Anmeldelse: Stein Torleif Bjella, «Fiskehuset»

En ømhjertet godbit fra Bjella

Livet, kunsten og fisken er tema når musiker Stein Torleif Bjella romandebuterer.

LUN: Stein Torleif Bjella er elsket for sine lune, humoristiske og melankolske sanger. Mye av dette tas med inn i romanformen. Foto: Kristin Svorte
LUN: Stein Torleif Bjella er elsket for sine lune, humoristiske og melankolske sanger. Mye av dette tas med inn i romanformen. Foto: Kristin Svorte Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Stein Torleif Bjella er elsket for sine lune, hverdagslyriske viser. Han høstet også mange lovord for diktsamlingen «Jordsjukantologien» (2017). Nå debuterer spellemannen og poeten som romanforfatter med «Fiskehuset». Boka er godbit for den som er svak for garnfiske, gamle tradisjoner og hallingdialekt. Og for den bjellaske blandingstonen av vemod, skjemt og sårhet.

«Éi gådnnott er eitt gådn éi nott, det burde vera sjålforklarand te og med for deg, Jon». Det er gammelkaren Ivar som lirer av seg den litt spisse kommentaren til brorsønnen Jon. De to skal tilbringe ei høstuke sammen på fjellet, i koia «Fiskehuset», for å fiske og lage rakfisk. Dag etter dag setter de auregarn. Ivar vil at Jon skal arve fiskevannet, og mens Jon ror, holder Ivar enetaler om fisken og gamle tradisjoner. Du må tenke som en fisk, belærer han. «Det er berre kjeften som verkar», tenker Jon.

Jon – en førtisju år gammel hjelpelærer, musikant og bygdehipster – noterer alt, dag for dag. Det er ikke bare fiske Ivar legger ut om. Visdomsordene om kunsten og livet kommer på løpende bånd. Det gjør også med sarkasmene rettet mot Jon. Han får regelrett så ørene flagrer: «Du kan kansi klare deg som kunstner, men noko stort bi det aldri». Eller: «Ditt spel er utadvent og kunnskapslaust. Ein forskrekkeleg kombinasjon».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.