Anmeldelse: Maddie Mortimer, «Kart over kroppens makeløse landskap»

«Kart over kroppens makeløse landskap»

Maddie Mortimer

Skjønnlitteratur

Forlag: Cappelen Damm
Oversetter: Kirsti Vogt

«Dødsens alvorlig, vill og kjærlig.»

Det handler om kreft. Denne helvetes sykdommen som er så vel beskrevet både i sakprosa og skjønnlitteratur, at det er blitt en egen sjanger. «Kart over kroppens makeløse landskap» er av det mer bisarre slaget. Den handler om barnebokforfatteren Lia. Hun er gift med professor Harry, et mildt og tvers gjennom hederlig menneske. Sammen har de datteren Iris, for øvrig et av de snurrigste barneportretter jeg har lest. Da datteren var tre år fikk Lia brystkreft. Hun ble behandlet og kurert. Nå, ti år seinere, er kreften tilbake. Den sprer seg til leveren, lungene, hjernen. På sitt vis er dette fortellingen om et dødsleie.

Visuelt leken

«Det eneste som er verre enn døden, er vissheten om at den kommer», heter det et sted i denne boka, som er dødsens alvorlig, vill og kjærlig, hjerteskjærende og burlesk. Den britiske debutanten Maddie Mortimer briljerer med ulike stemmer, tidsforskyvninger, ordleker, leksikalske ordforklaringer og tegninger. Boka er visuelt leken, visse steder litt anmassende, med passasjer der ordene danser over arket – bokstavelig talt.

Et sentralt tema er mor og datterforholdet. Det er Lias intenst nære forhold til Iris, som nekter å godta at moren skal dø. Men det er også Lias forhold til sin mor. Store deler av boka handler om Lias barndom, der far var prest og mor dypt troende, fjern, ukjærlig. Da Lia var tolv, tok foreldrene til seg gutten Matthew på seksten. Han skulle læres opp til å bli prest. Lia og Matthews forbudte og kompliserte forhold handler om kjærlighet, kropp og synd, lidelse og lutring.

Katastrofeturist

Det mest forunderlige er en jeg-stemme som kan leses som kreften selv. En katastrofeturist som streifer omkring i kroppen til Lia, lett og umerkelig uten at noen mistenker noe som helst. Inntil den oppdages, og må kjempe seg vei. Den utforsker og erobrer ikke bare Lias kropp, men også hennes minner.

«Jeg blir ofte ført til landskapet i magen hennes under svangerskapet – spent og øm av vekten, kjærligheten, den tørste lille organismen som langsomt tapper henne. Det trøster meg at jeg er skåret over samme lest, er av samme semantiske stoff som fosteret. Sprellende utvekst, rasktvoksende fostervesen, hyperaktive lille parasitt. Det er fint å bli minnet på at jeg ikke er så annerledes».

Sier dette jeget, som etter hvert smelter sammen med kroppen til Lia og blir et vi. Et vi som forgjeves kjemper mot døden.

«Kart over kroppens makeløse landskap» er ingen enkel bok, og det krever konsentrasjon og årvåkenhet for å følge med. Jeg innrømmer gladelig at jeg slet i begynnelsen, tross en fremragende oversettelse. Men etter hvert gir stemmene og sprangene mening, og det blir en av disse bøkene der du bare må stole på denne unge imponerende debutanten, og gi deg hen. Det er verdt jobben.

«Kart over kroppens makeløse landskap»

Kjøp boken

Maddie Mortimer ««Kart over kroppens makeløse landskap»»