Anmeldelse: Christopher Nielsen «Weltschmerz 10B – System Ernst»

Villere blir det ikke!

Christopher Nielsen slår et slag for god gammaldags utopisme.

SAMFUNNSKRITIKK: Christopher Nielsen plukker opp tråder fra sin forrige tegneseriebok, «Weltschmerz 10A», og formulerer sin ramsalte samfunnskritikk og en slags håpefull utopi for menneskeheten. Tegning: Christopher Nielsen

Vis mer

BOK: Multikunstneren Christopher Nielsen debuterte med tegneserier i Gateavisa helt på starten av 80-tallet. Hans «To trøtte typer» ble en umiddelbar hit, og med åra har han utgitt et rekordstort antall titler, mest tegneserier, men også skjønnlitteratur og skuespill. Et høydepunkt i hans produksjon er animasjonsfilmen «Slipp Jimmy fri» om en narkoman elefant, muligens med hint til hans avdøde lillebror, den geniale låtskriveren Joachim «Jokke» Nielsen.

«Weltschmerz 10B – System Ernst»

Christopher Nielsen

Tegneserie

Forlag: No Comprendo Press

«Et overflødighetshorn av originalt mangfold.»

I år har han nok en gang overrasket verden med en enorm produksjon, og det kan se ut til at han igjen vil nå ut til et publikum utenfor de alternative, motkulturelle miljøene. Med den digre utstillingen «System Ernst – Oslo Streetview» på det egentlige Munchmuseet, på Tøyen, viser han tett i tett med store malerier av slitne folk, gjerne forfulgte junkies som vanker i Oslo sentrum, nærmere bestemt strøket rundt Gunerius og Brugata.

Ramsalt samfunnskritikk

Utstillingen ble en utvilsom publikumssuksess, og årets tegneseriebok er også utstillingens katalog. Her tilbys 83 kommenterte reproduksjoner av maleriene, i tillegg til fem tegneserier i veldig ulik stil, og et underlig essay, delvis håndskrevet, der tråder fra forrige tegneseriebok, «Weltschmerz 10A», plukkes opp og tvinnes videre.

KRITIKER: Christopher Nielsen overrasker nok en gang. Foto: Bjørn Langsem
KRITIKER: Christopher Nielsen overrasker nok en gang. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Nielsen formulerer her sin ramsalte samfunnskritikk og en slags håpefull utopi for menneskeheten og dens behov for å komme seg ut av det uforståelige og dødbringende systemet vi lever i. Nielsen kaller det «System Ernst», et begrep han hevder er «gammal Bøler-slang». Et høydepunkt i essayet er hans analyse av «kube-ismen», hvor han i tekst og tegning viser hvordan «System Ernst» reduserer våre livsrom til rettvinklede kuber som kan stables på ulike måter. Kuber som de nye blokkene i Bjørvika, som containerne på enorme skip, som bagene til Foodora og Wolt – men i overført betydning alle våre relasjoner som kan stables opp og stables om i vårt «skjermbaserte» samfunn. Godt sett, godt tenkt, tøft utført.

Plante med vagina

Det er likevel de nye tegneseriene i boka som yter kunstnerens anti-autoritære fantasi størst rettferdighet. Boka åpner med en absurd pornografisk kjærlighetshistorie mellom «Rolluf, en liten mann» og «Den orientalske kjærlighetsblomsten» – en enorm plante som har sin egen vagina og dufter av en «blanding av karbonader og svette, eller ... mer som råtten fisk – Pluss! Skalldyr? ... og litt sånn parfymeaktig blomsterduft på toppen!» Det er klin kokos sprøtt, men likefullt en rørende saga om kjærlighetens utvikling og en kraftig metafor om respekt for utenforskap og striden mot omgivelsenes trykk.

En annen strålende tegneserie er «Eventyret om Hans og Grete i den digitale tidsalder!» der Nielsen igjen viser sitt voldsomme raseri dynket i absurd humor med tegninger av en sjelden ekspressiv kraft – umiskjennelig hans.

EVENTYR: Hans og Grete i en litt annen versjon. Tegning: Christopher Nielsen
EVENTYR: Hans og Grete i en litt annen versjon. Tegning: Christopher Nielsen Vis mer

En dose vanvidd

Det er umulig ikke å tenke på undergrunnstegneserienes pioner Robert Crumb som må ha spilt en vesentlig rolle i Nielsens utvikling som historieforteller og tegner av det bisarre. Men samfunnskritikken og idealismen i den essayistiske utopien er lettere å spore tilbake til det antiautoritære slagordet som var basert på en melkesjokoladereklame, men med motsatt innhold: «Ingen over, ingen under, alle ved siden».

Christopher Nielsen gir oss en forfriskende dose vanvidd i en skakkjørt og knusktørr, snusfornuftig tid. Slike doser er alltid overraskende, oppkvikkende og helbredende.

[ ... disclaimer: Vel er den fytofile tegneserien i boka pornografisk, men hvis du kjøper boka for å bli kåt, blir du sannsynligvis skuffet].