Anmeldelse: Rebecca Wexelsen «Jeg er ingen»

Rystende slutt

Rebecca Wexelsens har skrevet en rystende thriller, men i likhet med hovedpersonen i «Jeg er ingen», går hun seg vill.

ORK: Dessverre, Rebecca Wexelsens nye roman blir et ork å lese, men slutten er knallsterk, mener anmelder. Foto: NTB
ORK: Dessverre, Rebecca Wexelsens nye roman blir et ork å lese, men slutten er knallsterk, mener anmelder. Foto: NTB Vis mer

BOK: Rebecca Wexelsens nye roman «Jeg er ingen» er nok blant høstens mest rystende bøker, både på godt og vondt. Slutten får det til å gå frysninger nedover ryggen på deg, noe som gjør den til en knallsterk thrillerroman – til og med grøsseraktig. Men oppbyggingen til klimakset er så tam, klisjépreget og masete at jeg er i tvil om leseren gidder å bli med helt til siste side.

«Jeg er ingen»

Rebecca Wexelsen

Skjønnlitteratur

Forlag: Tiden

«Thrillerroman man må tvinge seg gjennom»

En mann, bokas forteller, flytter fra byen til bygda, der han leier et hus med en stor skog rundt. Han flykter fra hendelser som nylig har funnet sted. Han tar et nytt navn – boktittelen tro får vi verken vite det nye eller det gamle – og går hardt inn for å gli inn i bygdemengden. Han tar vikarjobb på sykehjemmet og deltar i de hverdagslige begivenhetene.

Men på bygda – får mannen raskt nok erfare – betyr ett enkelt liv så mye mer enn i hovedstaden. Ryktene florerer, om blotting, drap og seksuelle perversjoner, lokalavisa vil skrive om tilflytteren, naboer ønsker velkommen med kake på døra – og ingen slipper unna avhør når politiet dukker opp for å etterforske nabojentas forsvinning. Hendelsen river lokalbefolkningen ut av sin vante rytme, en rytme som ikke kan gjenvinnes før gjerningsmannen har fått sin fortjente straff.

Slutten ryster

Innimellom greier Wexelsen å skape stemninger som vekker dyp uro, og slik engasjerer boka leseren. Men det meste av tida er romanen et ork å lese. Klisjeene står i kø. I møte med en av bygdas innpåslitne damer, erkjenner fortelleren at han «må være glatt som en ål og myk som en katt» for å unngå at de andre kommer for tett på ham. I forbindelse med leteaksjonen heter det at «(flengen i skogbrynet (…) gror igjen som et sår». Og selv om slutten ryster, er den ikke så rent lite forutsigbar. Forutsigbarheten gjør fraværet av spenst og spenning altfor påtakelig til at romanen er en vellykket thrilleropplevelse.

Kapitlene er korte, noen helt nedi to linjer, og mens dette i mange tilfeller er et grep som hekter leseren, skaper det her forvirring. De færreste kapitlene har en åpning som er en naturlig fortsettelse av forrige kapittels avslutning. Det er som fortellingen får mange små restarter, og det også er med på å drepe spenningen.

Mange kapitler åpner med litt malplasserte avsnitt om dyreatferd – også de framstår mest som klisjeer – og fortelleren henfaller stadig til sosiologiske betraktninger uten særlig brodd, som: «Å speile den andres bevegelse er kontaktskapende. Når noen smiler, smiler man tilbake. Det skjer automatisk, men det er også mulig å bruke det som et triks for å oppnå rask aksept».

Jage og bli jaget

Jo da, disse kjølige, nærmest umenneskelige partiene sier nok mye om hvem vi egentlig har med å gjøre her. Men i stedet for å gi fortellerkarakteren kjøtt på beinet, får det ham tvert imot til å virke utroverdig. Stilen i disse sekvensene er så forskjellig fra resten av boka at jeg har store vansker med å la meg overbevise. De kalkulerende vurderingene virker beint fram påklistret.

Bok- og tekstforfatter Rebecca Wexelsen besitter et rikt sjangerrepertoar, og har tidligere gjort stor suksess med ei billedbok.

I «Jeg er ingen» løser Wexelsen opp grensene mellom å jage og å bli jaget, som er en kvalitet ved boka som er verdt å nevne, og på gjennomtenkt vis lar hun tittelen suge opp i seg sentrale tematiske linjer. Uheldigvis bærer boka på så mange svakheter at den i sum ikke slår ordentlig rot i leseren.