Vart, vakkert og illevarslende

Roy Jacobsen griper tak i leseren fra første stund i sin nye roman om livet på Barrøy.

UROVEKKENDE: Dette er en roman om sterke morsfølelser og om hvordan mye ikke er som det ser ut som. Foto: Lars Eivind BonesFoto: Lars Eivind Bones
UROVEKKENDE: Dette er en roman om sterke morsfølelser og om hvordan mye ikke er som det ser ut som. Foto: Lars Eivind BonesFoto: Lars Eivind Bones Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er en ren nytelse å lese Roy Jacobsens roman «Bare en mor». I likhet med i de tidligere romanene om livet på Barrøy, utspiller handlingen seg på den fiktive øya på Helgelandskysten. Der bor Ingrid og datteren Kaja, morens søsken, deres ektefeller og barn. Vi befinner oss mot slutten av 1940-tallet – i «den uforutsigbare freden» hvor krigens forviklinger og hemmeligheter fortsatt preger hverdagen. Det er disse romanen vikler opp for oss.

Og det gjør Jacobsen i et vart, konkret og poetisk språk, som griper tak i leseren fra første setning:

«På en øy der det nesten ikke bor noen setter ethvert anløp noe i spill, selv en skarve melkerute.»

Om bord på den gamle kutteren befinner skipperen Johannes Hartvigsen og hans sønn Mattis seg. Det er de to som setter i gang handlingen. For da skipperens unge kone forsvinner, tar skipperen livet sitt – og Ingrid adopterer den fire-fem år gamle gutten.

Morsfølelser

På mesterlig vis vikler Jacobsen opp guttens historie og bakgrunn. Snart kommer det for en dag at han ikke er skipperens sønn, men resultatet av en kjærlighetshistorie mellom sin norske mor og tyske far – en kjærlighetshistorie som slett ikke er slutt, viser det seg, men fortsetter et sted i Tyskland. Likevel er ikke «Bare en mor» først og fremst en roman om en tyskerunge. Snarere gir Jacobsen et nært og inngående bilde av Ingrids stadig sterkere morsfølelser for gutten. Slik sett forsterker «Bare en mor» inntrykket av at mødre er blitt det sentrale temaet i årets bokhøst – med Jacobsens, Sandra Lillebøs og Vigdis Hjorths romaner av året.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer