HER FYLLER DU BENSIN BILLIGST I NORGE

Fyller du drivstoff hos lavpris-bensinstasjonene SMART og JET, kan du fort spare tusenlapper i løpet av ett år. SMART og JET ligger alltid fra 40 øre til en krone lavere i pris pr. liter. Dagbladet viser deg her hvor du kan fylle billigst i Norge.

Billigstasjonene er ikke bemannet. Du kan bare tanke drivstoff, betale med kort eller kontanter, og kjøre videre. Men du har fylt tanken billigst i Norge. Og det bryr flere og flere seg om.

Men trenger du bilvask, sjokolade eller pølser som ekstraservice, må du pent kjøre videre til de tradisjonelle stasjonene.

Ikke i nord

Bak Smart-stasjonene står Norske Fina. Conoco-konsernet eier Jet-kjeden.

I dag finnes det 24 Jet-stasjoner rundt om på Østlandet.

Smart har til nå åpnet 18 stasjoner omkring i Sør-Norge, men begge selskaper har til hensikt å etablere flere stasjoner i løpet av året.

Av konkurransehensyn ønsker de ikke å fortelle hvor de vil åpne nye billigstasjoner, men ingenting tyder på at nyetableringer vil finne sted i Nord-Norge. Årsaken er at lang transport vil tvinge fram økte priser.

- Vi henter bensinen på våre terminaler i Gøteborg i Sverige. Skal vi frakte drivstoffet nordover, er det tvilsomt om vi kan konkurrere på pris, sier produktsjef Per Henrik Baltzersen i Jet til Dagbladet.

Alltid billigst

Hele ideen med Smart- og Jet-stasjonene som nå vokser opp rundt omkring, er at de til enhver tid, uansett lokale priskriger, skal være billigere enn konkurrenter som Shell, Statoil og Esso.

I utgangspunktet er både Smart og Jet fra rundt 50 øre til en krone billigere enn konkurrentene.

Men prisene kan variere sterkt fra distrikt til distrikt.

- Hvis ett av de store selskapene innleder priskrig og setter ned prisen med en krone, går vi automatisk ytterligere en krone ned. Det betyr at vi vil selge betydelig billigere bensin uansett hva konkurrentene gjør, sier markedsdirektør Christian Lorck i Norske Fina som driver Smart-kjeden.

- Kan det tenkes at dere på sikt vil selge spylervæske eller sjokolade via automater?

- Nei, det tror jeg vi kan utelukke. Beregninger viser at dette blir for dyrt, sier Christian Lorck.