Anmeldelse: Jon Fosse «Kvitleik»

Et mesterverk

Med «Kvitleik» har Jon Fosse skrevet et lite mesterverk om døden.

DRØMMENDE: Jon Fosse har skrevet en stor, liten fortelling som både er drømmende og nyskapende, mener anmelder. Foto: Agnete Brun
DRØMMENDE: Jon Fosse har skrevet en stor, liten fortelling som både er drømmende og nyskapende, mener anmelder. Foto: Agnete Brun Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Tilfeldighetene ville at jeg skulle få influensa etter å ha lest Jon Fosses fortelling «Kvitleik». Men å ta med seg denne merkelige historien inn i feberdrømmene, skulle vise seg å bli en fascinerende opplevelse. For i større grad enn i Fosses tidligere fortellinger, er «Kvitleik» preget av drømmens uforutsigbare logikk.

«Kvitleik»

Jon Fosse

Fortelling

Forlag: Samlaget
Utgivelsesår: 2023

«Febrilt, drømmende og nyskapende!»
Se alle anmeldelser

Som i trebindsromanen «Septologien» settes handlingen i gang med bilkjøring også i årets bok. Men mens romanens hovedperson kjørte fram og tilbake mellom hjemstedet sitt og Bjørgvin, handler «Kvitleik» om en mann som setter seg i bilen for bare å kjøre av gårde. Han skal ingen steder, vil bare være i bevegelse.

Vekselvis tar han til høyre og til venstre ved hver avkjøring. Til slutt kjører han seg fast i enden av en skogsvei. Snart mørkner det og begynner å snø, men i stedet for å gå tilbake for å finne hjelp, begir han seg inn i en skog. Der går han seg vill, og etter hvert som han blir kald og trøtt, får han en rekke syner. Først av en lysende hvit skikkelse som minner om en engel, så av sine foreldre som er ute og leter etter ham og en barbeint mann i svart dress.

Da de blir stadig mer virkelige for ham, vet han hverken hva som skjer eller hvem han er. Situasjonen beskriver Fosse i noen setninger der hans særegne bruk av spørrepronomen i setninger uten spørsmålstegn når sitt absolutte klimaks:

«Eg sit der på den runde steinen og ser imot mannen i den svarte dressen. Kva er det som skjer. Kvar er eg eigentleg, ja, eg er inne i skogen, men det er då ikkje slik som dette inne i skogen, vel. Kva er det som skjer.»

Hva er ikke et spørsmål

Da jeg leste fortellingen, stusset jeg over at jeg-personen hele tiden følger sine innskytelser snarere enn sin sunne fornuft. Da han går inn i skogen i stedet for å gå tilbake etter hjelp, syntes jeg det var et lettvint påfunn for å føre mannen på villspor. Men etter hvert forsto jeg at Fosse har skrevet fram en mytisk verden der det er umulig å snu. At bilen kjører seg fast, er det første bilde på den loven som gjelder for hele fortellingen. Akkurat som i enkelte drømmer, finnes det ingen vei tilbake. Det gjør «Kvitleik» ikke bare til fascinerende lesning, men også til en tekst som ikke slipper taket.

I mine feberfantasier var det særlig setningen «Kva er det som skjer» som forfulgte meg. For under lesningen hadde jeg ufrivillig erstattet Fosses punktum med spørsmålstegn. Men hva skjer om man leser setningen som en påstand og ikke som et spørsmål? Jeg måtte finne en ny leserytme, lese setningen høyt og legge trykket på «kva». Da er ikke «kva» lenger et spørrepronomen, men betegnelsen på en slags avgrunn eller noe ukjent – kanskje det vi kaller døden – som finner sted i møtet.

Meditasjon

Det som gjør «Kvitleik» til en fortettet og helt uvanlig leseopplevelse, er nettopp slike tankerekker. Fosse har gitt det lille ordet «kva» en helt ny betydning, og vi må lære oss å tolke ordet på nye måter.

I et stort intervju i Jan H. Landros bok «Jon Fosse – enkel og dyp» fra i fjor, omtaler Fosse første gang fortellingen. Der forteller han at den står i dialog med teaterstykket «I svarte skogen inne» som kommer seinere i år. Jeg kan imidlertid ikke la være å lese «Kvitleik» i forlengelse av siste bind av Septologien.

Det munner ut i en meditasjon over livets slutt. Med «Kvitleik» har Fosse skrevet en mer konsentrert fortelling om menneskets merkelige forhold til døden. Ja, det er som om dødsdriften styrer jeg-personens handlinger fra første til siste setning.

«Kvitleik» er rett og slett stor litteratur!

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer