Anmeldelse: «Vinnerhjerte» av Ingerid Stenvold

Skidronningens sarte sjel

Biografien om Marit Bjørgen er like stødig som skiløperen, men står bare til bronse.

Marit Bjørgen gir ut biografi i samarbeid med NRK-journalist Ingerid Stenvold. Foto: Lars Petter Pettersen/Kagge forlag
Marit Bjørgen gir ut biografi i samarbeid med NRK-journalist Ingerid Stenvold. Foto: Lars Petter Pettersen/Kagge forlag Vis mer

Over en øl med tidligere fotballrabagast og nåværende tv-profil Bernt Hulsker, luftet jeg følgende tanke: Hvorfor blir fortellingen om de største idrettsstjernene våre i så liten grad til gode biografier? Jeg brukte Hushovd og Bjørndalen sine bøker som to eksempler. Hulskers svar var kontant og innlysende: «Paradokset er at de virkelig store utøverne ikke har opplevd noen ting!».

Interessant litteratur?

Når de beste atletene bretter ut liv i bøker ender det dessverre ofte i forutsigbare fortellinger. Toppidrettens asketiske og strømlinjeformede tilværelse er ikke nødvendigvis en svir å lese om. I møte med biografien om Marit Bjørgen er ikke Hulskers sleivspark så dumt. «Vinnerhjerte» er ført i pennen av journalist og nyhetsanker Ingerid Stenvold. Under lesningen melder spørsmålet seg: Kan fortellingen om et tvers gjennom fint menneske og ytterst sympatisk skiløper, bli til interessant litteratur?.

«Vinnerhjerte» starter på bunnpunktet i en karriere som fra start til mål er fylt med forventning om seier og suksess. Under VM i Liberec er Marit Bjørgen storfavoritt, men ender på nittendeplass i 15 kilometer med skibytte. Året er 2009: «Etter målgang ville hun bare reise fra stadion med en gang, uten å snakke med noen. Men Kristin hadde tatt VM-sølv med et av sine beste løp noensinne. Kristin fortjente å bli løftet fram. Så Marit holdt ut. Hun tørket tårene, rettet ryggen og gikk hele runden med journalistene.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.