Anmeldelse: Lena Lindahl «Den gylne stjerne»

Brutal krigshistorie

Etter en litt famlende start blir Lena Lindahls ungdomsroman et fartsfylt eventyr fra andre verdenskrig.

KRIGSHISTORIE: Lena Lindahl har skrevet en varm og etter hvert spennende fortelling om krigen i Norge, og NS-sympatier. Foto: Linnea Lindahl
KRIGSHISTORIE: Lena Lindahl har skrevet en varm og etter hvert spennende fortelling om krigen i Norge, og NS-sympatier. Foto: Linnea Lindahl Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

BOK: Lena Lindahl fikk mye oppmerksomhet for dokumentarromanen «Jenta i veggen» (2018), om jødiske Betzy Rosenberg som gjemte seg i en hyttevegg i Trondheim, mens Rinnan-banden festet i nabohytta. Også årets ungdomsbok er en høydramatisk krigshistorie, denne gangen i ren romanform. En stivbent start trekker helhetsinntrykket ned, men etter hvert får «Den gylne stjerne» opp dampen og blir en fartsfylt fortelling om krigens uklare skillelinjer, om lidelse, vennskap og heltemot.

Narvik 1944: Krigen er inne i sitt siste år, og femtenårige Harald sliter. Foreldrene er NS-medlemmer, og også Harald tror at alt blir bedre om tyskerne får styre. Faktisk synes han foreldrene er for passive. NS-sympatiene gjør ham uglesett og hundset av både lærere og medelever. Gamle venner blir fiender. Harald vil gjerne «være kompis med de tøffeste», og en dag får han bli med den dedikerte NS-naboen på jobb som fangevokter for sovjetrussiske soldater. Tvangsarbeidet og lidelsene gjør sterkt inntrykk på unggutten, og et sjeldent vennskap oppstår med fangen Viktor. Harald tar større og større risiko for å hjelpe den jevnaldrende Viktor, som er syk og utmagret. Hjelpen er livsviktig, for Viktor skal sendes videre til Beisfjord fangeleir, der grusomme ting skjer.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med