Anmeldelse: Damon Galgut «Løftet»

Dette blir latterlig

Den sørafrikanske forfatteren Damon Galgut fikk i fjor Bookerprisen for romanen «Løftet». Ikke alt som skinner, er gull.

VIKTIG: Damon Galgut har skrevet en roman der det virker som om alle hendelser og alle karakterer er like viktige. Og sånn mister fortellingen viktighet. Foto: Gyldendal
VIKTIG: Damon Galgut har skrevet en roman der det virker som om alle hendelser og alle karakterer er like viktige. Og sånn mister fortellingen viktighet. Foto: Gyldendal Vis mer
Publisert

BOK: Et absurd overskudd av karakterer – jeg teller nærmere 60 stykker i bokas litt under 300 sider – skygger for den påståtte kjernefortellingen i «Løftet». Under lesingen spør jeg meg flere ganger om hva denne boka egentlig handler om.

«Løftet»

Damon Galgut

Skjønnlitteratur

Forlag: Gyldendal
Oversetter: Johanne Fronth-Nygren
Utgivelsesår: 2022

«Karakterrik roman uten en egentlig historie.»
Se alle anmeldelser

Først av alt er tittelen misvisende. Den viser til løftet Salome, hushjelpen på gården til den sørafrikanske splittede familien boka handler om, er gitt om at hun vil arve huset på gården etter Mas død. En død som er hendelsen som setter fortellingen i gang.

Familiesamværet er konfliktfylt fra begynnelse til slutt, fra liket blir båret ut av huset, til møtet med rabbineren, hespeden, kaddisjen og de andre jødiske ritualene.

I neste del av boka har det gått ni-ti år, og Pa ligger i koma etter et slangebitt i en pulsåre. Det tegner seg et forutsigbart mønster. De siste par delene, enda flere år seinere, om to av Ma og Pas barn, sentrerer rundt hendelser med samme utfall som de første. Løftet om huset glir i bakgrunnen av familiekonfliktene og kommer bare av og til opp til overflata, i likhet med sladdede nyheter, uroligheter i gatene, og annet som vitner om et sørafrikansk samfunn i forandring, hvor svarte lenge er blitt behandlet annerledes enn hvite.

Ramler ut i bihistorier

At fortelleren benytter enhver anledning til å ramle ut i lange bihistorier, gjør det heller ikke lettere å få grep om hva som egentlig foregår. Ei skogsdue som flyr inn gjennom et vindu på gården og dør, blir begravd av en av familiens inngiftede og bare noen timer seinere gravd opp igjen og revet i filler av et par sjakaler, blir viet omtrent like mye plass som løftebruddet.

Ingen karakterer er mindre viktige enn at de fortjener å få livshistorien sin skvist inn i fortellingen. Ikke engang en tilfeldig valgt drosjesjåfør, eller alarmsysteminstallatøren som ei i familien har vært utro mot mannen sin med én gang, passerer uten en kort utlegning. Selv om mange av personene bare blir viet et par setninger og aldri nevnt igjen, virker det som om alt i historien på denne måten er like viktig å si noe om. Og slik mister alt i fortellingen viktighet.

Fortellingens uviktige preg speiles morsomt nok i fortellerens stadige bruk av forkortelsen «etc.» for å avbryte enten seg selv eller andre karakterer. Jeg skulle gjerne hatt samme mulighet til å oppsummere. Boka framstår som om forfatteren egentlig ikke har noen historie å fortelle.

Langt fra leservennlig

Fortelleren veksler på underlig vis mellom å fortelle i første-, andre- og tredjeperson. Vekslingen skjer gjerne midt i en setning, og leseren bør være glad i å drive med detektivarbeid. Fortellerens mange direkte henvendelser til leseren virker påtatt, og leservennlig, det er boka ikke.

Også språket er påtatt. Passasjene i andreperson gir et overdrevent muntlig preg, på grensa til det latterlige: «Hvis du kaster et blikk bort dit, men ikke akkurat nå, vil du se den kjente politikeren, klarer ikke å uttale etternavnet hans, de klikkelydene med tungen er så vriene.»

Dramatikeren Galgut er like tilstedeværende i boka som romanforfatteren. Bihistoriene brukes gjerne for å gli over til andre settinger. Overgangene gir en sterk følelse av at det er ei skisse til et filmmanus jeg leser, heller enn en godt gjennomarbeidet roman.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer