Anmeldelse: Val McDermid, «Mord til jul»

Kriminelt god på plott

Lesbisk arbeiderklassefeminisme, Sherlock Holmes og arsenikkmord i forbilledlig klassiske krimnoveller.

JULEDRONNING: Val McDermid er krimdronning, og viser også at hun kan skrive strålende julenoveller i krimsjangeren. Foto: David Hartley / NTB
JULEDRONNING: Val McDermid er krimdronning, og viser også at hun kan skrive strålende julenoveller i krimsjangeren. Foto: David Hartley / NTB Vis mer
Publisert

Krim hører tradisjonelt påsken til – i hvert fall her i Norge – men Cappelen Damm er god på nisjeutgivelser. I år utgir de også spesialskrevne julebøker, med det de kaller julegaranti. Det er blant annet Siri Østlis småsøte «Adventskalenderen», en gjenutgivelse av Beate Grimsruds nydelige «God jul. Hvor er du?», J.K. Rowlings barnebok «Julegrisen» og altså skotske Val McDermids krimnoveller «Mord til jul». Med titler som «Jenta som drepte julenissen», og en morder, hvis julehilsenen består av arsenikk, er dette en novellesamling i klassisk, creepy, britisk ånd.

«Mord til jul»

Val McDermid

Julekrim

Forlag: Cappelen Damm
Oversetter: Kari Engen
Utgivelsesår: 2021

«Klassisk britisk lyst og list»
Se alle anmeldelser

Referansene til Agathe Christies lukkede rom-mysterier er åpenbare i disse ti novellene. Som i «Jul på herregården», der sønnen i huset får det for seg at han vil selge herregården for å bli musiker. Kort etter blir han funnet død, og den skyldige er på ingen måte opplagt.

I «Holmes til jul» har McDermid også en hommage til Sherlock Holmes, fortalt av dr. Watson. Han er nå gift med husholdersken Mrs. Hudson, mens Sherlock selv har flyttet fra Baker Street 221 B og gått under jorda. Novellen har for øvrig en original tematikk. Det handler om etterkommere av Stuart-familien som krever tilbake den skotske kronen, med en listig og lystig vri på hva som egentlig skjedde under det fatale skuddet i Sarajevo.

Samfunnskritisk

Litt historisk tukling er det også i «Djevelens andel», om et 111 år gammelt whiskyfat med et grotesk innhold. Her er George Orwell og dystopien «1984» en finurlig del av plottet. Mens den originale «Ghostwriter» handler om nettopp det, en ghostwriter.

Et sted karakteriseres en av skikkelsene som lesbisk arbeiderklassefeminist. Det passer godt på tematikken i flere av novellene. De har en samfunnskritisk brodd, der vi får, om ikke sympati, så forståelse for morderne. Den humoristiske «Four calling birds» er lagt til gruvearbeiderstreiken under jernkvinnen Thatchers England, og gir et glimt inn i arbeidsledighetens fatale sider.

De fleste av novellene omhandler kjærlighet mellom kvinner, i et par av dem er det en sentral del av plottet. Som «Hvite netter, svart magi» fra St. Petersburg. En fatal fortelling om hevn og lidenskapelig kjærlighet, lagt til den tidlige HIV-epidemiens tid. Det er også noveller der rettssystemet ikke strekker til, som i en av mine favoritter, den hevngjerrige «Gammel og nytt» som er lagt til de værharde Hebridene.

Tørrvittig

Krimnoveller er egentlig en vanskelig sjanger. De er ofte over før de har begynt, utformet på hastig vis i et fortettet og klisjéfylt plott – uten spenningskurvene og den nødvendige krimskramsen som kan utgjøre en god krim.

Men skotske Val Mc Dermid har altså klart det. Hun er språklig vittig og elegant, med skarpe karaktertegningene og overbevisende miljø- og landskapsskildringer. Hun har også den svarte tørrvittige humoren som karakteriserer virkelig god britisk krim. Fremst av alt. Hun er, med visse litt slappe unntak, kriminelt god på elegante plott.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer