Hardt ut mot bokbransjen: - Et ekkokammer

En ny tjeneste skal gjøre det lettere for forfattere å gi ut bøker uten forlag. Initiativtaker mener det trengs et maktskifte i norsk bokbransje.

FRI FRA FORLAG: Arne-Morten Willumsen, CEO i nettbokhandelen Bookis og hans makker Lasse Brurok vil at forfattere skal begynne å gi ut bøker uten forlag. Foto: Bookis
FRI FRA FORLAG: Arne-Morten Willumsen, CEO i nettbokhandelen Bookis og hans makker Lasse Brurok vil at forfattere skal begynne å gi ut bøker uten forlag. Foto: Bookis Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den 6. januar ga Øystein «Pølsa» Pettersen ut boka «Helt konge». Boka forhåndssolgte 5000 eksemplarer, til tross for at Pettersen ga den ut på egen hånd - uten et forlag i ryggen.

- Jeg er ekstra stolt av at jeg har skrevet den selv, og har klart å gi den ut på eget forlag. Jeg hadde masse tilbud, og det var ikke noe galt med dem, men jeg ville vise at det er mulig å gjøre det selv. Jeg håper jeg kan inspirere andre til å gjøre det samme, sa Pettersen til Dagbladet rett før jul.

«Pølsa» får hjelp av nettbokhandelen Bookis til å gi ut boka. I tillegg til ordinær bokhandelvirksomhet kan man både kjøpe og selge brukte bøker hos Bookis. Nå lanserer selskapet konseptet «forfatterbutikk», som skal gjøre det lettere for forfattere å gi ut bøkene sine selv.

Arne-Morten Willumsen, administrerende direktør i nettbokhandelen, mener toget er gått for forlagenes dominerende rolle i bokbransjen.

- Det tilhører fortida. Forlagene bør fungere som en tjenesteyter, ikke en premissleverandør, sier Willumsen til Dagbladet.

- Gir bort rettighetene

Ifølge Willumsen skal «forfatterbutikk» inneholde ulike tjenester hvor man får hjelp til alle stegene i prosessen med å utvikle ei bok, alt fra redaktørtjenester, markedsundersøkelser og trykking. En forfatter som har ei ferdig trykket bok, vil få hjelp til å selge den via Bookis' nettsider, og via bokhandlere, med bruk av selskapets betalingssystemer og distribusjonsløsninger.

I korte trekk skal forfatterbutikk, sammen med selvpubliseringstjenesten Boldbooks, guide forfattere til tjenester og personer som kan fylle rollene et forlag vanligvis ville gjort, som manusarbeid og redigering. Willumsen anbefaler forfattere som vil bruke forlag om å inngå avtaler hvor forlagene yter tjenester på oppdrag i stedet for royaltyavtaler.

- Slik at du som forfatter kan ha kontroll over eget åndsverk i større grad. Vi mener at forfatterne gir bort for mange rettigheter - de overdrar i praksis eierskapet, sier Willumsen.

- Ekkokammer

Willumsen mener at norsk bokbransje er blitt et ekkokammer hvor det bare er bestselgerne som har en sjanse til å lykkes.

- Det er mange forfattere i dag som føler at forlagene ikke gjør nok for å promotere titlene deres, og må derfor gjøre brorparten av dette arbeidet selv, sier Willumsen.

- Hvis man i tillegg kanskje har mange følgere på sosiale medier, eller har et publikum som man vet man vil kunne nå ut til med boka, så kan man stille seg spørsmålet: hvor mye verdi tilfører egentlig forlaget meg nå, fortsetter han.

- Men er det ikke uansett tryggere å ha et forlag i ryggen?

- La meg understreke dette: Det er mange veldig flinke forlag som vi beundrer! Men når vi ser på bransjen i fugleperspektiv, så ser vi at det er mye som er ineffektivt i dag, svarer Willumsen.

- Bestemmer ikke ensidig

Åse Ryvarden, direktør i Aschehoug, er ikke enig i at bokbransjen er blitt et ekkokammer, og mener Willumsen ikke har satt seg inn i verken lov om opphavsrett eller normalavtalen som regulerer forholdet mellom forfatter og forlag.

