Anmeldelse: Martin Baldysz «Vardane»

Snål og vakker

Motstrøms, gammelmodig og vakkert om ei hulder, en prest og en ensom fjellmann.

KJÆRT BARN: Under sitt alias Karen Støylen står Martin Baldysz også bak den kiosklitterære serien «Brenninger». Foto: Helle Frogner
KJÆRT BARN: Under sitt alias Karen Støylen står Martin Baldysz også bak den kiosklitterære serien «Brenninger». Foto: Helle Frogner Vis mer

BOK: Jeg er blant de mange som med jevne mellomrom kommer med hjertesukk over hvor ensartet den norske samtidslitteraturen kan framstå. Akkurat det rammer ikke boka til fjellbonden og sunnmøringen Martin Baldysz. Hans vakre «Vardane» handler om en prest, en fjellmann og en hulder, og er på alle vis noe helt for seg selv både i stil, tone og tema.

«Vardane»

Martin Baldysz

Skjønnlitteratur

Forlag: Samlaget

«Noe helt for seg selv.»

Reidar Skåren bor alene på en fjellgård. Hans eneste selskap er sauene – og brennevinet han kjøper av Gunnhild nedi bygda. En dag kommer selveste prest Ribe på besøk til den stusslige gården. Presten vil ha med Reidar som kjentmann til fjells. De to skal finne ei seterjente, som er mistenkt for å stå bak drapet på en fangstmann. Han ble funnet med tretti knivstikk i ryggen. Seterjenta unnslapp lensmannen, men sa hun ville snakke med presten.

De underligste drømmer

«Vardane» er en overraskende og muligens skuffende bok, i hvert fall for dem som forventer en kriminalroman. Handlingen er lagt til tiden rundt forrige århundreskiftet, og både språk og handling er så gammelmodig at boka kunne vært skrevet på den tiden.

De to – presten og fjellmannen – begynner å vandre. De kommer til ei seter med ei vakker seterjente. Reidars eneste tanke er brennevinet han på prestens befaling måtte helle ut. På setra finner han en leirflaske med urtebrennevin. Med store samvittighetskvaler tar han en slurk. Drikken gir ham de underligste og mest sannferdige drømmer om den forsvunne seterjenta. Han rapper den med seg, og det skal vise seg å bli fatalt.

Likeså motstrøms som boka, er forfatteren. Han debuterte i 2013 med «Vintertrang». Mer kuriøst skal han være mannen bak pseudonymet Karen Støylen, som står bak den kiosklitterære paperbackserien «Brenninger». Den er lagt til slutten av attenhundretallet og handler om sterke og vakre Eir Barfot, som har overnaturlige evner. På litt over to år, har det kommet sytten bøker i serien, så der går det unna.

Møtte huldra

«Vardane» er en helt annen sjanger, og er skrevet på et bemerkelsesverdige vakkert nynorsk med vidunderlige gammelmodige ord som mjå og byrg. Baldysz er også god til å mane fram fjellets skjønnhet og farer. Først og fremst er det et fint psykologisk portrett av den bunnløst ensomme Reidar. Han har alltid vært en einstøing, og i bygda blir han kalt Skymingen – skyggen.

«Korleis kvinnfolka tenkte og ikkje tenkte, hadde han ikkje omgrep om. Kvinnfolk hadde blåse forbi som tynne slør gjennom livet hans», heter det om Reidar, som aldri har vært borti en kvinne. Men han har en hemmelighet. Som gutt møtte han huldra. I rød stakk, hvit bluse og en lokkende, hviskende sang – riktignok uten hale. Nå er spørsmålet om huldra igjen er løs, med en farlig kraft som lokker bergtatte menn lenger og lenger inn i fjellene.

Ibsens Grønnkledde klinger selvsagt i bakgrunnen, selv om stakkars Reidar har få likheter med Peer Gynt. Snarere likner denne vakre og snåle boka et sagn eller eventyr.