Grønnsaker forebygger

· kreft · hjerte-karsykdommer · høyt blodtrykk · grå stær Professor Rune Blomhoff oppfordrer Ola og Kari til å spise mer grønt. - Nordmenn spiser for lite grønnsaker. Vi bør spise dobbelt så mye som vi gjør i dag, sier han.

Blomhoff, professor ved Universitet i Oslo, har nettopp laget en rapport for Statens Ernæringsråd.

- Gjennom en rekke undersøkelser er det slått fast at grønnsaker forebygger flere sykdommer. Det vi vet sikkert er at for eksempel brokkoli og gulrøtter forebygger kreft, sier han.

Andre rotfrukter som kålrot og nepe forebygger i mindre grad mot kreft.

Andre sykdommer

Grønnsaker forebygger også mot andre sykdommer som hjerte-³ karsykdommer, høyt blodtrykk og grå stær.

- Vi kan ikke si eksakt hvilke grønnsaker som forebygger best mot den enkelte sykdom. Men jo mer grønnsaker du spiser desto bedre, sier Blomhoff.

Han anbefaler at du spiser minst tre porsjoner med grønnsaker om dagen. En porsjon er om lag 150 gram rå eller kokte grønnsaker.

- Der er veldig viktig å spise forskjellige grønnsaker. Det gir best effekt, sier professoren.

Og friske grønnsaker beskytter mer enn kokte. - Frosne og hermetiserte grønnsaker har en like god effekt på helsa som ferske grønnsaker, sier Blomhoff.

Spis mer grønt!

Nordmenn spiser for lite grønnsaker, og ernæringsprofessoren legger skylda på den norske matkulturen.

- Det er lite grønnsaker i den norske matkulturen. I Italia spiser de i snitt 221 kilo grønnsaker i løpet av et år. Der har grønnsaker også en helt annen plass i kostholdet, sier Blomhoff.

På bunnen i Europa

Nordmenn spiser mye mindre grønnsaker enn innbyggerne i EU. I løpet av et år spiser vi i snitt 125 kilo grønnsaker og poteter. I EU er gjennomsnittet hele 196 kilo pr år.

Middelaldrende, norske kvinner som ikke røyker er flinke til å spise grønnsaker. De som må skjerpe seg, er unge menn med liten utdanning. Barnefamilier i grisgrendte strøk spiser også lite grønnsaker, ifølge professoren.