Anmeldelse: Aage Storm Borchgrevink «Krigsherren i Kreml»

- En stormannsgal mann

Aage Storm Borchgrevinks bok om Putin er en mørk thriller om en stormannsgal mann.

STORMANNSGAL: Aage Storm Borchgrevinks biografi om Vladimir Putin er skremmende lesing om en mann som ikke skyr noen midler. Foto: NTB
STORMANNSGAL: Aage Storm Borchgrevinks biografi om Vladimir Putin er skremmende lesing om en mann som ikke skyr noen midler. Foto: NTB Vis mer

BOK: Jeg har aldri lest ei bok som griper så direkte inn i den tida vi lever i. Da jeg skulle begynne på siste kapittel i Aage Storm Borchgrevinks biografi om Vladimir Putin, kom nyheten om at gassledningene i Østersjøen hadde blitt utsatt for sabotasje. I «Krigsherren i Kreml» hadde jeg nettopp lest historien om Nord Stream 2.

«Krigsherren i Kreml»

Aage Storm Borchgrevink

Sakprosa

Forlag: Kagge

«Hyperaktuell, skremmende og velskrevet.»

Den går slik: Da Putin arbeidet som KGB-agent i Dresden på 1980-tallet møtte han en offiser i det hemmelige politiet i Øst-Tyskland. Matthias Warnig var en ung nestleder i Stasis avdeling for teknologi og informasjon. Han var rund i kjakene, og etter Murens fall 1989 dukket han opp som bankmann i St. Petersburg. Sammen med Putin spilte Warnig en rolle i det Borchgrevink kaller byens kriminelle «nattregjering». Det var likevel først etter at Putin ble president i 2000 at hans karriere skjøt fart. Etter å ha bistått russiske myndigheter med å avvikle Yukos, oljeselskapet til oligarken Mikhail Khodorkovskij, utpekte Putin ham som sjef for «rørledningen under Østersjøen og symbol på energisamarbeidet mellom Russland og Tyskland».

At nettopp en forfatter som Borchgrevink kan fortelle overraskende aktuelle historier om Russland, er ingen tilfeldighet. Siden begynnelsen av 1990-tallet har han arbeidet for Den norske Helsingforskomiteen - i tillegg til å ha skrevet flere bøker om Russlands naboland, Belarus og Tsjetsjenia. Ja, han har også vært en av dem som har advart om at Russland over lang tid har utviklet seg til en totalitær stat. Etter å ha lest «Krigsherren i Kreml» er det enda større grunn til å ta hans advarsler og analyser på alvor.

FORFATTER: Aage Storm Borchgrevink arbeider for Den norske Helsingforskomitéen. Foto: NTB
FORFATTER: Aage Storm Borchgrevink arbeider for Den norske Helsingforskomitéen. Foto: NTB Vis mer

Thriller fra virkeligheten

Selv om boka bare er på 250 sider, gir den et svært detaljrikt bilde av Russlands nyere politiske historie og Putins biografi. Med et vell av illustrerende anekdoter greier Borchgrevink å sy sammen det biografiske portrettet med den større historien. Riktignok blir noen av kapitlene i overkant detaljrike, men først og fremst er «Krigsherren i Kreml» spennende og skremmende. På en usedvanlig intens måte gir den leseren følelsen av å forstå mer av den tida vi lever i.

Borchgrevink begynner med å skildre tida etter Sovjetunionens oppløsning i 1991 og daværende president Boris Jeltsins stadig mer desperate jakt på en arvtaker. På utsøkt og diskret vis dukker det opp en mann som overleverer en kompromitterende video om en av Jeltsins politiske motstandere. Han liknet på direktøren i sikkerhetspolitiet og «hadde alvorlig mine, isblå øyne og var lys i målet». Vi får til og med vite at han nettopp hadde ankommet Moskva fra St. Petersburg, og 9. august 1999 ble Putin utnevnt til statsminister.

Derfra tar boka oss tilbake til annen verdenskrig og beleiringen av farens og morens hjemby Leningrad, via Putins karriere i sikkerhetspolitiet, helt fram til hans stadig mer diktatoriske forsøk på å gjenreise Russland som en stormakt. Underveis er vi innom den andre krigen i Tsjetsjenia, forgiftninger, fengsling og drap på politiske motstandere og journalister.

SØNN OG FAR: Vladimir Putin med portrett av faren Vladimir Spiridonovich Putin på Seiersdagen 9. mai 2022. I sin tale hedret han dagens soldater som kriger i Ukraina. Foto: NTB.
SØNN OG FAR: Vladimir Putin med portrett av faren Vladimir Spiridonovich Putin på Seiersdagen 9. mai 2022. I sin tale hedret han dagens soldater som kriger i Ukraina. Foto: NTB. Vis mer

I tillegg til å trekke inn russiske forfattere og musikere for å forstå Putin, munner boka ut i en skarp analyse av Putins essay «Om den historiske enhet mellom russere og ukrainere» fra i fjor. Ikke bare gir han en politisk analyse av essayet, han tegner også et psykologisk portrett av Putin. Han er blitt en paranoid president som ikke skyr noe middel for å gjenreise Russlands ære og makt.

Ingen lyspunkter

Mange av historiene er kjent fra før, men Borchgrevink setter dem inn i en ny sammenheng med støtte i et rikt tilfang av ny forskning og litteratur. Dessuten forteller han et flust av ukjente historier – fra det politiske livs kriminelle nattsider. Vi får vite hvordan Putin og hans krets fikk kontroll over oljeressurser da han var viseborgermester i St. Petersburg på 1990-tallet. At denne kretsen til og med hadde et felles feriested, og hvordan denne kretsens rikdom har ført befolkningen ut i nød, fattigdom og undertrykkelse.

For å få et grep om alle anekdotene og historiene argumenterer Borchgrevink for at Putin har inngått tre kontrakter med befolkningen. Det begynte med at den byttet politiske rettigheter og frihet med trygghet og stabilitet – eller frihet med brød. Deretter fortsatte det med at han skulle gjenreise Russlands ære og territorium, noe som blant annet førte til annekteringen av Krim i 2014.

Men den siste og mest alvorlige kontrakten, den som er gjelder i dag, er imidlertid den mest skremmende. Den baserer seg nemlig på en forestilling om at Russland ligger i konstant krig med Vesten. Putin har derfor ikke bare invadert Ukraina, men også gått i krig mot sin egen befolkning. Ved å ha full kontroll over pressen, fengsle demonstranter, drepe opposisjonspolitikere, deportere ukrainere og true med atomkrig.

Nei, det er ikke mange lyspunkter i Borchgrevinks bok. Men til gjengjeld er «Krigsherren i Kreml» en hyperaktuell, velskrevet og skremmende thriller om den mørke tida vi lever i.

Bokanmelder Marius Wulfsberg var i 2007 redaktør for en av Aage Borchgrevinks bøker. De har ikke hatt en personlig relasjon siden da.