Anmeldelse: Will Smith og Mark Manson, «Will»

Var gjeldsslave

Will Smith skildrer sin reise til verdensberømmelse og ufattelig rikdom. Likevel er det ikke en suksesshistorie.

SYMPATISK: Det er noe sjarmerende improvisert, lekende og reflektert over biografien til skuespilleren og rapperen Will Smith. Foto: Lorenzo Agius
SYMPATISK: Det er noe sjarmerende improvisert, lekende og reflektert over biografien til skuespilleren og rapperen Will Smith. Foto: Lorenzo Agius Vis mer

Jeg har aldri vært en stor fan av Will Smith, men å lese hans selvbiografi «Will» har vært en fornøyelse. Jeg vil ikke gå så langt som Oprah Winfrey å si at det er den beste biografien jeg noensinne har lest. Men den har vært en ypperlig anledning til å ta fram hans filmer og låter, og sette meg inn i hans kunstneriske univers og liv.

«Will»

Will Smith og Mark Manson

Sakprosa

Forlag: Kagge
Oversetter: Lene Stokseth

«Sterk livshistorie, i vaklende oversettelse.»

Will Smith ble født 25. september 1968 og vokste opp i «Vest-Philly», som den stedsbevisste rapperen og filmstjernen kaller det. Hans hardtarbeidende far og intellektuelle mor ville at det skulle bli noe av gutten, så han gikk på en hvit skole inntil også foreldrene skjønte at han ble utsatt for rasisme. Men for fantasifulle og kreative Smith, ble rap viktigere enn utdannelse. Sammen med en kamerat satset han fullt og helt på duoen «DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince», og allerede med deres første album satte de Philadelphia på det New York-dominerte verdenskartet.

Ja, så enkelt begynner Will Smiths framstilling av sin fantastiske karriere. Raust, nedpå og likestilt skildrer han livet sitt. Tidvis blir det i overkant detaljert, men det er noe sjarmerende improvisert, lekende og reflektert ved teksten som får leseren til å spørre seg hva Smith egentlig forsøker å fortelle med sin tilsynelatende suksesshistorie.

Å spille seg bort

I samarbeid med bestselgerforfatteren Mark Manson tar han leseren med ned i avgrunner og opp i svimlende høyder på veien fra Phillys fester og rap-dueller i New York, til hans nåværende hjemsted i Los Angeles. Underveis forvandler han seg fra gjeldstynget MC til verdens største filmstjerne.

Å dømme ut fra boka, var møte med Muhammad Ali og vennskapet med Nelson Mandela under innspillingen av «Ali» i 2001 både et høydepunkt og et vendepunkt. Forsøket på å bli den legendariske bokseren og menneskerettsaktivisten fører til at han innser at han egentlig er en feiging. Det blir begynnelsen på en nådeløs selvgranskning – fra hans infantile drømmer om å ha et harem, til å forstå hva som virkelig betyr noe i livet til den middelaldrende mannen. For å komme dit må han både overvinne sin vannskrekk, gå i psykoanalyse, og teste ut det i Norge forbudte hallusinogene ayahuasca.

Vaklende

Å oversette «Will» har vært en utfordring for Lene Stokseth. Stort sett flyter oversettelsen fint fordi hun legger seg tett på originalen. Men fra første stund er det noe vaklende ved hennes valg. Enkelte av Smiths uttrykk – og selvfølgelig hans raprim – står uoversatte, og det fungerer best i ei bok som tar leseren inn i Smiths verden. Andre ganger velger hun likevel å oversette formuleringer og slanguttrykk til kronglete norsk. Mest forvirret blir leseren når det viser seg at Smith og familien en julaften ikke bare spiller Monopol, men at de sitter på hytta i Aspen, Colorado, og kjøper og selger Pilestredet og Rådhusplassen.

Å erstatte det amerikanske brettet med det norske, minner nærmest om dubbing. Verre er det likevel at det fører til at leseren lett kan gå glipp av at det Smith oppdager i denne nøkkelscenen. At han hensynsløst spiller roller som jakter seire og suksess, og ikke forstår hvorfor alle rundt ham er ulykkelige.