Anmeldelse: Sara Johnsen, «Til Dancing boy»

Ville sexfantasier

Oscar-nominerte Sara Johnsen pirrer de villeste seksuelle fantasier i sin underlige science fiction-roman.

EN ANNEN VERDEN: Framtidas ypperste sex vil foregå på et virtuelt orgasmeri, skal vi tro Sara Johnsen i hennes nye roman. Foto: Julie Pike
EN ANNEN VERDEN: Framtidas ypperste sex vil foregå på et virtuelt orgasmeri, skal vi tro Sara Johnsen i hennes nye roman. Foto: Julie Pike Vis mer

BOK: Velkommen til orgasmeriet «Pure Pleasure». Her kan du få dine villeste seksuelle fantasier realisert ved hjelp av avansert teknologi. Fra programmer som «Au pairen» og «Badstuen», til spesialtilpasninger der du ved hjelp av elektroder kan oppleve innleggelse, beltelegging, mating, selvskading, strøm og lobotomi. Alternativt bli kledd som baby med smukk og bleie.

«Til Dancing boy»

Sara Johnsen

Skjønnlitteratur

Forlag: Gyldendal

«Orgasmefiksert science fiction.»

Orgasmefabrikken danner sentrum for forfatter og filmskaper Sara Johnsens «Til Dancing boy». Det er en underholdende og på sitt vis både humoristisk og skremmende science fiction, lagt til Oslo noen tiår fram i tid. Der har russiske hackere, virus og miljøkatastrofer tatt knekken på demokratiet, og vaksiner har ført til infertilitet. Som kompensasjon er det laget egne surrogatfabrikker, der unge jenter tjener noen kroner som surrogatmødre. Men det å være «surro» skal vise seg å være svært traumatisk.

En rosa åpning

Det får kjempekvinnen Lizz erfare. Hun er litt av en type:

«Ansiktet mitt er uskjønt og nesten stygt, men tre ting gjør at menn vil ha meg. Det viktigste er leppa. Overleppa er hoven og har en splitt, er nesten delt i to midt på, med en rosa åpning inn mot den varme og myke munnen. Jeg har en lei vane med å legge tungespissen i åpninga der. Det andre er at det kan lyse av øynene mine. Som om jeg hadde to lykter der på innsiden av kraniet, og når de lyktene tennes, så lyser øynene mine så resten av ansiktet mitt blir borte. Det tredje er stemmen min, som visstnok er hes, litt mørk og sexy.»

Den likefremme, naive, kyniske og sexy Lizz er navet og fortellerstemmen i denne boka. Hun er gift med Boje. Han er stygg, hissig, selvopptatt og nervøs, men har glødende orgasmehender. De to er grunnleggere av orgasmeriet, som har gjort dem styrtrike. Sammen har de datteren Thelma, ung og fager, men ubegripelig tynn. Lizz elsker Thelma, men har siden ungdommen vært på leting etter Dancing boy. Det er den lille gutten hun bar fram for et rikt ektepar.

En dag dukker en ung mann opp i orgasmeriet. Han er ikke interessert i sex med «fucking mennesker», men vil gjerne ha et eget orgasmeopplegg med naturen. Lizz er overbevist om at det er Dancing boy, og tilbyr ham et skreddersydd program. Men Dancing boy er en skummel fyr, og krever mer av henne enn bare virtuell orgasme.

Uhåndgripelig kaos

«Til Dancing boy» er ei underlig bok. Et sleivete og uhåndgripelig kaos av anoreksiproblematikk, vaksinefrykt, forskrudd seksualitet, kjønnsidentitet og miljøødeleggelser. Selve ideen om surrogatfabrikken likner til forveksling boka «Fabrikken» av filippinsk-amerikanske Joanne Ramos, som kom i forfjor. Om unge jenter som kynisk brukes og misbrukes for å gi rike ektepar barn.

Likevel har boka et helt eget driv. Den er underholdende, morsom og alvorlig på sitt vis. Mer enn handlingen er det de ulike typene som bærer fortellingen, med sine kjappe replikkvekslinger og de mange absurde scenene. Den beste delen er tilbakeblikkene til Lizz` ungdom: Fra surrogatfabrikken på Lista, og fortvilelsen da hun måtte gi fra seg sønnen. Og om ekteskapet med homoseksuelle Tim, som kom fra en kristen familie og ble tvunget til å gå gjennom en prosess for å kunne kvitte seg med ‘den homofile tendensen’.

Johnsen er kanskje ingen stor tenker eller analytiker, men hun har en utrolig lett og god penn, der hun med den største letthet skaper intriger, omdreininger og overraskende vendinger. Ei god bok med andre ord, som gjør uutslettelig inntrykk.