Anmeldelse Tove Braathen «Jul for nybegynnere»

Hjelper mot juleangst

Karakterene i Tove Braathens juleroman er alt annet enn nybegynnere; de er eldre damer med en historie. Og ettervekst.

JULEFORFATTER: Forfatter Tove Braathen har en fortid som lærer. «Jul for nybegynnere» er hennes femte roman. Foto: Vigmostad Bjørke
JULEFORFATTER: Forfatter Tove Braathen har en fortid som lærer. «Jul for nybegynnere» er hennes femte roman. Foto: Vigmostad Bjørke Vis mer

BOK: At juleromaner er blitt en populær sjanger, forekommer meg ganske merkelig. Skulle jo tro at folk som vasser i hysterisk julestæsj fra november til januar ikke orker å lese romaner om det også. Med et par unntak – Ingvild H. Rishøis «Stargate» (2021) og Beate Grimsruds «God jul. Hvor er du?» (2012) – bærer moderne juleromaner preg av amerikanskinspirert dusinvare.

«Jul for nybegynnere»

Tove Braathen

Roman

Forlag: Vigmostad Bjørke

«Juleklisjéene faller tett som snøfnugg»

Av årets utgivelser skiller Tove Braathens «Jul for nybegynnere» seg ut ved å inneholde elementer som i det minste minner om ironi. Det hjelper litt på juleangsten. Hør bare på denne oppskriften på alternativ julekonfekt som serveres: «Nøtter, tørkede frukter og sjokolade med opprinnelse fra sertifiserte kakaofarmer der arbeiderne er fagorganiserte og ansatt hos en produsent som er tilknyttet internasjonal standard.» Jepp.

Parterapeut

Romanens hovedperson er Lillian, 63 år og psykolog som jobber som familie- og parterapeut. Hun har nylig flyttet fra ektemannen Kolbjørn og en innholdsrik villa for å realisere seg selv i noe hun kaller en «prøveseparasjon». Dette innebærer en egen toroms i byen, så stilig og minimalistisk innredet at vinkartongen på kjøkkenbenken skriker en i øynene.

Frigjøringsidyllen sprekker når Lillians gamle venninne Rose flytter «hjem» etter 40 års utlendighet i Spania. Hun kræsjer på sofaen i Lillians toroms, helt til hun oppdager at Lillians eks, trauste Kolbjørn, har masse ledig plass i villaen. Der blir hun veldig raskt husvarm og går i gang med å stæsje huset med Lillians gamle, tradisjonelle julepynt. Ikke noe designminimalisme der, nei.

Rødhåret Rose

Rose er selvsagt rødhåret, fyrig og ferm, helt etter klisjéboka. Men Tove Braathen avviker heldigvis fra oppskriften ved å la damene være i 60-årsalderen og ha tydelig ettervekst i hårmankene. Det gjelder også de to andre kvinnelige figurene i historien.

Det dreier seg nemlig om et kollektiv på fire kvinner og en mann som i studiedagene delte en leilighet på Torshov. Noe vanskelig, som sakte skal rulles opp, gjorde at Rose «flyktet» til Spania. De tre andre; psykologen Lillian, tannlegen Liss og billedkunstneren Rita, har holdt sammen i all ettertid, men hvert år besøkt Rose i Málaga. Hyggelig, men tydeligvis også en slags botsøvelse.

Men nå er hun tilbake i all sin velde. Som man vil skjønne, handler det om alt annet enn romantikk i denne juleromanen. Her blomstrer tvert imot sjalusien, intrigene, misunnelsen, lengselen etter barnebarn og – ikke minst – skilsmisseproblematikk. Hovedpersonen er jo parterapeut. Jobben hennes er å trøste kvinner som nærmest har tilintetgjort seg selv, og hjelpe dem med «å bygge opp sin egen uavhengige tilværelse, der de kan klare å krabbe opp på en liten høyde i det krigsrammede, ødelagte ekteskapslandskapet de har kjempet altfor mange kamper i …»

Smågiftig tone

Den prøveseparerte psykologen Lillian er sjeleglad for at hun ikke deltar i dette «eldre-single-kvinner-på-jakt-etter-en-akseptabel-mann-sirkuset». Hun tilhører ikke gjengen som søker tilflukt i helgekurs i Edvard Munchs nyromantiske tidlig-ekspresjonisme eller drar på soppturer der 95 prosent av deltakerne er kvinner. Innimellom har Tove Braathen en smågiftig tone som leder tankene hen på Nina Lykkes romaner.

Men jula kommer jo ubønnhørlig, og i juleromaner skal alle forventninger om gjenopprettet idyll innfris. Juleklisjéene faller tett som snøfnugg også her, men historien har en snedig slutt, i form av en epilog som forklarer hvorfor også psykologer trenger å gå til psykolog.