Anmeldelse: Kjersti Herland Johnsens juleroman «Jul på Himmelfjell hotell»

Romantikk og gammelt hat

Norske fjell og julemat og en sentimentalt hellig julenatt. Kjersti Herland Johnsen lykkes et stykke på vei med å gi oss julestemning.

JUL TIL USA: Den norske fjellheimen tar turen over havet. Kjersti Herland Johnsens juleroman er nå solgt til et amerikansk forlag. Foto: Lina Hindrum
JUL TIL USA: Den norske fjellheimen tar turen over havet. Kjersti Herland Johnsens juleroman er nå solgt til et amerikansk forlag. Foto: Lina Hindrum Vis mer

BOK: Det er første desember. Ingrid Berg våkner i senga si på det ærverdige gamle Himmelfjell Hotell, som ligger i fjellheimen en times tid fra Mjøsa. Ingrid har en tidligere karriere som fjellklatrer og ekspedisjonsleder, men et fjellskred, en personlig tragedie og en ulykkelig kjærlighetshistorie satte en stopp for karrieren. Nå har hun vendt tilbake til hjembygda for å overta driften av det gamle familiehotellet. Det skal vise seg å by på både økonomisk trøbbel, kjærlighetsforviklinger, gammelt hat og et krimaktig mysterium.

«Jul på Himmelfjell hotell»

Kjersti Herland Johnsen

Juleroman

Forlag: Cappelen Damm

«Ikke akkurat en juleklassiker.»

«Jul på Himmelfjell hotell» er en av årets mange julebøker. Det er en sjanger forlagene nå satser på, etter at tsunamien av julehefter er i ferd med å flate ut. Juleboktrenden er egentlig britisk og skal ha startet da Vigmostad Bjørke i 2018 gav ut «En dag i desember» av Josie Silver. Boka gikk rett til topps på bestselgerlistene, og året etter hev andre forlag seg på. Ved siden av oversatte julebøker, har vi etter hvert fått egne norske julebokforfattere.

En av dem er altså forleggeren Kjersti Herland Johnsen, som i 2020 debuterte med «Julebrev». I likhet med den, er også årets bok laget som en slags adventskalender, med tjuefire kapitler.

Kjærligheten

Selve juleboksjangeren består av litterære paralleller til julefilmer som «Love Actually», altså underholdende kjærlighetsfortellinger av det ganske lette slaget. For Ingrids del dreier det seg om det avbrutte forholdet til eventyreren og reality-kjendisen Preben. Mot ham står den trauste, hjelpsomme, barske og trofaste bonden Tor – en gang Ingrids barndomskjæreste.

Akkurat kjærlighetsforviklinger er for så vidt ikke det mest sentrale i denne boka, som på sitt vis er en slags krimroman. Ingrid selv er foreldreløs og har vokst opp med sin bestemor Borghild. Bestemoren har sine hemmeligheter, blant annet et uforklarlig og bittert hat mot bygdas rikeste mann og hans familie. Det skjer mystiske ting på hotellet, og etter hvert konsentrerer historien seg om en femti år gammel sak, der en ung kvinne forsvant fra bygda.

Morsomt krydder

Herland Johnsen krydrer storyen med et morsomt – og hva skal en si – tidsriktig persongalleri. Det er husøkonomen Aisha og hennes lille sønn som er syriske flyktninger. Det er instagramkjendisen Pia, den fabelaktige kokka Maja og Ingrids morsomme bestekompis Vegard med sin kjæreste David. Akkurat her synes Herland Johnsen inspirert av Anne B. Ragdes «Berlinerpoplene».

Sjangeren er ment å gi oss julestemning, og der lykkes Herland Johnsen langt på vei, med norske fjell og julemat og en sentimentalt hellig julenatt. Juleklassikerstatus tviler jeg likevel på at boka får. Til tross for de mange riktige ingrediensene, er fortellervinklingen ukonsentrert og rotete. Det er en allvitende fortellerstemme som egentlig følger Ingrid, men som etter hvert vandrer litt tilfeldig rundt i de andre skikkelsenes indre liv. I stedet for handling er det visse steder mer referater, gjentakelser og historier som ikke følges opp.