Anmeldelse: Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth «Kristin må vekk»

Irriterende prat om Undset

Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth prøver å vise at «Kristin Lavransdatter» handler om #metoo. Det greier de ikke.

MANGLER: Noen reell samtale om «Kransen» og dens gåtefulle hendelser, oppstår aldri i boka «Kristin må vekk». Foto: Tor Stenersen
MANGLER: Noen reell samtale om «Kransen» og dens gåtefulle hendelser, oppstår aldri i boka «Kristin må vekk». Foto: Tor Stenersen Vis mer

BOK: Høsten 2020 fikk Line Norman Hjorth besøk av moren sin, forfatteren Vigdis Hjorth, i København. Det var en grå dag, og på veien stikker de innom en kafé. Der oppdager de til deres overraskelse at de leser samme bok. Nemlig Sigrid Undsets romantrilogi om Kristin Lavransdatters liv på 1300-tallet.

«Kristin må vekk»

Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth

Sakprosa

Forlag: Aschehoug

«Detaljert og ensidig om Kristin Lavransdatter.»

Jeg vet ikke riktig hva jeg hadde forventet meg av mor og datter Hjorths «Kristin må vekk». Vigdis Hjorth trenger ingen nærmere presentasjon, men datteren arbeider som lektor i litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. I tillegg til å ha utgitt ei bok om fortellingers rolle i rettssaker, har hun publisert et personlig essay om moren i en antologi for noen år siden. Jeg hadde derfor kanskje sett for meg en samtalebok mellom mor og datter om Undsets fascinerende verk.

Utelater ildprøven

Det man derimot får er en usedvanlig detaljert gjenfortelling av de første 100 sidene av første bind av romantrilogien. Den har tittelen «Kransen» og består av en fantastisk rik skildring av Kristins oppvekst i ei lita bygd i Gudbrandsdalen fram til hun er femten år og forlovet. Etter noen svært dramatiske hendelser, forlater hun stedet for å gå i kloster i Oslo.

Denne historien blir gjenfortalt nærmest ord for ord i «Kristin må vekk». Selvfølgelig er parafrasen litt kortere enn originalen. Enkelte viktige detaljer har de valgt å utelate, og noen avgjørende scener, ja, til og med selve ildprøven i romanen, legger de to leserne overraskende liten vekt på. Det fører til at Line og Vigdis ikke helt får grepet om verken Kristin eller hennes mor, Ragnfrid. Til å få forstå de to sentrale kvinneskikkelsene i romanen, er de altfor opptatt av å klandre mennene rundt dem, som Kristins far, Lavrans, og hennes forlovede, Simon.

Ensidige tolkninger

I tillegg skildrer Line Norman Hjorth – som strengt tatt er bokas forfatter og forteller – et knippe korte ordvekslinger mellom seg og moren. I de mest interessante gir Vigdis hint om hvilke detaljer datteren bør feste seg ved. Men noen reell samtale om «Kransen» og dens finurlige detaljer, gåtefulle hendelser og melodramatiske scener, oppstår aldri mellom dem.

De fester seg for eksempel ikke ved det merkelige tungsinnet til Ragnfrid. Derimot blir det enkelt og greit forklart med at hun har mistet tre sønner. Men hos Undset skyldes Ragnfrids melankoli noe annet, mer lidenskapelig og dyptgripende enn morskjærlighet.

Metoo-debatt

Selv ikke når Vigdis og Line avslutningsvis forenes i en forklaring på hvorfor Kristin velger å forlate bygda, lar jeg meg overbevise. Med all respekt synes jeg de to blir altfor samstemte når de hevder at «Kransen» illustrerer dilemmaer ved vår tids metoo-debatt. Deres tolkning gjør kanskje romanen aktuell for nye lesere, men den gjør den også svært entydig som litterært verk. Jeg tillater meg derfor å minne om at «Kransen» handler mer om lidenskap, død og selverkjennelse enn det vi kaller seksuell trakassering.

«Kristin må vekk» er derfor verken blitt ei god eller interessant bok. Tvert imot, den tar ikke opp til diskusjon alt det grenseoverskridende som gjør det vanskelig å lese romanen uten å få livets store og dyptgripende spørsmål i fleisen. I stedet for å lese «Kristin må vekk», vil jeg anbefale originalen. Den er en svir å lese!