Anmeldelse: Jenny Erpenbeck «Kairos»

Farlig begjær bak muren

Jenny Erpenbecks nye roman handler om sår kjærlighet og vaklende DDR-sosialisme før murens fall.

PRISBELØNT: Jenny Erpenbeck er født i Øst-Berlin i 1967, debuterte i 1999 og har mottatt en rekke priser både som forfatter og dramatiker. Foto: Katharina Behling
PRISBELØNT: Jenny Erpenbeck er født i Øst-Berlin i 1967, debuterte i 1999 og har mottatt en rekke priser både som forfatter og dramatiker. Foto: Katharina Behling Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Må de unge lære seg å være tålmodige – eller må de gamle huske hvor utålmodige de selv var? Dette spørsmålet ble stadig stilt i DDR i tida rundt Berlinmurens fall. Det handler om idealer og virkelighet, slik ulike generasjoner av østtyskere opplevde det.

«Kairos»

Jenny Erpenbeck

Roman

Forlag: Oktober
Oversetter: Ute Neumann
Utgivelsesår: 2022

«Litt for kompakt»
Se alle anmeldelser

I Jenny Erpenbecks nye roman «Kairos» er denne ulikheten personifisert gjennom et kjærlighetsforhold mellom den 19 år gamle Katharina og den 53-årige Hans. Hun er setterlærling på et statlig trykkeri i Øst-Berlin; han er romanforfatter og fast medarbeider i den statlige kringkastingen. De møtes tilfeldig på en buss, og søker ly for regnet under ei bru ved Alexanderplatz da lynet slår ned i dem. Metaforisk, altså, de blir bråforelsket. Bokas tittel, «Kairos», henviser til guden for det heldige øyeblikk i gresk mytologi. Begrepet brukes også politisk om å gripe det rette øyeblikket.

Politiske spørsmål

Romanen foregår i tidspunktet 1986 til 1992, i åra da det gamle DDR ble oppløst og den tyske gjenforeningen fullbyrdet. Erpenbeck beskjeftiger seg ofte med politiske spørsmål, som i «Går, gikk, har gått» fra 2015 (på norsk i 2017), der hun tok utgangspunkt i flyktningkrisen i Tyskland. I «Kairos» er det store temaet DDR-samfunnet som forsvant, idealene som oppløste seg, livsformen som ble snudd på hodet. Som Katharina spør seg etter murens fall: Er det mulig at også jeg snart bare er redusert til en kunde?

Eller som forfatteren Hans ser det, han som minnes at tyske forfattere som Bertolt Brecht og Thomas Mann i nazitida forlot sitt hjemland. Nå er det hjemlandet som forlater Hans, og han selv rører seg ikke av flekken. Her er mye sorg over tapt mening i «Kairos», sorg over den nye tyske perfeksjonens inntog som erstattet hjemmesydde klær, falleferdige leiegårder i Prenzlauer Berg, hullete veidekke og ord for ting som ingen lenger trenger. Nå betaler folk like mye for et usselt stykke mandelkake som de før betalte for Kants «Den evige fred», heter det.

Underkastelse

Romanen er sår over DDR-idealene som ble slukt av vestlig kapitalisme, men på ingen måte fylt av nostalgi, eller «ostalgi» som det nå kalles. Min viktigste innvending er at Erpenbeck bruker uforholdsmessig mye plass på dynamikken i forholdet mellom Katharina og Hans. Han er gift, har hatt flere elskerinner, men aldri gått fra sin kone. Likevel krever han full underkastelse av unge Katharina.

Det som begynner med romantiske møter over vaktelegg og sekt på Øst-Berlins kafeer, eller andektige stunder over Mozarts «Requiem» og Hans Eislers «Fjorten måter å beskrive regn på», utvikler seg til et systematisk sjelemord der en eldre mann knuser en ungjentes ego. Han skriver pornografiske brev til henne, binder og pisker henne med belter eller krever at hun tar imot ham kledd som skolepike eller ungpioner.

Den virkelige mishandlingen starter når hun innrømmer å ha overnattet hos en yngre mann under et studieopphold i en annen by. Heretter må hun tåle å høre hans timelange bebreidelser, innspilt på kassett, om hvor fordervet og tom hun er. Sju kassetter påtvinges henne etter «sviket», der hun oppfordres til å spy fordi hun har hengt fra seg sjelen sin litt her og litt der, som på tilfeldige garderobeknagger.

Jenny Erpenbecks språk er kraftfullt, vekselvis intellektuelt reflekterende og poetisk finslepent, godt ivaretatt av oversetter Ute Neumann. «Kairos» er krydret med et utvalg av referanser til alt fra klassisk musikk, filosofi, mytologi, litteratur og sosialistiske tenkere. Boka oppleves som rik, men også litt for kompakt til at den bærende ideen trer tydelig fram.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer