richard Holm kost seg. Som to guttunger i en godtebutikk, bare at snopet er virkemidler fra alle de klassiske actionfilmene de har vokst opp med. 


– Vi er to skikkelige film-nerds. Etter 12 timer med opptak, ble Richard og jeg sittende på kafe i tre timer og diskutere morgendagen, fikserte på idéen vår: Hvordan kan vi lage verdens beste TV-serie? Antakelig lykkes vi jo ikke i det, men vi har i alle fall prøvd og virkelig gjort alt vi kan. Og vi er et team som har våget oss ut på glattisen sammen. 


Her kan du se serien 


Ingen drikkekompis

«Å drikke seg til mot gjør man når man skal møte regissøren for aller første gang. Begge er like pissredde, så da er det jo effektivt å ta noen øl sammen og bli kjent», har Kristoffer Joner tidligere fortalt til Dagbladet


Denne gang ble han møtt av en cola-drikkende regissør og måtte supe ølen sin alene. Men til gjengjeld fløt samtalen godt. De to ble sittende og filmnerde og Richard sa: «Jeg ser ikke etter en hovedrolleinnehaver. Jeg ser etter en kompis som vil hjelpe meg og lage denne serien så bra som overhodet mulig.» Det fikk han i Kristoffer. 


IMG_5074ny.jpg

Foto: Privat/Richard Holm.

Jeg vil så gjerne se ut som Tom Cruise når jeg løper, men jeg gjør ikke det. 

Å bli en action-figur når han selv er godt oppi 40-åra beskriver Joner selv som «merkelig seint».

– Jeg merker alderen, ja. Det mest krevende var all springinga. Der må jeg trene, altså. Jeg vil så gjerne se ut som Tom Cruise når jeg løper, men jeg gjør ikke det. Og når du jobber 15 timer i døgnet, rekker du ikke trene. 

Adrenalin er en herlig ting. Det er fort gjort å bli avhengig av det. 


Kjente ikke vekttapet 

Da de gikk i gang med å spille inn Maskineriet, veide Joner 80 kilo. På slutten veide han 64. 

– Jeg merket det egentlig ikke, adrenalinet var så høyt, og vi jobbet hele tiden. Men livet etter en sånn innspilling er jo tungt og tomt. Det blir som idrettsfolk etter et stort mesterskap. Det er vanskelig å komme tilbake. Adrenalin er en herlig ting, det er fort gjort å bli avhengig av det.  

– Du har tidligere gått en måned med brukket fot etter en filmscene … 

–  Jeg må få rette på deg der, sier Kristoffer Joner rolig. 

– Det var seks, ikke én. De seks månedene var blant de tyngste tidene i mitt liv. Det var helt merkelig, jeg husker en scene der Olle skal hoppe fra fergen. Jeg klarte ikke å hoppe over et gjerde på en meter. Jeg måtte trene i mange timer. Det var ikke farlig, jeg kom til å lande mykt, men skrekken satt i kroppen etter det beinbruddet. 


Olle nd Josefin portrait - Photo Anders Nicander.jpg
Olle nd Josefin portrait - Photo Anders Nicander.jpg
0
Sundquisten er vår store mann. En levende legende.

– Kristoffer Joner

Sendte bilde til mamma

Selv om Stavanger-mannen har spilt i 39 filmer, blir han aldri helt vant til å se seg selv på skjermen. Og selv om han har spilt med Tom Cruise i Mission Impossible – Fall Out, var det en av hans motspillere i Maskineriet som gjorde ham starstruck. 

– Sundquisten er vår store mann. En levende legende i Norge. Jeg måtte bare få tatt et bilde og sende til mamma da vi gjorde vår første scene sammen. 

– Kan du dele det med oss også? 

– Ja da. Men spør Bjørn om det er greit.


bjrn og kristoffer.jpg

Foto: Privat/Kristoffer Joner.

_I6B7026.jpg

Foto: Privat/Richard Holm.

1586419098-d7d3ea7d27266293d59779630087df0beb496430.jpg

Richard holm (53) 

Regissør

Utvalgte filmer og serier: Johan Falk, Gränsen, Gåsmamman


Mistrodd av kona

Den svenske regissøren Richard Holm har aldri våknet opp med en pistol og en bag full av cash. Men han kjenner følelsen av en situasjon han ikke helt kan forklare for sin kone. 

– «Richard?» låt det fra soverommet. Jeg hørte med en gang på tonen at her har jeg gjort noe galt. 


Han hadde vært ute sent kvelden før, på reklamefilminnspilling for en radiostasjon. Et øre ble utsatt for hardcore techno og death metal og sprengte, men fikk det godt igjen så fort det fikk høre radiostasjonen det ble reklamert for. 

