SKYLLEMIDLER ER BARE VANN

Skyllemidler til tøyvask inneholder opptil 97 prosent vann. En svært liten del er aktive ingredienser, viser en svensk undersøkelse. Nordmenn er svake for det myke: I fjor kjøpte vi skyllemidler for nesten 140 millioner kroner.

I Norge gjøres det ikke tilsvarende tester av skyllemidler. Avdelingsingeniør Vally Klonteig i Statens institutt for forbruksforskning mener varedeklerasjonen kunne vært bedre.

- Skyllemiddelets viktigste funksjon er at det fjerner statisk elektrisitet. Selv bruker jeg tørketrommel for å mykne tøyet, sier hun.

Produsentene trenger ingen trylleformel for å lage skyllemiddel. Den eneste aktive komponenten - i tillegg til vannet - er et kationisk overflateaktivt-stoff, som legger seg på tøyfibrene og gjør det mykt. I tillegg er det tilsatt fettsyrer, sitronsyre, parfyme, farge og preserveringsmiddel.

De konsentrerte typene inneholder mindre vann enn vanlig skyllemiddel, og er derfor lettere å bære med seg hjem. Ifølge tall fra Nilsen Norge as øker salget av disse produktene mest.

- Ingen regler pålegger oss å oppgi vanninnholdet. Det viktigste er vel at kjøperen er fornøyd. Selv om vi merker produktene, forstår de færreste hva stoffene betyr, kommenterer juridisk rådgiver for Colgate-Palmolive som produserer skyllemidlet Softlan, Hanna Løyche.

- De fleste forstår vel hva vann er?

- Jo, det er klart, men før jeg uttaler meg videre vil jeg snakke med folk på laboratoriet, fortsetter Løyche.

Sjefkjemiker Tore Dørum hos Lilleborg AS tror heller ikke forbrukerne er opptatt av vanninnholdet så lenge produktet fungerer. Han kvier seg derimot ikke for å røpe vanninholdet i Comfort.

- Vanlig skyllemiddel inneholder omtrent 93 prosent vann, den konsentrerte rundt 80 prosent. Vi opplyser om ingrediensene på refill-pakningene. Skyllemiddel har en klar antistatisk og mykgjørende effekt. Du får mye for pengene og ingen sterke stoffer er tilsatt, forsikrer han.

Markedsdirektør i Tomten AS, Jens-Peder Nielsen, kan ikke oppgi vanninnholdet i skyllemiddelet MY. Administrerende direktør er nemlig på ferie.

Regionsjef Ole Jakob Aarland i Konkurransetilsynet synes problemstillingen er irrelevant.

- Mange vil nok stusse når de får vite at de bærer seg skakke på vann. Men vi betaler tross alt for egenskapene. Konkurransen på markedet er stor, noe forbrukerne nyter godt av. Bedre merking ville imidlertid gjort kjøperne mer bevisste.

Produktene må inneholde vann, som er en naturlig del av formelen og gjør doseringen lettere for brukeren, sier han.