MELKE-SUKSESS

- men tomme kartonger ... Produktsjef Anders Røed tør ikke å reklamere for den suksessfulle økomelka. Forbrukerne vil gjerne ha den, men Norske Meierier har problemer med å få fylt kartongene. De har ikke nok melk.

Dalsgården som den nye økomelka kalles, er foreløpig bare å få kjøpt i deler av indre Østland: Romerike, Oslo, Bærum og Gjøvik. I løpet av dette året er det meningen at produksjon skal settes i gang også på Sørlandet, nærmere bestemt i Lyngdal.

Men TINE Norske Meierier tør ikke markedsføre melka, siden de ikke er i stand til å levere nok. Hittil er det bare 19 bønder som har tatt sjansen på å gå over til økologisk melkeproduksjon.

Opptrapping

- Men flere ligger i løypa. Etterspørselen så langt tyder på at dette er et produkt folk vil ha. Derfor arbeider vi for å trappe opp produksjonen, men vi må gå forsiktig fram, sier produktsjef Anders Røed i TINE Norske Meierier til Dagbladet.

- Burde ikke Norske Meierier, som så inderlig ønsker å beholde sin monopolstilling, sørge for at forbrukerne får det de spør etter?

- Jo, vi gjør hva vi kan for å stimulere til økt produksjonen. Fra nyttår får bønder som går over til økologisk jordbruk, 60 øre mer pr. liter enn hva de ville fått for vanlig melk. Men det tar gjerne et par år å legge om til slik drift.

Øko-yoghurt

- Hva med andre typer økologiske produkter enn melk?

- Vi håper at vi om ikke så lenge kan lansere øko-yoghurt og øko-fløte. Men det avhenger av melketilgangen.

Røed understreker at det er et omfattende og kostbart apparat som skal til for å få Dalsgården-melka ut til forbrukerne. Melka på garden må hentes av egne tankbiler, for den økologiske melka kan ikke blandes med vanlig melk. Den må tappes i eget tapperi. Hittil skjer dette bare ved Odal meieri, og melka blir ikke homogenisert, som annen melk. Dette betyr at den har et lite lag fløte på toppen.

Regner med dobling

I januar i år ble det solgt 50 000 liter økomelk, men Norske Meierier regner med nesten en fordobling av omsetningen pr. måned i løpet av 1996. Hittil har salget utgjort ca 1,5 prosent av det totale søtmelksmarkedet i de områdene den er blitt solgt.