Anmeldelse: Kyla Pearson «Johann Olav Koss. Med rett til å leke»

Mesterlig!

Når Johann Olav Koss forteller om sitt livs lengste løp, er det en oppsiktsvekkende historie om å gi barn i krigsherjede områder et bedre liv.

GRÜNDEREN: Johann Olav Koss forteller om starten og arbeidet med Right To Play, organisasjonen som i dag hjelper minst 12 millioner barn. Her er han i Kampala i Uganda i 2007. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
GRÜNDEREN: Johann Olav Koss forteller om starten og arbeidet med Right To Play, organisasjonen som i dag hjelper minst 12 millioner barn. Her er han i Kampala i Uganda i 2007. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

De aller fleste av oss husker Johann Olav Koss’ fantastiske skøyteløp under OL på Lillehammer i 1994. Til øredøvende jubel fra 12 000 publikummere stuet sammen i Vikingskipet tok han tre gullmedaljer. På gnistrende is satte han først verdensrekord på 5000 og 1500 meter, og med tiden 13.30.55 på 10 000 overgikk han alles forventninger. Han slo Hjallis’ gamle rekord med over tre minutter, og journalister, publikum og TV-seere visste ikke hvilket bein vi skulle stå på av begeistring. Som en som vokste opp med skøytesport, funderte jeg lenge på hvorfor han hadde gått det perfekte løpet uten å bli sekundert med rundetider.

«Johann Olav Koss. Med rett til å leke»

Kyla Pearson

Sakprosa

Forlag: Aschehoug
Oversetter: Henning Kolstad

«Imponerende og inspirerende.»

Gikk for å hjelpe

Jeg må innrømme at det var for å få vite mer om gulløpene under OL at jeg begynte å lese «Med rett til å leke». Etter å ha lest boka er det ikke lenger hans prestasjoner på isen som imponerer mest. Men hans utrettelige arbeid for å få realisert sin visjon om å bruke idrett til å gi barn i krigsherjede områder bedre livsvilkår. Det er en imponerende historie.

Det er unnfangelsen av denne visjonen boka åpner med å skildre. I forkant av OL slet Koss med motivasjonen, og reiste til Eritrea som en del av en gruppe som arbeidet med Olympic Aid. Der så han med egne øyne hva en genser med lange ermer sammenknytt til en ball, kan bety for barn som bokstavelig talt blir gode uten ball. Ikke bare kunne de spille fotball, men de måtte også håndtere uenigheter, forhandle og komme til enighet. Oppdagelsen av hvordan idrett er en arena for å lære seg spillets regler og deres betydning for å greie seg utenfor banen, forteller Koss med en utsøkt blanding av innlevelse og refleksjon.

Bruddet med olympierne

Ja, oppdagelsen blir et slags ledemotiv i den videre beretningen. Først om hvordan den motiverer Koss til å yte sitt ytterste under OL. Seinere til å bli selve hjerte i kampen for å gjøre Olympic Aid til en del av den olympiske bevegelsen. Hans mange forhandlinger og konflikter med ledere i den Internasjonale Olympiske Komite, som Juan Antonio Samaranch, gir et interessant innblikk i et ugjennomtrengelig politisk spill. For Koss er raus med å skildre sine frustrasjoner, sinne og utallige forsøk på å forstå hva som foregår bak kulissene. I en samtale med Gerhard Heiberg nærmest truer han med å levere tilbake gullmedaljene sine om han ikke vinner fram. I stedet er det en serie korrupsjonsskandaler som slipper Koss inn i varmen for å pusse på bevegelsens omdømme en stakket stund. Men etter en konfrontasjon med lederen Jacques Rogge i 2003, har Koss fått nok og vender den olympiske bevegelsen ryggen. I stedet grunnlegger han organisasjonen Right To Play.

Hovedpersonen i boka er derfor ikke den norske skøyteløperen Koss, men den sosiale entreprenøren og hans internasjonale karriere. I detalj skildrer han sitt arbeid med å finne de rette støttespillerne og kollegene, lokale ledere og initiativtakere for å realisere sin visjon. At dette er en imponerende og inspirerende historie, er det ingen tvil om. I dag når Right To Play 12 millioner barn i minst 20 land.

Engasjerende lesning

I tett samarbeid med Koss er boka skrevet av hans tidligere kollega, den kanadiske skribenten og PR-rådgiveren Kyla Pearson. I stedet for å skildre historien kronologisk, er fokuset hele tiden rettet mot visjonen og arbeidet med å realisere den. Historien er bygget opp omkring gripende og viktige scener som møte med gutten med den langermede genseren i Eritrea, Koss sin forvandling fra individuell idrettsutøver til lagkamerat, og det første møtet med Samaranch i en heis i Atlanta. Men jo lenger ut i gründerhistorien man kommer, desto mer er den underbygd av faktaopplysninger og tall, analyser og refleksjoner. Selv om Koss er fortelleren, trekkes det også inn andre og uavhengige stemmer. Vi møter afrikanske, europeiske, amerikanske, arabiske og kanadiske politikere, forretningsfolk og idrettsutøvere. Til og med Nelson Mandela og Yasir Arafat dukker opp, for ikke å glemme en rekke av barna som enten fortsatt arbeider for Right To Play eller har gjort seg bemerket på annet vis. Det hele foregår i en internasjonal verden og er mesterlig gjort.

Henning Kolstads oversettelse av det engelske manuskriptet, som er under utgivelse i Canada, flyter fint. Jeg har ikke notert meg et eneste feilskjær. I stedet festet jeg meg ved stilistiske høydepunkter. Som beskrivelsen av Koss’ jakt på det perfekte skøytetaket under oppvarmingen under OL. «Det som begynner i kjernen av deg, bruser nedover lårmusklene og hasene, glir uanstrengt gjennom knærne, fortsetter langs legger og ankler og helt ned i fotsålene.»

Underveis i skildringen av OL-løpene fikk jeg også vite hvorfor Koss gikk uten å bli sekundert på tradisjonelt vis under den perfekte 10 000-meteren. Grunnen var enda mer dristig og nyskapende enn jeg hadde forestilt meg. Den handler ikke bare om å komme i flyt, fokusere på hver enkelt bevegelse, og unngå negative tanker. Den handler om noe så enkelt og vanskelig på samme tid som å ha det gøy når presset er som størst.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale boka til alle som leter etter inspirasjon, motivasjon og kunnskap om å løse livets og verdens utfordringer.