Anmeldelse: Gunhild Stordalens bok «Min medisin»

Pinlig overfladisk

Boka til Gunhild Stordalen er så overfladisk og lite troverdig at det nesten er pinlig.

SELVMEDISINERING: Søvn, mat, trening, meditasjon og nærhet, dette er Gunhild Stordalen pilarer, noe hun forteller om i sin nye bok. Foto: Agnete Brun
SELVMEDISINERING: Søvn, mat, trening, meditasjon og nærhet, dette er Gunhild Stordalen pilarer, noe hun forteller om i sin nye bok. Foto: Agnete Brun Vis mer

BOK: «Dette er boka jeg skulle ønske jeg hadde lest da jeg var 20 år. Kanskje ville livet mitt sett annerledes ut da», skriver Gunhild Stordalen i innledningen til boka «Min medisin». Akkurat hvilke livsendrende innsikter boka kommer med, er uklart for meg. For dette er ei oppsiktsvekkende overfladisk selvhjelpsbok, spesielt med tanke på at Stordalen tross alt er lege.

«Min medisin - Fem pilarer til bedre helse og et godt liv»

Gunhild Stordalen. Fortalt til Kjersti Kvam

Sakprosa

Forlag: Stenersen forlag
Utgivelsesår: 2023

«Nærmest litt dumt.»

Gunhild Stordalen var ferdig lege i 2007, og tok en doktorgrad i ortopedi i 2010. Målet var å bli Norges beste traumekirurg. Da hun var 26 år, ble hun kjæreste med Petter Stordalen, og fant ut at hun heller ville redde verden. I 2013 stiftet hun EAT-foundation, som jobber med klima, mat og bærekraft. Året etter ble hun diagnostisert med bindevevssykdommen systemisk sklerodermi, og har vært gjennom flere svært tøffe behandlinger.

Betraktende ugle

Akkurat dette er velkjent for de fleste. Mindre kjent er det at hun inntil for to år siden, ifølge seg selv, levde et ulykkelig overfladisk liv, oppslukt av utseendet, slanking, trening og sovepilleavhengighet. Inntil hun, i følge denne boka, gikk gjennom en sann, vond og selvransakende livsreise som endret alt: «Sannheten er at jeg har gått fra å være en virrende, hodeløs høne til en rolig, bevisst og betraktende ugle. Jeg har gått fra å ha skylapper til å se sammenhenger. Fra tvangspreget til naturlig styrt. Fra konstant stresset til lettere avslappet. Ja, rett og slett fra syk til frisk», skriver Stordalen med de litt voldsomme bildene som preger denne fortellingen.

Mirakelkuren? Søvn, mat, trening, hvile og nærhet. De fem pilarer for et godt liv, ifølge Stordalen. Det handler om enkle spørsmål som hva du spiser, hvordan du trener, om du stresser, sover godt, og om du har noen som tar vare på deg.

Hvis noen hadde stilt meg disse spørsmålene for mange år siden, hadde jeg kanskje ikke blitt dødssyk, skriver Gunhild Stordalen i innledningen. Det er i og for seg oppsiktsvekkende fra en lege, som med det antyder at alvorlig sykdom er selvforskyldt. Mer oppsiktsvekkende er hvor uhyggelig overfladisk Stordalen behandler dette stoffet, og hvor lite troverdig hun framstiller sine voldsomme livsendringer.

Når det gjelder søvn, for eksempel, forteller hun at hennes sovevaner – styrt av sovetabletter – forsvant som dugg for sola etter at hun leste soveboka til Matthew Walker: «Da jeg til slutt lukket boken, var det som om jeg hadde sett lyset. Jeg var så inspirert til å lage et godt soveliv at jeg nesten ikke kunne vente til det ble kvelden og jeg endelig skulle legge meg. Det første jeg gjorde, var å slutte med sovepillene. Jeg kastet alt jeg hadde i en pose og leverte det tilbake til apoteket.»

Lyset er på

Den samme kvikk-fiksen gjaldt hvile og meditasjon. Der forteller hun om en tur til New York, og møtet med Emily Fletcher, en tidligere Broadway-skuespillerinne som ble utbrent i en alder av 27 år. Fletcher fant etter hvert fram til det hun nå kaller Ziva-teknikken, som er en kombinasjon av de tre m-ene mindfulness, meditasjon og manifestering.

Møtet med Fletcher var en quick fix, fastslår Stordalen: «Jan Thomas, som er en god kompis, sa det rett ut: ‘For første gang er det som om lyset er på, at kroppen og hodet ditt er på samme sted, Gunhild!’ Han hadde helt rett. Før New York-turen hadde jeg vært all over the place.» Det samme gjaldt matvanene, der Stordalen forteller at de gode valgene nå skjer helt automatisk, at hun ikke lenger overspiser, og at hennes cravings er borte.

SPIS, LEV: Gjennom EAT er Stordalen opptatt av at alle mennesker på jorda skal ha muligheten til å spise sunn og næringsrik mat - som også er bra for planeten. Foto: Henning Lillegård
SPIS, LEV: Gjennom EAT er Stordalen opptatt av at alle mennesker på jorda skal ha muligheten til å spise sunn og næringsrik mat - som også er bra for planeten. Foto: Henning Lillegård Vis mer

Useriøse utfall

Gjennomgående har Stordalen en tendens til å forsterke og dramatisere de mange, ganske alminnelige rådene hun gir, og å banalisere skolemedisinen. Spesielt synes hun å ha behov for å si hvor uhyggelig lite hun lærte på medisinstudiet, eksempelvis om forbindelsen mellom mat og helse, mellom psyke og fysikk, og «at gode relasjoner og nærhet til andre mennesker er så viktig for helsen, ante jeg ingenting om som barn eller ungdom, og jeg lærte definitivt ikke om det på medisinstudiet», fastslår hun. Akkurat disse utfallene virker så useriøse at det bare går utover Stordalens troverdighet.

Dette med nærhet - som hun altså måtte bli over førti år for å forstå viktigheten av - lærte hun av psykologen Hedvig Montgomery. Men, forteller Stordalen, i og med at Petter er verdens mest fantastiske mann, og det ikke funket med ham, nøyer hun seg nå med «dype og inspirerende relasjoner med mennesker over hele verden som er på samme redde-verden-reise som hennes selv». Også hunden Pølsa gir henne nærhet.

Stordalen forteller i tillegg at hun som introvert ekstrovert, trenger mye alenetid. Det er sikkert både riktig og viktig, spesielt når man har satt seg det beskjedne mål å redde verden.

Kjøp boken

Gunhild Stordalen. Fortalt til Kjersti Kvam ««Min medisin - Fem pilarer til bedre helse og et godt liv»»