Anmeldelse: «Urett – et essay om overgrep, en opera og teoriene fra Paris»

Franske perversjoner

I «Urett» syr Martin Wåhlberg sammen fransk filosofi og Ridder Blåskjegg, og setter fransk pedofili under lupen.

SKANDALE: I 2000 kom filmen «Quills» om livet til Marquis de Sade, med Geoffrey Rush og Kate Winslet i hovedrollene. Foto: NTB
SKANDALE: I 2000 kom filmen «Quills» om livet til Marquis de Sade, med Geoffrey Rush og Kate Winslet i hovedrollene. Foto: NTB Vis mer

BOK: Musiker og litteraturprofessor Martin Wåhlberg har skrevet et langessay med refleksjoner rundt pedofiliskandalene som har gjennomrystet Frankrike og særlig det intellektuelle toppsjiktet. Boka behandler en viktig tematikk og har mange gode observasjoner.

«Urett – et essay om overgrep, en opera og teoriene fra Paris»

Martin Wåhlberg

Essay

Forlag: Humanist

«En litt løs vev med mange sterke tråder»

Frankrike er landet der framtredende intellektuelle kjempet for retten til godt voksnes seksuelle eskapader med de pur unge. Det er landet der Marquis de Sade boltret seg i groteske eksesser mens revolusjonære stormet maktens festninger og badet i blod, samtidig som en opera om Ridder Blåskjeggs drap av ulydige pikebarn hadde premiere rett rundt hjørnet.

Det er også landet der Wåhlberg tilbrakte deler av sin ungdom og seinere studerte nettopp de Sades litteratur ved Sorbonne-universitetet. Og det var der to litterære bomber nylig gikk av: Vanessa Springoras «Samtykket», en hårreisende skildring av den seksuelle relasjonen hun som barn ble trukket inn i av den 36 år eldre forfatteren Maznieff, og Camille Kouchners «Den store familien», et rystende bilde av hennes høyt dekorerte foreldregenerasjons grenseløse sexliv på tvers av alderstrinn og familiebånd.

I tillegg til disse elementene trekker Wåhlberg i sitt essay inn Linn Ullmanns nyeste bok,

«Jente 1983», der hun forteller om en ekkel episode hun opplevde i tidlig ungdom da hun dro til Paris for å bli fotografert av en fetert og dekadent motefotograf, noe som endte i fornedrelse og traumer. Ullmanns perspektiv styrker bildet, gir det dybde, godt sett av Wåhlberg.

Litt uskarpt

Wåhlberg skriver klart og greit, men veven av tråder blir litt løs. Å spre handlingen i Ridder Blåskjegg utover i boka er fikst, men noe uskarpt. Virkelig interessant blir boka først mot slutten når han går systematisk til verks for å avdekke det intellektuelle miljøet i post 68-åra der retten til å ha sex med barn ble en kampsak på professoralt nivå. Dette er perioden med hedonistisk poststrukturalisme og forakt for alle maktstrukturer, med filosofer som Foucault og Derrida i spissen.

Anslaget i boka er «de tomme blikkene», noe forfatteren litt uklart minnes fra sin skoletid i Frankrike. Dette er også en tilbakevendende tråd som ikke får en helt vellykket plassering i veven. Var dette faktiske ofre for overgrep eller et mer generelt symptom på håpløshet hos ungdommer som vokste opp under «champagne-sosialismens» nihilistiske postmodernitet? Her kunne forfatteren ha spandert mer refleksjon.

Fascinasjon

Også innslagene om De Sade ber om utdyping, særlig fordi vi får vite at Wåhlberg studerte dette sære forfatterskapet så dypt. Boka er tilegnet minnet om hans veileder Svein-Erik Fauskevåg som var De Sade-ekspert ved NTNU. Hva besto fascinasjonen i?

For den som ikke har lest de tre bøkene han legger fram, eller de utallige folkeeventyrene med samme grunnriss som Ridder Blåskjegg, må dette like fullt være en utmerket introduksjon til den enorme kraften som satte det libertinske «me too»-fornektende franske borgerskapet sjakk matt. For oss andre kan Wåhlberg gjerne gå videre i assosiasjonene. Han er en dyktig skribent og tenker godt.

Kjøp boken

Martin Wåhlberg ««Urett – et essay om overgrep, en opera og teoriene fra Paris»»