Anmeldelse: Colleen Hoover «Det starter med oss»

Dampende dusj-sex

Forfatterfenomenet Colleen Hoover følger opp braksuksessen «Det ender med oss» med ei bok som vil få deg til å måpe og svette. Men slagkraften er svekket.

SEXY: Et veldreid relasjonsdrama er utgangspunktet for Colleen Hoovers nye roman «Det starter med oss». Her får vi servert både romantikk og dampende dusjsex. Foto: NTB
SEXY: Et veldreid relasjonsdrama er utgangspunktet for Colleen Hoovers nye roman «Det starter med oss». Her får vi servert både romantikk og dampende dusjsex. Foto: NTB Vis mer

BOK: Amerikanske Colleen Hoover er dama som for tida troner på bestselgerlistene i USA. Hun var en selvpubliserende og ganske vellykket forfatter av bøker for unge voksne, men det var før TikTok så dagens lys. Med god drahjelp fra koronapandemi, ensomme unge lesere og BookTok, boksamfunnet på TikTok, ble romanen «Det ender med oss» en megahit i fjor. Fem år etter at den kom ut. En blanding av lesernes SoMe-ferdigheter og behov for møter med likesinnede, og dessuten Hoovers gode plotgrep og sjangerforståelse, har gjort henne til BookTok-dronning.

«Det starter med oss»

Colleen Hoover

Skjønnlitteratur

Forlag: Gursli Berg forlag
Oversetter: Elisabeth Haukeland

«God feelgoodthriller med tvilsom slagkraft»

Nå er hun ute med oppfølgeren til suksessen, romanen med den noe forvirrende tittelen «Det starter med oss». I «Det ender med oss» åpnet Lily en blomsterforretning og innledet et kjæresteforhold til nevrokirurgen Ryle. Forholdet tok raskt en voldelig vending, og Lily valgte etter mye om og men å komme seg bort. Men Lily og Ryle har delt omsorg for barnet de fikk, hvilket tvinger Lily til å ha jevnlig omgang med Ryle i «Det starter med oss».

BooTok-dronningen: Romantisk, javisst, det er den nye boka til Colleen Hoover. Men det er flere ting å sette spørsmålstegn ved her. Foto: Chad Griffith
BooTok-dronningen: Romantisk, javisst, det er den nye boka til Colleen Hoover. Men det er flere ting å sette spørsmålstegn ved her. Foto: Chad Griffith Vis mer

Gryende forhold

Lilys store kjærlighet før Ryle var den hjemløse Atlas. Den kjærligheten lever fortsatt, og den nye romanen dreier seg om deres gryende kjæresteforhold. Ryle, Atlas’ nemesis etter et sammenstøt i restauranten Atlas startet, følger med.

Lily og Atlas forteller annethvert kapittel hver i «Det starter med oss», og slik fylles informasjonshullene. I «Det ender med oss», skrev Lily brev til talkshowverten Ellen DeGeneres, noe som brøt opp handlingen. Dette var en søt og listig måte å fortelle om Atlas uten å kjede leseren. I «Det starter med oss» virker det som om Lilys dagboksnotater og brev fra Atlas skal tjene samme formål. Brevutveksling mellom «vanlig dødelige» har ikke helt den samme slagkraften, men romantisk, det er det virkelig.

Sex og sjalusi

Boka har også mye av det samme språklige drivet og veldreide relasjonsdrama som førsteboka. Fremmede skikkelser dukker opp, og ivrige lesere vil måpe når identiteten deres avsløres. Ikke minst skriver Hoover enda bedre om sex nå. Her får vi servert både dampende dusjsex og morsomme sexpassasjer hvor Lily setter kjolen fast i håret, og puppene lekker melk.

Sexen er et godt spenningselement i boka. Bruken av Ryles sinneagering som drivkraft, stiller jeg meg derimot tvilende til. Han er forvandlet til et svart sjalusihull og dukker opp når fortellingen har behov for hans voldsomme framferd for å fortsette. De styggeste episodene virker konstruerte. Et så alvorlig tema som ekspartnerskapsvold er uheldig å utnytte for spenningens skyld, spesielt med tanke på hvor mange unge som leser Hoover.

Hvem treffer hun?

Og så undrer jeg over hvor godt boka egentlig treffer en ung, norsk leserskare. Venting på tekstmelding fra noen du liker, er garantert gjenkjennelig. Vendingene i fortellerperspektivet gjør motivet engasjerende, da det kommer fram i neste kapittel hvorfor den andre part venter med å svare.

Mindre treffende er nok framstillingen av skeive. Homser helt ned i tolvårsalder er overlatt til å være heterofiles romanserådgivere, mens deres jevnaldrende heterovenner står med tunga nedi halsen på sine utkårede av motsatt kjønn. Ikke minst lever det berømmelige skapet i beste velgående blant bokas generasjon Z, noe jeg har inntrykk av at ikke er tilfellet i like stor grad her til lands.

Boka treffer nødvendigvis heterofile lesere bedre enn homofile lesere, tatt i betraktning at den syder av heterofil kjærlighet og ditto begjær. Men det er ikke å utelukke at disse leserne har homofile venner, og vil rynke på nesa av framstillingen av denne gruppen i boka.