– Vi festet en øredobb i øret. Den andre øredobben klarte jeg å dra med meg hjem, og inn i senga. Min kone ble ikke imponert over å finne en fremmed kvinnes øredobb i vår seng, og heller ikke av mitt forsøk på å forklare. 


Ekstremt driv

Han ler av det i dag. Det gjorde han ikke da. I Maskineriet, som holder et forrykende tempo med nervepirrende spenning, får vi også servert noen små pustehull av komikk som også er av den sorten at de føles smertefulle for rollefiguren. 


Her kan du se Maskineriet


_I6B6991.jpg
0
Her var det bare «Nu jävlar!» og brått inn i et ekstremt driv..

– Richard Holm

bilde_joner_holm.jpg

Foto: Privat/Richard Holm.

Jeg er glad jeg ikke visste at han vurderte å trekke seg fra rollen.

– Richard Holm

I Kristoffer Joner fant han en kompis for livet. 

– Han også kjente på at dette var ulikt alt annet han hadde gjort før. Vi elsker begge amerikansk 70-tallsfilm, og filmnerdet masse sammen. Faktisk planla han å si nei til rollen på et tidspunkt, da han syntes manuset gikk i feil retning. Jeg var egentlig enig med ham, men jeg er glad jeg ikke visste at han vurderte å trekke seg fra rollen, for da hadde jeg vært ekstremt nervøs. I stedet ble det bare en hyggelig prat der vi ble enige om å gå tilbake til den originale versjonen av manuset. 


Troverdige rollefigurer

Richard Holm fikk også med seg sin favorittfotograf Andreas Wessberg fra Johan Falk-serien, og våkne filmnerder vil få med seg at serien er spekket med lense flares (refleksflekker), et varemerke fra klassiske filmer som Die Hard, Terminator og Jakten på Rød Oktober. 


Her kan du se serien 


Slåsskampene er ikke så vakkert koreografert, men det ser ekte ut, og er slagsmål på liv og død

– Richard Holm

bilde_sundquist holm joner.jpg

Foto: Privat/Richard Holm.


– Du har nevnt også Jason Bourne og Nobel som inspirasjonskilder? 

– Jeg elsker drivet i Jason Bourne, og de eksplosive actionsekvensene. I Maskineriet er ikke slåsskampene så vakkert koreografert, men det ser ekte ut, og er slagsmål på liv og død. Og Nobel har som Maskineriet ingen Hollywood-helter. Det er ekte mennesker i ekstreme situasjoner. 


De samme redslene overalt 

Men selv om realismen og troverdigheten må være på plass, er jo film alltid fusk. 

– I serien forstår de norske og svenske skuespillerne hverandre. I virkeligheten sier vi jo masse «Hæ?» og «Hva sa du?» ler han. 

– Det var nyttig for meg å ha Kristoffer til å høre på alle replikkene til de andre skuespillerne, jeg er jo ikke vant med å regissere på norsk. Og det var bra vi hadde en norsk kostymør, en svensk ville kanskje ha gitt alle nordmennene lusekofte! Men uansett hvor man er i verden, har filmarbeidere de samme redslene og noiaene for å møte hverandre, og ikke strekke til. 

Blåmerkene du ser på Kristoffer Joner, er ikke sminka, de er ekte!

– Richard Holm


Satser på det nordiske

Han beskriver sin norske filmkompis som ekstremt dedikert og lett å samarbeide med. 

– Vi hadde et slagsmål på en vannscooter, og det krevde mange takes. Da må man jo ligge der i vannet, og det går hardt for seg. Blåmerkene du ser på Kristoffer Joner i scenen vi filmet dagen etter, er ikke sminka, de er ekte! 

– Viaplay bygger seg opp som en kraftleverandør av tunge drama- og spenningsproduksjoner, hva tror du er nøkkelen til deres suksess?

– At de tør å gjøre historier for vår del av verden, og satser på nordisk drama. Det er jo morsommere å se Carrie Ann Moss her (i Wisting) enn å dra våre skuespillere til Hollywood. Og denne nordiskheten gjør det også mer eksotisk når vi skal selge det til andre deler av verden. Maskineriet prøver jo ikke å være hollywoodsk, selg om vi har latt oss inspirere av mange Hollywood-filmer.


Se serien her    


Gjenforent 15 år etter Naboer

– Det alle blir forelska i Julia med, er hennes sinnsyke blikk, som ingen andre har, sier Kristoffer Joner om Julia Schacht (37), som han også spilte mot i Naboer (2005). 

Hun beskriver Kristoffer som utrolig inspirerende og generøs.

