Anmeldelse: Tom Egeland «Metusalemprosjektet»

Forføres av egne ideer

Både Odin og Satan selv opptrer i denne elleville boka, men Tom Egeland forføres til slutt av seg selv.

TILBAKE: For fire år siden Tom Egeland tok et offentlig farvel med den kritthvite og nervøse ateisten og arkeologen Bjørn Beltø. Heldigvis har han gjenoppstått. Foto: Jørn H. Moen
TILBAKE: For fire år siden Tom Egeland tok et offentlig farvel med den kritthvite og nervøse ateisten og arkeologen Bjørn Beltø. Heldigvis har han gjenoppstått. Foto: Jørn H. Moen Vis mer

BOK: En Amerika-reise med Leiv Eiriksson og Satan selv, ubegripelige funn i en eldgammel vikinggrav, bibelske kjemper og Odin i menneskeskikkelse. Det er ikke småtterier den snurrige Tom Egeland har brygget sammen i sin siste bok. Selv må jeg innrømme at jeg nøt hver side, tross åpenbare svakheter som proffe Egeland egentlig burde unngått.

«Metusalemprosjektet»

Tom Egeland

Krim

Forlag: Bonnier forlag

«Forføres av egne ideer.»

Vi er på Borg gård i gamle Vingulmork, der arkeologen Bjørn Beltø leder en spektakulær utgraving fra vikingtida. Det avdekker skjelettet av en mann på over to meter, som må ha vært en kjempe i sin tid. I hånda har han en valknute av gull. Det er et urgammelt symbol knyttet både til norrøne Odin, døden og Satan selv. Spørsmålet om kjempens identitet blir enda mer mystisk – ja ubegripelig – når de avdekker hans alder og hvor i verden han har bodd. Saken blir direkte farlig når to av ekspedisjonens forskere blir drept.

Rene science fiction

Det er nå fire år siden Tom Egeland tok et offentlig farvel med den kritthvite og nervøse ateisten og arkeologen Bjørn Beltø. I forfjor ble han likevel gjenopplivet i «Sølvpengene», der Egeland kom med en oppsiktsvekkende sekulær forklaring på Jesus´ oppstandelse. Nå presenterer den ellevilt idérike forfatteren mulige forklaringer både på opphavet til guden Odin, Satan og til de såkalte kjempene i Gamle testamentet, omtalt som Nefilimene. Det blir den rene science fiction, men det er både underholdende og på sitt vis imponerende logisk.

Det er mye tøft i denne boka, med sine mange sceneskift og ulike perspektiv. Bjørn Beltøs trøblete kjærlighetsliv er neddempet. Nå er det hans voksne datter Angelina, som han møtte i «Sølvpengene», som sliter med kjærlighetssorg. Vi følger Beltø på reise til Vatikanstaten, Svalbard og på en eventyrlig ekspedisjon til Amerika. En sentral figur er den eksentriske Eric von Castenschiold af Blixen. Han gir Beltø blant annet i oppdrag å finne et tusen år gammelt manuskript som Vatikanet med god grunn har holdt skjult.

Uhyggelig spennende

Dette eldgamle manuskriptet, kalt Krøniken, er klippet inn i boka, og i seg selv verd lesningen av «Metusalemprosjektet». Det er skrevet i 1060, og stilet til en kardinal. Forfatteren er en skrivermunk som i sin ungdom var med på Leiv Eirikssons ekspedisjon til Vinland. Med på ferden var en far og hans to sønner. Munken er overbevist om at de var Satan selv og hans yngel. Både tidskoloritt og stil er overbevisende, og selve Vinlandsferden spennende å følge. Egeland er nøye med kildehenvisninger, og akkurat her merker man at han er sterkt inspirert av den fantastiske Jomsviking-serien til Bjørn Andreas Bull-Hansen, da spesielt «Vinland».

Nettopp kildebruk er Egelands styrke og svakhet. Han er glimrende på både research og ideer. Det er kunnskapstett, interessant og underholdende. Opp til et visst punkt er det også uhyggelig spennende.

Men så er det som om Egeland forføres av sine egne ideer. Han fortaper seg etter hvert i så mange historiske fakta og snurrige spekulasjoner at han glemmer plottet. Akkurat det er en gjenganger i kritikken av Egelands bøker, og jeg skulle virkelig ønske han tok den til seg. Da ville sekserne trillet.