KOMMENTARER

Bjørnsonprisen:

Utrolig grotesk, grusomt viktig

Sara Omars stemme er et feministisk primalskrik.

I BJØRNSONS ÅND: Sara Omar lever i perioder på hemmelig adresse og utsettes for trusler på grunn av sin litteratur. Likevel finner hun styrke til å engasjere seg for andres saker, mot undertrykkelse alle steder. Foto: NTB / Thibault Savary / AFP
I BJØRNSONS ÅND: Sara Omar lever i perioder på hemmelig adresse og utsettes for trusler på grunn av sin litteratur. Likevel finner hun styrke til å engasjere seg for andres saker, mot undertrykkelse alle steder. Foto: NTB / Thibault Savary / AFP Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Jenta løper for livet. Kjolen er flekkete av blod. Hun skulle bare sykle, men plutselig rant blodet ut av henne. Faren skriker at hans ære er krenket. Han skjærer tunga av dattera si. Deretter øret. Kona hans, jentas mor, kommer løpende med en kanne i hendene. Hun tømmer innholdet over kroppen, tenner på og blir en levende fakkel.

Mennene rundt dem roper: Allah er stor!

Scenen, beskrevet med enda flere grufulle detaljer, åpner Sara Omars debutroman «Dødevaskeren». Og den er selvopplevd. Da Omar begynte å skrive denne teksten, var den ment som et selvmordsbrev. Den kurdisk-danske forfatteren vil ikke fortelle nøyaktig hvor mye hun har til felles med sin hovedperson Frmesk, men som henne har Omar selv vært utsatt for overgrep, vært gift og født et barn som ikke lenger lever.

Om en måned kommer forfatteren til Litteraturfestivalen på Lillehammer for å motta Bjørnsonprisen. Juryen uttaler at det «krever et ukuelig mot for å skrive litteratur som dette» og at Omar bruker litteraturen «som et ikkevoldelig, men slagkraftig og kunstferdig våpen i kamp mot den patriarkalske kvinneundertrykkingen som ser ut til å ville vedvare, over hele kloden».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer