Lydbøker:

Frykter priskrig

Stadig flere aktører inntar lydbokbransjen. Nå skjerper Fabel og Storytel sine tilbud, etter at strømmegiganten BookBeat ble lansert i Norge. Ekspert frykter priskrig.

TØFF KONKURRANSEN: Konkurransen i lydbokbransjen blir stadig tøffere. Eskpert frykter priskrig. Foto: NTB/Shutterstock.
TØFF KONKURRANSEN: Konkurransen i lydbokbransjen blir stadig tøffere. Eskpert frykter priskrig. Foto: NTB/Shutterstock. Vis mer
Publisert

Lydbøker får stadig bedre fotfeste i bokbransjen. De to største aktørene har lenge vært Storytel, eid av Cappelen Damm og Egmont, og Fabel, etablert av Lydbokforlaget, Aschehoug og Gyldendal.

Mandag kom nyheten om at den svenske strømmegiganten BookBeat, eid av Bonnier, lanseres i Norge. Strømmeekspert og medieviter Terje Colbjørnsen frykter nå en priskrig mellom aktørene. Han forsker på strømming og digitalisering av bokbransjen ved OsloMet.

- Priskrig kan være bra for oss som forbrukere. Av «krigen» får vi lavere priser og enklere tilgang til strømmetjenestenes innhold. Men for bransjen er det uheldig, ikke bare for forlagene, men også for forfatterne. Det blir rett og slett mindre penger å dele når strømmetjenestene konkurrerer om å ha lavest pris, sier Colbjørnsen til Dagbladet.

- Ikke bærekraftig

Colbjørnsen understreker at en eventuell priskrig ikke vil være bærekraftig på sikt, og kan gå utover kvaliteten på innholdet. Han håper strømmetjenestene vil konkurrere mer på innhold enn pris, slik som musikkstrømmetjenestene.

- Her er det inspirasjon å hente fra hvordan musikkstrømmetjenestene presenterer innhold. Spotify bruker i større grad enn Apple Music algoritmebaserte anbefalinger, personlig tilpasning og automatiserte lister. Jeg savner noe liknende fra strømmetjenestene for lydbøker. I tillegg er det rom for å utvikle selve formatet lydbok, sier han.

Flere aktører

I flere år har Storytel vært markedsledende i Norge, med over 150 000 abonnenter. I 2017 ble Fabel etablert, og i 2018 hadde strømmetjenesten allerede nærmet seg 50 000 abonnenter. Fabel vil ikke dele abonnementstall for seinere år.

Bok365 skriver at Norges-aktuelle BookBeat allerede har avtaler med de større forlagene, blant dem Cappelen Damm, Gyldendal og Strawberry. BookBeat planlegger å tilby norske brukere over 500 000 lyd og e-bøker.

INNTAR NORGE: William Jakoby, Head of Expansion i BookBeat, vil tilby nordmenn over 500 000 lyd og e-bøker. Foto: BookBeat
INNTAR NORGE: William Jakoby, Head of Expansion i BookBeat, vil tilby nordmenn over 500 000 lyd og e-bøker. Foto: BookBeat Vis mer

- Vi er utrolig glade for at de fleste ledende utgivere i Norge har valgt å inngå avtaler med oss slik at vi nå endelig kan åpne tjenesten for brukerne. Steg for steg skal vi nå øke tempoet og gjøre alt vi kan de neste åra for å få flere nordmenn til å begynne å høre på bøker, sier William Jakoby, Head of Expansion i BookBeat til Dagbladet.

Han forteller at i Finland, hvor BookBeat er markedsleder, anslår selskapet at totalmarkedet er på cirka 400 000 personer som betaler for denne typen tjenester hver måned.

- Vi skal gjøre alt vi kan for å gjøre markedet minst like stort som det finske, fortsetter han.

Tøff konkurranse

Jakoby er ikke bekymret for tøff konkurranse på det norske markedet.

- Det er vi vant til og vet at vi kan håndtere det basert på at vi har klart å vokse mer enn vår hovedkonkurrent i Sverige og Finland de siste åra. I Tyskland har vi hatt Amazon med sin Audible-tjeneste som en motstander og lyktes godt i den konkurransen.

BookBeat legger til rette for ulike tilbud til ulike målgrupper. Lytter du mindre betaler du 99 kroner, men hvis du lytter i det uendelige koster det 199.

Sammenliknet med de største aktørene kommer BookBeat godt ut i konkurransen, prismessig.

Fabel har tre ulike abonnement: Et basis abonnement, et pluss abonnement og et premium. Med alle abonnementene får du ubegrenset lytting. Forskjellene i abonnementene er hvor mange som kan strømme samtidig. Storytel reklamerer bare med ett abonnement, unlimited, til 189 kroner.

- Ikke redde

Dagbladet har spurt Storytel og Fabel om de frykter konkurransen fra Bookbeat.

- Nei, vi ønsker BookBeat lykke til, og håper de bidrar til å øke bok-interessen i Norge. Vi har forventet dette i lang tid, og synes det er naturlig for et lydbok-marked i vekst, sier sjef i Storytel-Norge Håkon Havik til Dagbladet.

Han sier det gjenstår å se om den stadig tøffere konkurransen vil føre til endringer i pris hos Storytel.

- Jeg synes vi har vært gode på å være tjenesten for de mest populære bøkene, og stedet du finner fram til nisjetitler og glemte perler. Det vil vi bygge videre på, fortsetter han.

- Uheldig

Ann-Kristin Vasseljen, forlagssjef i Lydbokforlaget, sier at Fabel ønsker konkurransen fra BookBeat velkommen.

- Ny konkurranse er alltid skjerpende for oss! Det gjør at vi må fokusere på kvalitet og innhold. Vi lanserer nye produktpakker over nyttår, som vi tror vil være et godt tilbud for enda flere lyttere, sier Vasseljen til Dagbladet.

SKJERPENDE: Ann-Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget sier at konkurransen fra BookBeat er skjerpende, men mener det er uheldig å konkurrere på pris. Foto: Lydbokforlaget.
SKJERPENDE: Ann-Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget sier at konkurransen fra BookBeat er skjerpende, men mener det er uheldig å konkurrere på pris. Foto: Lydbokforlaget. Vis mer

Hun legger derimot ikke skjul på at konkurransen er blitt tøffere. At konkurransen skal dreie seg om lavest mulig pris synes hun ikke noe om.

- God litteratur er verdt å betale for. Vi mener Fabel og andre lydboktjenester allerede gir god verdi for pengene, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer