Siv Jensen kommer med kraftig kritikk og urimelig forsvar av sine partifeller i sin nye bok.

«Siv - med egne ord»

Siv Jensen og medforfatter Gunnar Ringheim

Biografi

Forlag: Kagge
Utgivelsesår: 2021

«Fascinerer, engasjerer og opprører.»

Du verden for en memoarbok! I sine politiske memoarer lar Siv Jensen alle hemninger fare i sin beretning om sin politiske karriere. Den blir aldri kjedelig. For det er ingen tvil om hun har en enestående historie å fortelle.

Den handler selvfølgelig om hvordan Fremskrittspartiet til slutt ble et regjeringsparti under hennes ledelse. Men Jensen lar seg ikke blende av sine oppturer, men forteller også raust om kriser og nedturer. Ja, det er ikke vanskelig å anbefale hennes bok til alle som er interessert i politikk – kanskje med unntak av Carl I. Hagen. For ham tar hun et nådeløst oppgjør med. Om vi ser bort fra noen få unntak. Det mest forstemmende er når Jensen fullt og helt støtter Hagen i omtalen av partiets håndtering av den såkalte Søviknes-saken. Selv ikke erfaringene fra #metoo kaster nytt lys over saken.

Oppgjøret med Hagen

Men først oppgjøret med Hagen. «Siv – med egne ord» er skrevet i samarbeid med journalisten Gunnar Ringheim, og forholdet til Hagen er en rød tråd i boka. I varme ordelag skildrer hun hvordan han bygde opp partiet, ga henne ansvar, og til slutt pekte henne ut som sin arvtaker. Men hun er også nådeløs i sin karakteristikk av hans oppførsel, utspill og kritikk. Framfor alt når det rammer henne selv og sine nære allierte i partiet.

Et sted omtaler hun Hagens påstand etter 22. juli-terroren der han sa at «alle terrorister er muslimer». Da spør hun: «Hadde det klikket for ham?» Ved flere anledninger stiller hun spørsmål ved hans politiske gangsyn, som for eksempel når han stilte til valg både i Oslo og Oppland i år. Å dømme ut fra Jensens bok, har Hagen forvandlet seg fra å lede partiet til å bli en pest og en plage. «Carl skjønner det dessverre ikke selv», påpeker hun syrlig.

Det endelige nådestøtet kommer fra Siv Jensens etter Hagens kritikk da hun hadde offentliggjort at hun ville gå av som leder og utpekt Sylvi Listhaug som sin arvtaker. Om dette skriver hun at han viste «sine evner som brønnpisser og historieforfalsker».

Jeg kan ikke huske å ha lest et liknende oppgjør av en tidligere partileder, kollega, og ikke minst mentor i en politikers memoarbok. Selv ikke personkonfliktene mellom Haakon Lie og Einar Gerhardsen forekommer meg å ha vært like uforsonlige. At det gir boka temperatur og er uvanlig lesning, er det ingen tvil om. Det blir interessant å se om Hagen kommer til å svare på kritikken. Konflikten dem imellom er i alle fall mat for landets politiske kommentatorer og framtidige biografer. For dette er et uvanlig kapittel i norsk politikk.

Oppturer og nedturer

Som bok er derimot ikke «Siv – med egne ord» så uvanlig. Den er bygd opp som en klassisk selvbiografi, og begynner med å skildre oppvekst og ungdomsforelskelser. Fra første stund gir en ærlig, frisk og modig tone et bud om hva som skal komme. For visst var det en lykkelig barndom, men den var også preget av skilsmisser og tøffe tak. For eksempel da moren ble arbeidsledig i alder av noen og femti og ved en kraftanstrengelse greide å bygge opp en egen liten bedrift. Om man lurer på hvor Jensens tro på det private initiativ kommer fra, har nok moren spilt en større rolle enn Margaret Thatcher. Selv om Jensen mot slutten omtaler jernkvinnen som sitt politiske forbilde.

FERDIG: Siv Jensen er ferdig som partileder, men har mye på hjertet om de åra hun styrte Frp. Foto: Lars Eivind Bones
FERDIG: Siv Jensen er ferdig som partileder, men har mye på hjertet om de åra hun styrte Frp. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

Virkelig spennende blir det først når Jensen får sin politiske oppvåkning og blir med i Oslo Fremskrittspartiet på 1990-tallet. Fra det legendariske landsmøtet på Bolkesjø – eller dolkesjø, som det blir kalt – i 1994, kommer de dramatiske hendelsene i hennes politiske karriere på løpende bånd. Historien er fortalt i et enkelt og direkte språk. Med noen få unntak makter Jensen å veksle mellom beundring og kritikk, seirer og motgang. Det gjelder ikke bare i omtalene av Hagen og et knippe andre partifeller, men også av Erna Solberg og Trine Skei Grande.

Men til forskjell fra i omtalen av partikolleger hun er kommet på kant med, er Jensen rausere med rosen enn kritikken i omtalen av sine regjeringskolleger.

Forsvarer sine egne

De svakeste delene av boka er når Jensen forsvarer sine egne og nærmeste partifeller. Som i kapittelet om Sylvi Listhaugs famøse oppdatering på Facebook. At hun hevdet at Arbeiderpartiet forsvarte islamistiske terrorister, førte til at Listhaug måtte gå av som justisminister. Men heller ikke i ettertid får Jensen seg til å kritisere den nåværende partilederen.

At hensynet til den nåværende partiledelsen tidvis setter sitt preg på boka, er aller tydeligst i omtalen av den såkalte Søviknes-saken. Selv etter #metoo ser ikke Jensen alvoret i at Terje Søviknes, den nåværende nestleder, sammen med en annen partikollega forgrep seg seksuelt på en 16-år gammel jente under landsmøtet i 2000. I alle fall fører ikke omtalen av saken til stort annet enn at Jensen gjentar og tilslutter seg Carl I. Hagens beklagelse av partiets håndtering den gang. I lys av #metoo er det forunderlig at det ikke fører til en bredere diskusjon og mer kritisk refleksjon over hendelsen og Jensens egen rolle i håndteringen av den. Det ville i det minste vært på sin plass å nevne saken i diskusjonen om hvorfor det er så få kvinner i partiets toppsjikt.

Ikke bare har Jensens politiske karriere sine oppturer og nedturer. Men også boka svinger mellom saftig kritikk av motstandere og urimelig forsvar av sine nærmeste. «Siv – med egne ord» er derfor ei bok som både fascinerer, engasjerer og opprører.

.

«Siv - med egne ord»

Kjøp boken