Anmeldelse: Mari Grydelands barneroman «Kjæreste på pause»

Sjukt sjarmerende

Mari Grydelands versjon av ungdommelig brytningstid både morer og svir og er så troverdig at det kjennes i magen.

KNUSTE HJERTER I SOMMERSOL: Mari Grydeland skriver med stort overskudd og humor om livet til tolvåringen Sara. Illustrasjonene står Nora Dåsnes for. Foto: Agnete Brun
KNUSTE HJERTER I SOMMERSOL: Mari Grydeland skriver med stort overskudd og humor om livet til tolvåringen Sara. Illustrasjonene står Nora Dåsnes for. Foto: Agnete Brun Vis mer
Publisert

BOK: Sommerferien ser ut til å bli helt krise for tolvåringen Sara. Kjæresten Emmy vil plutselig bare henge med de kule jentene og ha pause fra Sara. Bestevennen Jonatan ferierer i zoombieland – digitalt sett – og kan ikke nås, nå som Sara trenger ham mest. På toppen av alt dukker ikke ferievenninnen opp når Sara og familien ankommer sommerøya. Sara er isolert; venneløs, kjæresteløs – på ei øy. Likevel blir ferien før ungdomskolen langt fra begivenhetsløs. Hele Saras følelsesregister er i sving disse sommerukene, som fylles av kjærlighetssorg, spenning, dramatikk, forviklinger og forelskelser. Og småløgner som kompliserer alt.

«Kjæreste på pause»

Mari Grydeland

Barneroman

Forlag: Aschehoug
Utgivelsesår: 2022

«Sjarmerende og oppdatert.»
Se alle anmeldelser

Mari Grydeland debuterte i 2005 og har skrevet flere bøker for voksne, før fjorårets barneroman «Kys mik». Fortellingen om Sara og Emmy og deres forelskelse ble møtt med begeistring, og årets «Kjæreste på pause» er en frittstående oppfølger. Felles for romanene er et stort fortelleroverskudd og mye sjarme. Hovedpersonen selv er søt og skikkelig, og havner hyppig i dramatiske og komiske sitasjoner, som hun prøver å redde seg ut av - ofte oppgitt over seg selv. Da hun ved en feiltakelse skremmer vannet av en maler som kjefter: «What is wrong with you, idioto», tenker hun bare: «Hvor skal jeg begynne?»

Nådeløse jenter

Grydeland skriver med trygghet og troverdighet. Hun gir en morsom og oppdatert versjon av brytningstid, og viser tydelig - under en behagelig feel-good-flyt - hva Sara baler med. Det er viktige spørsmål i fasen der identiteten skapes: Er det mulig å like å kysse både jenter og gutter, hva er en god venn, og hvorfor er det så vanskelig å si ifra? At Sara får følelser for Richard, mens hun har hjertesorg over Emmy, er en kompliserende faktor.

Romanen får leserne til å tenke igjennom hva sosiale medier er og kan være. Hvordan det er kontinuerlig å forholde seg til flere «virkeligheter». Å ha to liv; ett virkelig og ett digitalt. Grydeland formidler uanstrengt og godt hvordan ting som kan virke smått for voksne, er altoverskyggende for ungdommen det gjelder. Noen kjipe venninnekommentarer svir, og enkelte episoder gir regelrett vondt i magen.

Som der Sara for nte dag sjekker snappgruppa si, Hotgirls. Gruppa med de andre jentene er plutselig blitt helt taus. Noe som er sørgelig, særlig fordi Sara i begynnelsen av ferien er lei seg og alene. Forklaringen på stillheten kommer i en melding fra en klassevenninne. Det er ikke bare Emmy som har dumpet Sara: «De andre har leava Hotgirls og starta en ny gruppe uten deg. Tenkte du ville vite. <3».

Anbefales varmt

Boka har illustrasjoner av prisvinnende Nora Dåsnes. Tegningene gjenskaper Saras nedtegnelser i en «bullet journal» og består av lister, skisser og «braindumps». Skribleriene og tegningene er fine småpauser, holdt i samme fornøyelige tone som teksten.

Grydelands mange snertne formuleringer og språkbilder gjør at bøkene om Sara er varmt anbefalelsesverdige. Avslutningen bringer håp om at historien om Sara, Emmy og de andre ikke er ved veis ende. Det er en god ting, for Grydeland er en frisk og overbevisende stemme i barnelitteraturen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer