Anmeldelse Gaute Heivoll «Dine ord»

Skjøt seg i hodet

Selvmordsforsøk, kjærlighetssorg, en blind forfatter og hans sekretær, og en skipskikkert som ender i Afrika. Gaute Heivolls nye roman har en fortettet stemning, men er basert på en banal historie.

GUTTEBOK: Gaute Heivoll har skrevet en rekke romaner basert på hendelser og personer fra Sørlandet. Den nye romanen tar utgangspunkt i en guttebokforfatter fra Mandal. Foto: Kristin Svorte
GUTTEBOK: Gaute Heivoll har skrevet en rekke romaner basert på hendelser og personer fra Sørlandet. Den nye romanen tar utgangspunkt i en guttebokforfatter fra Mandal. Foto: Kristin Svorte Vis mer

BOK: Einar Spang var en forfatter fra Mandal som skrev et rikt utvalg av guttebøker fra fremmede kyster fram til sin død i 1936. Han var blind etter å ha skutt seg selv i hodet, angivelig av kjærlighetssorg. Spang er inspirasjon og modell for Gaute Heivolls nye roman «Dine ord».

«Dine ord»

Gaute Heivoll

Roman

Forlag: Tiden

«En tynn historie.»

Gaute Heivoll har skrevet en rekke romaner basert på levende modeller og virkelige hendelser. Mest kjent er «Før jeg brenner ned» fra 2010, som ble hans store gjennombrudd og innbrakte ham Brageprisen. Romanen er en fiksjonalisert historie om en ung pyroman som høsten 1978 herjet i et bygdemiljø på Sørlandet. Før dette hadde Heivoll skrevet en rekke barnebøker, men også den kritikerroste romanen «Himmelarkivet» (2008), basert på en sann historie fra torturkjelleren i Gestapos hovedkvarter Arkivet i Kristiansand.

I «Sang for sekstiåtte forrædere» (2018) beskrev han atmosfæren i en liten Sørlandsbygd der hele 68 innbyggere vervet seg til NS under krigen. Og i fjorårets roman «Forklaringen» tok han utgangspunkt i en autentisk drapssak fra Kristiansand på slutten av 1960-tallet. Heivoll er med andre ord en forfatter som henter mye av materialet sitt fra den såkalte virkeligheten.

Sekretæren brenner ark

I den nye boka, «Dine ord», nevnes aldri forfatteren Einar Spang ved navn. Selvmordsforsøket og kjærlighetssorgen spiller heller ingen hovedrolle i fortellingen. Like viktig som forfatterskikkelsen i romanen er ei ung jente som tar seg jobb hos ham som sekretær. Den blinde mannen sitter alene i et hus ved kysten og dikterer sine fortellinger til jenta som skriver dem ned på maskin, leser dem høyt for ham, stryker og tilføyer, eller brenner arkene i vedovnen, alt etter forfatterens ønsker og luner.

Historien den blinde mannen her baler med handler om linjeskipet «Ingermannland» som forliste utenfor kysten der for 100 år siden. En skipskikkert som drev i land fra vraket ble plassert på en høyde midt i byen. Ei natt forsvant den bare. Forfatteren dikter opp en sokneprest som stjal den og gjemte den bak vigselsprotokollene på prestekontoret. Men så blir presten kalt ut som misjonær. Dermed havner skipskikkerten midt i svarteste Afrika der soknepresten blir overfalt av hedenske villmenn. Her er stoff til ei ramsalt guttebok anno 1930-tallets smak og stil.

Banal uro

Det er skriveprosessen som er Heivolls anliggende i «Dine ord», forstår vi. Men romanen sirkler mest rundt spenningsfeltet mellom forfatter og sekretær. En vedvarende uro preger forholdet. Men hva er årsaken til uroen? At jenta hver ettermiddag er redd for ikke å rekke bussen hjem til sin strenge mor? Og hvorfor har hun ikke våget fortelle moren at hun jobber hos den blinde, eldre mannen? Her blir historien tynn og banal. Dramatikkens høydepunkt inntrer når noen skjærer seg på en hermetikkboks eller forlegger en fyrstikkeske.

Heivoll er en kyndig stilist. Han skildrer interiører og omgivelser så detaljrikt at man formelig kjenner den innestengte lukten av slitte klær, gammel tobakksrøyk og sprakende vedovn. At manusarkene til gutteboka etter hvert havner i nevnte vedovn gis det ingen sannsynlig forklaring på. Heller ikke på romanens dramatiske finale. Det virker som om Heivoll her har skrevet ei bok med fortettet stemning, som han jo mestrer til fulle, men uten tilstrekkelig basis i de underliggende hendelsene.