– Han delte av sine erfaringer og hjalp meg masse med rollen. Han er så dyktig, og kan så mye om film, roser hun. 

Det som trigget henne til å bli med i Maskineriet, var manuset, folka og rollen. 


Her kan du se serien  


Fastspent under vann

–  Manus er noe av det beste jeg har lest. En skikkelig pageturner, med spenning på spenning på spenning. Og litt humor. Historien tør å ta noen sjanser, og karakterene har mange lag. En etterforskerrolle hadde jeg drømt om å spille kjempelenge, kanskje fordi jeg har en liten drøm om å være det i virkeligheten. 

TheMachinery_Hero.jpg

Julia Schacht (37) 

Spiller etterforskeren Nina Berge

Utvalgte filmer: Melk, Naboer, Få meg på for faen

0
Alle blir forelska i Julias sinnsyke blikk.

– Kristoffer Joner

Nina 13 - Photo Anders Nicander.jpg


Å kjøre helikopter, løpe på tak og slåss var gøy, men noen scener var mer utfordrende enn andre: 

– Jeg skulle sitte fastspent i en bil, opp-ned, så skulle bilen senkes ned i vannet.  Jeg gruet meg skikkelig, og det var ikke vanskelig å spille redd. Etterpå var jeg så letta, det var en personlig seier å klare å gjennomføre det.

Det var ikke vanskelig å spille redd.

– Julia Schacht

Nina 13 - Photo Anders Nicander.jpg
Hun tråkker over en del grenser.

– Julia Schacht

107_Packshot.jpg
105_Packshot.jpg

Emilia Roosmann (33) 

Spiller Monica Hansen

Utvalgte filmer: Dimmiga dar, Fartblinda

– Vi hang sammen på settet og på hotellet i Gøteborg, og hadde gode samtaler om vanskelige scener og om livet generelt. 


Komplekst kvinneportrett

Hun falt umiddelbart for sin rollefigur Monica. 

– Jeg kjente umiddelbart en sterk connection, da jeg fikk en scene på audition. Det er det mest komplekse kvinneportrettet jeg noensinne har lest. Da jeg fikk lese hele manuset, ble jeg helt stum. Kjersti Ugelstad har skrevet et action-drama i verdensklasse. 

– Monica er grenseløs som mor. Hvordan forberedte du deg på mammarollen?

– Jeg ser ikke nødvendigvis Monica som en dårlig mamma, men hun har ikke verktøyene til å håndtere det mammarollen krever. Hun har et instinkt som er mer basert på situasjon enn relasjon. Hun er kvikktenkt og rapp, heller enn følsom og nær og tilstedeværende. Siden kvinneroller ofte blir fremstilt som funksjoner som en kone, en mor eller en datter, er det befriende at Monica først og fremst er et menneske. En Erin Brockovich, men med lugg. 


Fra 24.mai kan du se serien her

Da jeg fikk lese hele manuset, ble jeg helt stum.

– Emilia Roosmann

0

– Et geni 

Om den unge skuespilleren i rollen som hennes sønn Jimmy, har hun følgende å si: 

– Gabriel Gunerius Fevang er et geni! 

Emilia er vant til å spille roller både på svensk og norsk. 

– Jeg ble født i Sverige med svenske foreldre, men flyttet til Langesund som fireåring da moren min traff en nordmann etter foreldrene mine hadde separert seg. 


Nordens Michael Bay

Hver dag på settet ble de møtt med en klem fra regissøren Richard Holm. 

– Det er nesten ulovlig å si i disse korona-tider, ler Emilia. 

– Richard er en arbeidsleder i ordets virkelige forstand, en regissør med tillit til sine ansatte, og med full kontroll over sluttproduktet. Hvordan kan man ha et så stort talent og samtidig ha et så stort hjerte? Han er en spektakulær actionregissør, han kan sine fights. Han er en Nordens Michael Bay. 

Kristoffer Joner beskriver Emilia som en «beintøff dame» 

– Hun er helt fantastisk.

Emilias svar på hennes forhold til ham kommer på svensk: 

– Jag älskar Kristoffer Joner. Skitmycket!

74465638_1407475216089026_2268010436386270982_n.jpg

Foto: Privat/Emilia Roosmann.

1586419101-fb67000449ad3dc254d62a73cbde66592d7d24c9.jpg

TEKST OG DESIGN: Aller Concept Store
FOTO: Anders Nicander/Nent Group

Dette er annonsørinnhold produsert av Aller Concept Store.Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på hallois@aller.com©2020 Aller Media AS | Personvernerklæring og informasjonskapsler
dagbladet-logo-rgb-01.png

ANNONSØRINNHOLD