Anmeldelse: Alf van der Hagen «Sonja. Samtaler med Dronningen»

Overraskende åpenhjertig

Alf van der Hagen møter kunstelskeren, kunstsamleren og kunstneren Sonja. Det ble en åpenhjertig samtale der dronningen viser nye sider av seg selv.

MESTERMØTE: Daværende kronprinsesse Sonja og Johan Stenersen møtte Andy Warhol (t.h.) i hans studio The Factory i New York i 1982. Det resulterte i en bildeserie av Sonja. Foto: Det Kongelige Slott
MESTERMØTE: Daværende kronprinsesse Sonja og Johan Stenersen møtte Andy Warhol (t.h.) i hans studio The Factory i New York i 1982. Det resulterte i en bildeserie av Sonja. Foto: Det Kongelige Slott Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Sonja. Samtaler med Dronningen»

Alf van der Hagen

Sakprosa

Forlag: Press
Utgivelsesår: 2021

«Overraskende åpenhjertige samtaler»
Se alle anmeldelser

BOK: Dronning Sonja har sagt om Kong Harald: «Han pleide å si at han ble plattfot opp til ørene når han gikk på utstillinger sammen med meg.»

Det er en overraskende åpenhjertig dronning Sonja som røper dette for Alf van der Hagen i hans nye bok «Sonja. Samtaler med dronningen». Samtalebøker er blitt en spesialdistanse for kulturskribenten van der Hagen. Han har tidligere invitert oss med inn i tankegodset til folk som Dag Solstad, Kjell Askildsen, Henning Hagerup og Suzanne Brøgger.

Og nå altså dronningen. Et oppdrag som i utgangspunktet skulle resultere i en artikkel, er blitt til ei hel bok. Kjemien mellom samtalepartnerne stemte, det merker man allerede i innledningen der van der Hagen skisserer sin framdriftsplan for intervjuet: «Jeg tror i grunnen det er en fordel at ikke dronningen sitter her forberedt til tennene?», sier han. «Jeg er helt blank, jeg. Du styrer dette», svarer hun.

SAMTALEN: Alf van der Hagen og dronning Sonja har snakket seg fram til ei bok. Foto: Tom Kolstad
SAMTALEN: Alf van der Hagen og dronning Sonja har snakket seg fram til ei bok. Foto: Tom Kolstad Vis mer

Grafikkens nobelpris

Dette er ingen vanlig kongelig biografi om statsbesøk, arveprinser og -prinsesser eller rundreiser i kongeriket. Bærebjelken er dronningen og kunsten. Kunstelskeren Sonja, kunstsamleren Sonja, kunstneren Sonja. Utgangspunktet er 10-årsjubileet for den internasjonale kunststiftelsen hun har grunnlagt, Queen Sonja Print Award (QSPA). Den er på vei til å bli en av verdens mest prestisjetunge kunstpriser, en slags «grafikkens nobelpris», som noen har kalt den.

Alf van der Hagen er dus med dronningen; bokas tema inviterer ikke akkurat til diademer og ordensbånd. Men det er ingen tvil om at hun kommer fra et møblert hjem. Unge Sonja hadde plakater av Matisse og Cézanne på pikeværelset i Tuengen allé. Som 14-åring drev hun og kopierte Picasso-tegninger og var allerede da tiltrukket av kubistiske former.

Veiviseren Weidemann

Foreldrene var kunstinteresserte, og samlet Henrik Sørensen-malerier, men det var vennskapet med Johan Stenersen, nevø av den berømte samleren Rolf M. Stenersen, som formet den unge jentas kunstsmak og livslange interesse. De to var i 16-årsalderen da de begynte å besøke atelieret til Jakob Weidemann, som da holdt til på Vinderen. Der oppdaget de noe helt annet enn det som hang på veggene hjemme: «Etter det har jeg alltid vært fascinert av det moderne, og egentlig aldri snudd meg tilbake til den klassiske tradisjonen», forteller hun. Weidemann ble hennes veiviser inn i den moderne kunsten.

Johan Stenersen skulle komme til å bli en kunstnerisk mentor for henne. De delte et kunstsyn som hun har formulert slik: «Ikke bakover, se framover, det er det som er spennende, og utfordrende. Noe å stange imot!» Det var i et selskap hos Johan Stenersen at hun møtte ham som – mange lange venteår seinere – skulle bli hennes mann, og etter hvert følgesvenn i galleriene.

Samlet con amore

I dag har dronningen en privat kunstsamling på drøye 1200 bilder. Hun begynte å samle lenge før hun giftet seg. Kjøpte verk con amore, sier hun, uten noen plan for hva hun ville gå etter, slik virkelige samlere har. Intuisjon, mener hun selv, mens andre har uttalt at hun er i besittelse av «et tredje øye», altså et eget blikk for hva som er godt.

SELVGJORT: Sonja i kjole hun har sydd selv i 1955. Foto: Det Kongelige Slott
SELVGJORT: Sonja i kjole hun har sydd selv i 1955. Foto: Det Kongelige Slott Vis mer

Flere av bildene hennes er gjengitt i samtaleboka, men særlig ett knytter det seg en megetsigende historie til. Det henger på dronningens eget kontor på slottet, har tittelen «For eksempel I» og er malt av Liv Ørnvall. Motivet er en kvinne som går oppover en enorm trapp. Dronningen begynte å telle alle trinnene da hun så maleriet for første gang, noen-og-tjue trinn, og tenkte at det bildet måtte hun bare ha. Det var like mange trinn hun selv hadde gått, altså alle de åra hun vandret rundt på Slottet uten å ha et eget kontor. Hun måtte stadig flytte rundt, før hun omsider fikk et hjørneværelse som i sin tid hadde vært Kong Oscars biljardrom.

«I det bildet er det som om jeg skal klatre opp alle disse trappene på Slottet … Jeg følte jo en stor usikkerhet, og av og til følte jeg meg bare som en skygge», sier hun. Hun legger ikke skjul på at hun kjente seg uønsket i et sterkt mannsdominert og militarisert miljø. Liv Ørnvalls kvinneskikkelser var slike som «aldri tør å sette tåen ut i vannet, men sitter og tviholder på veska sin og er skuddredd for alt her i verden».

GRAFIKEREN: Dronning Sonja i arbeid, 2015. Foto: Tom Kolstad
GRAFIKEREN: Dronning Sonja i arbeid, 2015. Foto: Tom Kolstad Vis mer

S for Sonja

Dronningen har som kjent flyttet seg ettertrykkelig ut av skyggetilværelsen. Det kunstneriske samarbeidet med Ørnulf Opdahl, Kjell Nupen og seinere Magne Furuholmen, har ikke bare resultert i QSPA, den internasjonale stiftelsen hvis formål det er å fremme grafikken som kunstform. Hun ble selv så involvert i den kreative prosessen, at hun nå framstår som selvstendig grafiker, under signaturen «S». Ikke HMD (Hennes Majestet Dronningen), bare S, for Sonja. Hun kaller det sitt frirom. Det er der Alf van der Hagen har fungert som en fortreffelig omviser.

.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer