Anmeldelse: Marieke Lucas Rijneveld «Kveldens ubehag»

En rystende barndom

Når broren til Jas drukner, går livet hennes i stykker. Forfatteren Marieke Lucas Rijneveld leverer en uhyre sterk oppvekstskildring der barns opplevelse av død, seksualitet, religion og omsorgssvikt skildres inngående.

PRISBELØNT: Marieke Lucas Rijneveld ble belønnet med en Booker-pris for «Kveldens ubehag». Det var velfortjent, mener vår anmelder. Foto: NTB
PRISBELØNT: Marieke Lucas Rijneveld ble belønnet med en Booker-pris for «Kveldens ubehag». Det var velfortjent, mener vår anmelder. Foto: NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

BOK: Allerede innledningen i «Kveldens ubehag» varsler en uro – mer enn et ubehag – som skal vare hele romanen ut. Det er snart jul og slaktetid på gården. 10 år gamle Jas er redd for at kaninen hennes skal gå i julegryta og spør gud om han ikke kunne være så snill å ta broren hennes Matthies og ikke kaninen: «Amen.»

Hun blir bønnhørt, Matthies dør den dagen. Han har deltatt på et skøyteløp, krysset et stort vann, gått gjennom isen og druknet. Det nypyntede juletreet høstes, englene ryddes bort og julematen gis bort i gryter og plastbegre. I stedet plasseres den døde brorens kiste i finstua.

Booker-prisen

«Kveldens ubehag» utkom i Nederland i 2018 og er forfatteren Marieke Lucas Rijnevelds debutroman. Hen er født i 1991 og definerer seg som ikke-binær. Boka vakte oppsikt i Nederland ved utgivelsen, og i enda større grad da den ble belønnet med The International Booker Prize i 2020 som første nederlandske prisvinner.

Selv om romanen inneholder elementer fra forfatterens familiehistorie og foregår i samme sterkt puritansk bondemiljø som forfatteren er vokst opp i, er den ikke selvbiografisk. Dette er diktning - intenst, sanselig, grotesk og urovekkende skildret med en 10-årings blikk og logikk. Gud og kaniner, Hitler og Anne Frank, død og seksualitet, padder og lengdeløpsskøyter, jursalve og kunstig inseminasjon går opp i en høyere enhet som er Jas’ forsøk på å finne mening i tilværelsen. Det er uhyggelig godt fortalt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer