Du vet ikke hva du SPISER

I Norge kjøper du ofte dårlige grønnsaker til høy pris. Merking og informasjon er elendig. En ny rapport slår fast at du som forbruker har null valgfrihet. Du tvinges til å velge grønnsaker utelukkende etter utseende.

Halvparten av forbrukerne mener at grønnsakene er for dårlig merket. De er engstelige for hva de putter i munnen. To av tre ønsker bedre kvalitet enn den som tilbys.

- Det er uheldig for forbrukerne at det bare finnes én kvalitetsklasse for grønnsaker i Norge. Systemet er ikke rettferdig. Med bare én kvalitetklasse tøyes grensene, og forbrukerne lures. Hvis stangsellerien har brune blader, betaler du likevel like mye for den som for en som er frisk og fin. Konsekvensen blir at prisen ofte ikke står i forhold til kvaliteten. Her syndes det i hele bransjen, sier forsker Marianne Lien.

Kollisjonskurs

Hun og Runar Døving står bak rapporten «Grønnsaker som mat og handelsvare» fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Rapporten er gjennomført på oppdrag fra Planteforsk.

For første gang sammenliknes kvalitetsoppfatningen blant produsenter, grossister og detaljister med oppfatninger blant forbrukerne. Rapporten viser at bransjen og forbrukerne er på kollisjonskurs.

- Forbrukerne og bransjen oppfatter kvalitet helt forskjellig. Forbrukerne legger vekt på næringsinnhold, smak og sprøhet, sier Lien.

Mange er engstelige for at grønnsakene de spiser inneholder rester etter sprøyting.

Elendig merking

- Merkingen er elendig i dag. Kjøperen må bare håpe at produsenten har fulgt reglene om for eksempel bruk av sprøytemidler. Hvor grønnsakene kommer fra er ikke synlig nok. Vi får heller ikke vite hvor mye næring de forskjellige grønnsakene inneholder, og det er forbrukerne opptatt av. Grossistene og detaljistene synes ikke dette er viktig. De prioriterer det estetiske - varen skal se fristende ut for kjøperen. Jeg synes bransjen nå bør imøtekomme engstelsen og informasjonsbehovet blant forbrukerne, og ta dette alvorlig, sier Lien.

Smaken dårligere

Både Døving og Lien er bekymret for at ensidig fokusering på det estetiske kan forringe både smak og næringsinnhold.

- Overfokuseringen på at varen skal se penest mulig ut i salgsleddet kan føre til at smaken på grønnsakene vi kjøper bare blir dårligere og dårligere. Se på tomater. Noen smaker nesten ingen ting lenger. Det er også et problem at de fleste ikke vet at det finnes flere typer gulrøtter. De pakkes i samme forpakning, selv om de kommer fra ulike produsenter og er dyrket forskjellig, sier Døving.

Lien illustrerer problemet med å fortelle om en kålprodusent som ikke spiser den kålen han selger til butikkene. Den smaker rett og slett for dårlig.

Selv spiser han en annen sort som smaker bedre.