- Det er slik at forfatteren eier verket, men overdrar retten til utnyttelse av verket til forlaget under gitte betingelser. Avtalen som regulerer er en avtale mellom Forfatterforeningen og Forleggerforeningen, altså en gjensidig avtale som balanserer hensyn til begge parter, med gode og rimelige vilkår for begge, sier Ryvarden.

- Forlagene bestemmer altså ikke ensidig. Royalty er den betalingen som forfatterne får av salget, og denne mekanismen sørger for at forfatteren alltid får en del av den økonomien verket skaper, fortsetter hun.

INSPIRASJON: Åse Ryvarden i Aschehoug sier forlaget tar utfordringen fra nye aktører som inspirasjon til å bli enda bedre. Foto: Aschehoug
INSPIRASJON: Åse Ryvarden i Aschehoug sier forlaget tar utfordringen fra nye aktører som inspirasjon til å bli enda bedre. Foto: Aschehoug Vis mer

Willumsen mener Ryvarden overser kjernen av problemet.

- Her er et retorisk spørsmål Åse Ryvarden bør stille seg: Når du kjøper en borettslagsleilighet, eier du da leiligheten? Jeg tror de aller fleste vil svare «ja», at de eier sin leilighet. I praksis føles det slik. Men faktum er «nei». Du eier bare en rett til å bo der - en borett - ikke selve leiligheten, sier Willumsen.

- Det samme gjelder for kontrakten mellom forlag og forfattere. Du gir i praksis bort eierskapet, selv om forlagene kan argumentere for at du bare har gitt bort en «rett», fortsetter han.

- Nyskaping

Aschehoug frykter ikke konkurransen fra selvstendige utgivelser.

- Norsk bokbransje er inne i en periode med stor transformasjon, mange nye aktører og stor konkurranse. Det er bra for både litteraturen og for leserne. Vi er ikke redde for de utfordringene nye aktører representerer, men tar det heller som en inspirasjon til å bli enda bedre selv, sier Ryvarden til Dagbladet.

- Er det slik som Willumsen mener at norsk bokbransje er blitt et ekkokammer, og bare prioriterer bestselgerforfattere?

- Nyskapingen er en viktig del av den langsiktige tenkningen, og debutantene har en spesielt viktig plass i vårt utgivelsesprogram, svarer Ryvarden.

- Bidrar med noe helt annet

Ryvarden sier at man ikke skal undervurdere verdien av å være en del av et miljø, som man blir når man gir ut ei bok på et forlag.

- Vi kan tilby redaksjonell kompetanse, markedsføring og distribusjon - og all den erfaringen som skal til for å lykkes med et forfatterskap. I tillegg til dette verdsetter mange forfattere å være en del av et miljø, en del av en familie. I Aschehoug har vi kapasitet og rom for å gi talentene gode vekstvilkår, sier hun.

Den oppfatningen deler hennes kollega i Gyldendal Forlag Kari Marstein, forlagssjef for norsk skjønnlitteratur.

TILBYR NOE MER: Forlagssjef for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, Kari Marstein, mener forfatter går glipp av viktig hjelp om man gir ut bok uten et forlag i ryggen. Foto: Privat
TILBYR NOE MER: Forlagssjef for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, Kari Marstein, mener forfatter går glipp av viktig hjelp om man gir ut bok uten et forlag i ryggen. Foto: Privat Vis mer

- Jeg tror de fleste forfattere på seriøse forlag er fullt klar over at forlagene bidrar med noe helt annet nettopp fordi de ikke bare er innleide tjenesteleverandører, men består av dedikerte medarbeidere som er involvert i alle sider ved manusutvikling og lansering, et team som følger deg hele veien, sier Marstein til Dagbladet.

Hun sier forfattere som gir ut på egen hånd går glipp av tanker og planer for hele forfatterskapet og en stab som er villig til å gjøre en langsiktig investering i forfatterne.

- Selvfølgelig kan du slå igjennom på egen hånd, men det er ingen tvil om at de fleste vil ha glede og nytte av å ha en stab rundt seg. Mange forfattere ønsker også å kunne bruke tiden sin til å skrive, og ikke på det andre arbeidet en bokutgivelse innebærer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer